Prema navodima Inicijative Pešaci nisu maratonci, potpuno zatvaranje saobraćaja i pretvaranje Varoš kapije u pešačku zonu Grad je planirao za maj ove godine, a za vozila će ostati prohodan samo jedan pravac.
Inicijativa, koja oštro kritikuje ovakav način zatvaranje centra grada, tek što je održala skup u Parku vojvode Vuka na Topličinom vencu, na još jednoj lokaciji koju gradska vlast planira da „rekonstruiše“, odakle je pozvala nezadovoljne građane da organizuju proteste ispred svih relevantnih gradskih istitucija, kako bi sprečili popločavanje kolovoza na Varoš kapiji, u Vasinoj ulici i na gornjem Dorćolu.
Inicijativa Pešaci nisu maratonci već skoro tri godine ukazuje na sve štetne aspekte ovog gradskog projekta, o čemu su na brojnim tribinama govorili stručnjaci, članovi inicijative. Pored toga, aktivisti insistiraju na ideji da je u donošenju tako bitnih odluka neizostavno da Grad i njegove institucije zatraže mišljenje najpre struke, a zatim i samih građana, čiji su životi direktno pogođeni tim odlukama. Ipak, za sve vreme angažovanja inicijative, reakcije nadležnih su izostale.
Iz Inicijative Pešaci nisu maratonci naglašavaju a da pešačka zona izoluje i ubija istorijsko jezgro grada. Knez Mihailova i Varoš kapija ugušene su širenjem pešačke zone na Obilićev venac, Topličin venac, Cara Lazara, Kralja Petra, Vuka Karadžića, s obzirom da njeno širenje nikada nije bilo planirano, a sama pešačka ulica u knez Mihailovoj je bila uslovljena izgradnjom metroa.
Dodatno, zatvaranje Obilićevog venca čini garažu u toj ulici neupotrebljivom, a njenu dogradnju besmislenom. „Najmanje 80 mesta je Parking servis isključio iz upotrebe, jer se garaža zaguši ako se ona koristi. Prilaz garaži samo iz Maršala Birjuzova jenostavno nije dovoljan. Radnim danima ulazak od Zelenog venca do mesta u garaži traje često do sat vremena“, navode iz Inicijative.
Oni takođe ocenjuju kao pogubno zatvaranje Topličinog venca od Palasa do Pop Lukine, kao i Vuka Karadžića od Palasa do kafane Proleće, kojen je u toku, a za koje smatraju da se hitno mora zausraviti, jer predstavlja ključnu pristupnu arteriju Varoš kapiji.
„Od kada su navedene ulice zatvorene radi „popešačivanja“, na Varoš kapiji veći deo dana traje konstantni saobraćajni kolaps. Vozila građana, taksija, dostavna vozila, vozila komunalnih službi, jednostavno ne mogu da saobraćaju koridorima koji su ostavljeni, a koje gradska vlast želi trajno tako da ostavi. Saobraćajne gužve neposredno ugrožavaju živote građana, pošto je pristup hitne pomoći i vatrogasnih službi otežan i često onemogućen“, ističu Pešaci jedan od ključnih problema.
Kako navode, ne postoji nijedan razlog da se pravac od kafane Proleće pored hotela Palas do Pop Lukine (deo Vuka Karadžića i deo Topličinog venca), zatvori za saobraćaj, a razloga „za“ je dosta. Na prvom mestu, Varoš kapija je gusto naseljena, sa brojnim višesopratnicama i sa velikom koncentracijom kancelarijskog, trgovačkog i ugostiteljskog prostora, pa bi zatvaranje ulica praktično „ubilo“ život i poslovanje u tom kraju, kao i u samoj Knez Mihailovoj. Sa druge strane, za povezivanje Knez Mihailove sa Kosančićevim vencem dovoljni su pi rošireni trotoari, budući da se radi o međusobno udaljenim zonama sa različitim urbanističkim funkcijama. „Knez Mihailova je ne samo turistička, već i zona trgovine i kancelarijskog prostora, što Kosančićev venac nije i ne može da postane“, navode građani.
Oni dodaju da su životi i imovina sugrađana iz tog dela grada dodatno ugroženi, jer pešačke ulice nisu adekvatno popločane, ne izdržavaju prolazak vozila komunalnih i hitnih službi, pa je ulaz u njih na većim mestima zatvoren fizičkim barijerama. „Vatrogasci i hitna pomoć su prinuđeni da kruže po zoni, i probijaju se kroz pešake da bi došli do mesta do kojih bi prilaz bio višestruko brži da prolaz nije zaprečen. Gradska vlast je pre dve i po godine obećala potapajuće stubiće koji bi barem omogućili pristup hitnim službama u „zonu“, ali ti stubići i dalje ne postoje“, navode iz Inicijative.
Kontejneri za smeće nalaze se na obodima peščke zone i to na malobrojnim mestima, tako da je đubreta gotovo nemoguće, pa se ono nagomilava po ulicama, sa čim se građani več mesecima bore.
Jedan do ključnih problema je i javni prevoz, bez koga će ostati samo jezgro grada, kada Grad realizuje zamišljeno zatvaranje Vasine ulice i Studentskog trga.
„Planirano izmeštanje trolejbusa iz Vasine ulice i zatvaranje te ulice i Studentskog trga, lišiće celu zonu Knez Mihailove i Varoš kapije, kao i gornji Dorćol javnog transporta, uprkos tome što se radi o visoko frekventnim centralnim gradskim zonama, sa brojnim fakultetima, muzejima, hotelima, koncertnim i izložbenim prostorima“, objašnjavaju iz inicijative.
Zbog navedenih, ali i drugih nedostataka ovog grandioznog projekta beogradske vlasti, Inicijativa Pešaci nisu maratonci od gradskih čelnika zahteva hitno odustajanje od ideje proširenjan pešačke zone, otvaranje Obilićevog venca za kolski prilaz javnoj garaži Obilićev venac, obustavu privremenog i trajnog izmeštanja trolejbusa iz Vasine i Studentskog trga, kao i obustavu pretvaranja Parka vojvode Vuka u popločani skver.
Manje drveća na Varoš kapiji?
Iako se tačan termin još uvek ne zna, radovi na pretvaranju Parka vojvode Vuka u skver „Proleće“ se očito bliži, jer se mehanizacija svakodnevno nagomilava, tvrde u Inicijativi. Ovo „pretvaranje“ gradska vlast omogućila je izmenama planskih akata s jeseni 2018. Inače, po zakonu, park ima više od 50 odsto površine pod zelenilom, dok skver ima manje od 50 procenata drveća i trave, kažu u Inicijativi i napominju da je taj park jedina zelena površina na Varoš kapiji.
Nigde u Evropi
Osim što je u suprotnosti sa važećim planskim aktima, ovako osmišljena beogradska pešačka zona ne postoji nigde u Evropi. U evropskim gradovima postoje samo pešačke ulice, oko kojih su uvek pristupne saobraćajnice.
Ukidanje kolskog saobraćaja u navedenim ulicama suprotno je važećim planskim aktima, a izvršeno na osnovu nezakonitih rešenja Sekretarijata za saobraćaj, navode iz Inicijative Pešaci nisu maratonci.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.