Gužve i kolaps gradskog prevoza i pre najavljenih promena 1Foto: Miloš Đošić

Gradski čelnici najavili su početak druge faze radova na rekonstrukciji Trga republike, a od 1. aprila u centru grada saobraćaj će biti potpuno izmenjen.

Veći deo trolejbuskog saobraćaja biće ukinut, neke linije će izmenitio trasu, a jedan deo ulica koje ulaze u projekat proširenja pešačke zone biće potpuno zatvoren za vozila. Ako se Grad i izvođači radova budu držali najavljenog roka od 420 dana, kraj rekonstrukcije može se očekivati u oktobru ove godine. Ostaje da vidimo kako će centar Beograda funkcionisati sa ovako krupnim izmenama narednih sedam meseci, mada jučerašnje gužve, kolaps gradskog prevoza oko Trga i kašnjenja autobusa i trolejbusa od po pola sata ne obećavaju mirno leto u prestonici.

Podsetimo, rekonstrukcija Trga republike počela je u avgustu prošle godine, i kako je planirano, trebalo je da se u prvoj fazi, do marta ove godine, završi uređenje samog Trga, nakon čega bi se pristupilo sređivanju saobraćajnica. U jeku radova, međutim, krajem septembra, tokom iskopavanja pronađeni su arheološki ostaci, među kojima i deo Vintemberške kapije sa početka 18. veka, pa su radovi prekinuti na dva meseca. Tako su javnosti taj događaj predstavili čelni ljudi grada, iako se decenijama unazad vrlo precizno znalo da je na toj lokaciji arheološko nalazište. Usput su se pojavile i ideje da se deo Trga ispod koga je nalazište zastakli, kao buduća „turistička atrakcija“, ali se od tog nauma odustalo. Uprkos novonastaloj situaciji, zamenik gradonačelnika Andreja Mladenović tada je izjavio da nema razloga za pomeranje rokova, kao i da očekuje da će sve biti završeno za planiranih 420 dana. Arheološki ostatci su konzervirani, trg je asfaltiran i počelo se sa popločavanjem. Ipak, proteklih meseci teže je bilo na Trgu videti radnike, dok su ustaljenija slika bile na destine parkiranih automobila, na šta je javnost često burno reagovala, za razliku od nadležnih službi.

Negodovanje javnosti, posebno stručne, izazvao je i u startu određen rok za radove od čitavih 14 meseci, ali tempo kojim se radi donekle ga i opravdava. Reporter Danasa je juče oko 13 časova na gradiliđtu zatekao svega šest, sedam radnika konzorcijuma austrijskog Strabaga, izvođača radova, koji popločavanje privode kraju i raščišćavaju teren. Ne posebno orni za rad, našem novinaru su se požalili da rade bez adekvatne opreme, kao i da gradilište nije dovoljno obezbeđeno, te ogradu građani često sklanjaju i tu parkiraju automobile.

Gužve i kolaps gradskog prevoza i pre najavljenih promena 2
Foto: Miloš Đošić

„Prva faza rekonstrukcije odnosila se na deo trga namenjenog pešacima. Popločavanje se privodi kraju budući da je popločano više od 4.000 kvadratnih metara. Kolarčeva ulica će od 1. aprila biti zatvorena za saobraćaj i to je ključna informacija koju bi sugrađani trebalo da znaju. Određene linije će saobraćati skraćenim trasama. Sve navedene promene biće aktuelne praktično do kraja godine, mada ćemo se truditi da radovi na Trgu budu gotovi što pre, s obzirom na to da su počeli u avgustu prošle godine i da je rok za završetak 420 dana“, najavio je juče Mladenović.

Prilikom predstavljanja plana uređenja Trga republike, Vasine ulice i Studentskog trga, kao dela buduće pešačke zone, zamenik gradonačelnika Goran Vesiče je još u februaru prošle godine najavio da će radovi obuhvatiti površinu od 1,5 hektara, a da će im vrednost iznositi oko 430 miliona dinara, mada se kasnije pominjala i suma od 900 miliona.

„Radovi na Trgu republike podrazumevaju popločavanje celog trga granitnim pločama, sa novom rasvetom i mobilijarom, dok će se u jednom delu nalaziti zelena površina kako bi se omogućilo da centralni gradski trg bude mesto gde se ljudi okupljaju, a ne samo prolaze. Predviđeno je uklanjanje svih prepreka za nesmetano kretanje, kao što su žardinjere, ograde i kiosci. Takođe je predviđeno da i dalje funkcioniše saobraćaj sa četiri saobraćajne trake kroz Kolarčevu i Makedonsku ka Francuskoj ulici. Na mestu današnjeg „Staklenca“ biće realizovan projekat izgradnje zgrade Opere i baleta, čime će Trg, sa Narodnim pozorištem i Narodnim muzejom, postati integrisana celina“, rekao je tada Vesić.

