Inicijativa „Pešaci nisu maratonci“ koja okuplja stručnjake i građane Varoš kapije, Knez Mihajlove, gornjeg Dorćola i Francuske ulice, najavila je za nedelju u 12 časova u Kolarčevoj zadužbini protestni skup protiv, kako navode, „prekomernog, besprimernog i štetnog širenja pešačke zone u centru Beograda“.
Iz inicijative su najavili da će na skupu biti izloženi razlozi zbog kojih je tekuće širenje pešačke zone u centru Beograda po svom obimu i strukturi potpuno bez ikakvog sličnog primera u Evropi, i višestruko štetno – po kvalitet života u centru, vrednost stanova građana i svih drugih nekretnina, mogućnost kancelarijskog i trgovačkog poslovanja. „Štetno je čak i po turizam na koji se gradski urbanista poziva. Razlozi koji se navode u prilog širenja pešačke zone jednostavno nisu istiniti“, navodi Inicijativa u pozivu.
Širenjem pešačke zone, mnoge tačke biće udaljene više od 200 metara od kolovoza. U evropskim gradovima ta distanca ne prelazi 100 do 120 metara, navode iz Inicijative.
Zatvaranje prilaza garaži iz ulice Obilićev venac, po njihovom mišljenju lišiće gornje spratove garaže zasebnog pristupa, što će izazvati zagušenje garaže, jer će se vozači i automobili sa donjeg nivoa imati osam spratova da se penju i silaze. „Kretanje kroz garažu originalno je planirano kroz samo tri sprata iz svake od dve ulice, upravo jer garaža nema zasebnu vertikalnu komunikaciju. Saobraćajna studija koju je naručio Grad je ukazala na otežano kretanje kroz garažu ako se osloni samo na donji nivo ali je to zanemareno“, stoji u obrazloženju.
Oni dodaju da ovakvo rešenje lišava centralnu zonu Knez Mihajlove uključujući velike radnje (Zara, H&M, Delez) i hotele (Majestic, BAH) pristupa taksijem preko Obilićevog venca, kao i stambene i kancelarijske zgrade na Obilićevom vencu, koje ni po čemu ne pripadaju u pešačku zonu, pristupa vozilima. „Pri tom, besmisleno je da se za pešake otvara deo Obilićevog venca, ulicu sa visokim kancelarijskim i stambenim zgradama, bez ikakvih sadržaja i sa malo lokala“.
Kada je u pitanju zatvaranje ulica na Varoš kapiji – Gračaničke, Kralja Petra, Topličinog venca, iz Inicijative objašnjavaju da se radi o zoni intenzivno stanovanja i zoni najvišeg poreza na imovinu. „Navedene ulice „prehranjuju“ u saobraćajnom smislu zonu Knez Mihajlove od Delijske česme do Kalemegdana. Ta zona je već sada saobraćajno izuzetno izolovana i dalje zatvaranje bi bilo pogubno“, navodi se u saopštenju.
To su samo neki od argumenata protiv trenutnog širenja pešačke zone navedenih u obrazloženju članova Inicijative. Između ostalog, pristalice kritikuju i to što je kao glavni aztoritet za projektovanje pešačke zone izabran arhitekta Boris Podreka, koji je, prema njihovom mišljenju stručan prvenstveno za projektovanje zgrada i trgova, ali nije specijalizovan za pešačke zone koje imaju specifične zahteve, kojima bi trebalo da se bave urbanisti i saobraćajni inženjeri.
Izmeštanje trolejbusa iz Vasine pogrešan potezKao veliki problem članovi Inicijartive vide i zatvaranje Vasine ulice i spuštanje trolejbusa niz Francusku ulicu. „Vasina je jedina ulica putem koje javni prevoz opslužuje zonu Knez Mihajlove. Radi se o širokoj ulici, koja je idealna za tu svrhu i po Generalnom planu je to ulica 1. reda. Za prilazak tržnom centru Rajićeva bitno je otvoriti Vasinu za sva vozila, a ne popločavati je. Spuštanje trojelbusa niz Francusku lišilo bi celu zonu Knez Mihajlove javnog prevoza, sem sa Trga Republike“, tvrde iz Inicijative.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.