Gužve i kolaps gradskog prevoza i pre najavljenih promena 3
Foto: Miloš Đošić

Iako druga faza građevinskih radova još nije ni počela, a saobraćaj navodno funkcioniše kao i inače, oko Trga već nastaju gužve i problemi sa gradskim prevozom. Juče oko 14 časova, čak pre saobraćajnog „špica“, na stanicama u blizini Trga republike, prevoz čeka ogroman broj građana. Vidno nezadovoljni, jer većina njih na autobus ili trolejbus čeka već više od pola sata, kažu da ne znaju da li su linije gradskog prevoza izmenjene, ali ni da su ispratili najave pomoćnika gradonačelnika, da ih to očekuje od narednog meseca.

„Čekam sigurno pola sata, a možda i duže, nijedna trola nije prošla. Zvala sam drugaricu da je pitam kako je ona prošla, i kaže mi da sada trole idu sa Slavije. Nisam videla obaveštenje da nešto manjaju“, objašnjava jedna od sugrađanki za Danas.

Nakon rekonstrukcije Trga republike, počinju radovi i u Vasinoj ulici, koja postaje deo pešačke zone, a najavljena je i izgradnja podzemne garaže ispod Studentskog parka, nakon čega će početi uređenje samog Studentskog trga.

Pešačka zona bez saglasnosti građana

Gradski menadžer Goran Vesić najavio je prošle godine da po završetku radova na Kosančićevom vencu kreću pripreme za drugu fazu izgradnje pešačke zone u centru Beograda, koja će obuhvatiti Trg republike, Vasinu ulicu i Studentski trg. Do tog trenutka, kako je naveo, urađeno je oko 20.000 kvadratnih metara nove pešačke zone, koja je obuhvatila Obilićev venac, Zmaj Jovinu, Cara Lazara, deo Kralja Petra i Ulicu maršala Birjuzova, kao pešačko-automobilsku ulicu. Takođe, donji deo Ulice kralja Petra biće povezan sa Karađorđevom ulicom, čija rekonstrukcija je počela, preko laguma, a gradiće se i Beogaradska galerija ispod Patrijaršije. Uprkos tome što se, već tri godine, veliki broj građana koji žive na Varoš kapiji i Knez Mihailovoj ulici oštro pobunio protiv ovako proširene pešačke zone, vrh gradske vlasti nije pokazao razumevanje niti spremnost da od tog projekta odustane. Poslednjih nedelja protestovala su i udruženja građana, koja su dobila i političku podršku opozicionih stranaka, jer ovaj projekat vide kao izolaciju i zatvaranje centra grada, i njegovo veštačko izmeštanje na prostor Beograda na vodi. Kako navode, ugroženi su im i imovina i životi, jer tako zatvorenoj zoni nemaju pristup mi vozila hitne pomoći i vatrogasci, a do najbližih ulica prohodnih za vozila moraju da pešače i do 300 metara. Buru u javnosti podigle su i rekonstrukcije zbog kojih se seče drveće i smanjuju zelene površine za račun popločavanja.

Izmene saobraćaja

Zbog početka druge faze radova,od 1. aprila doći će do značajnih izmena u saobraćaju. Kolarčeva ulica će biti potpuno zatvorena za saobraćaj. Trolejbusi 21, 22 i 29 će se okretati na Slaviji, linija 40 će biti pojačana, dok će linije 19, 29 i 41 biti ukinute. Nova okretnica za autobuske linije 27 i 31 biće kod Palate Albanija, a uvodi se i nova autobuska linija 22a. Autobus 22a saobraćaće od Trga Slavije do Palate Albanija, i tako povezati okretnicu autobusa i trolejbusa.

Skretanje iz Prizrenske u Kolarčevu biće onemogućeno, a vozači neće moći da dođu ni do Terazijskog tunela ili Francuske ulice iz Kralja Milana, već će morati da skrenu kod Igumanove palate. Vozači motornih vozila neće moći do Trga republike ni iz Francuske, već moraju da skrenu u Braće Jugovića i nastave dalje Dečanskom, kuda će ići i javni prevoz.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari