Novi sistem naplate karata krenuo je sredinom maja, a od juče su građani imali prilike i da se susretnu sa novim kontrolorima – Belima.
Iako naplata prevoza funkcioniše već gotovo tri nedelje po novim pravilima, juče su se na ulicama prestonice prvi put našli i kontrolori, odnosno „Beogradski lični“ ili Beli.
Građani i dalje imaju dosta nedoumica, a evo odgovora na neka od najčešće postavljenih pitanja.
Kako do karte putem SMS-a?
Karte se preko SMS-a kupuju tako što se određeni tekst poruke, a koji zavisi od toga kakva vam je karta potrebna, pošalje na broj 9011.
Tekst poruke će zavisiti od toga kojom zonom putujete (A, B ili C) i za koji period želite da vam karta traje.
Primera radi, ukoliko želite da koristite prevoz 90 minuta, ukucaćete A90 i poslati na broj 9011.
Za celodnevnu kartu, biće potrebno da upišete na primer B1, za nedelju dana A7, dok će za mesec dana korišćenja javnog prevoza tekst poruke biti na primer C30.
U zavisnosti od toga da li želimo da kupimo vremensku kartu u trajanju od 90 minuta, dnevnu, nedeljnu ili mesečnu, unosimo sledeće informacije u SMS:
Vremenska karta:
- Zona A – Tekst karte: A90 ; Cena: 50 din
- Zona B – Tekst karte: B90; Cena: 50 din
Dnevna karta:
- Zona A – Tekst karte: A1 ; Cena: 120 din
- Zona B – Tekst karte: B1 ; Cena: 120 din
- Zona C (A+B) – Tekst karte: C1 ; Cena: 150 din
Nedeljna karta:
- Zona A – Tekst karte: A7 ; Cena: 800 din
- Zona B – Tekst karte: B7; Cena: 800 din
- Zona C (A+B) – Tekst karte: C7 ; Cena: 1.100 din
Mesečna karta:
- Zona A – Tekst karte: A30; Cena: 2.200 din
- Zona B – Tekst karte: B30 ; Cena: 2.200 din
- Zona C (A+B) – Tekst karte: C30 ; Cena: 3.300 din
Od kada počinje da traje vremenska karta?
Građani su se takođe pitali i da li karta od 90 minuta traje od trenutka kupovine ili kada budu ušli u autobus.
Situacija je nešto drugačija u odnosu na prethodni sistem naplate u okviru BusPlusa.
Oni koji su kartu kupovali preko aplikacije na telefonu i potom je očitavali ulaskom u vozilo, imali su mogućnost da kupljenu kartu iskoriste u roku od 24 časa od momenta kupovine.
Trenutno, stvar je nešto drugačija. Kako su preneli mediji, iz Grada su saopštili da karta važi od trenutka kupovine.
Oni su istali da vremenska karta od 50 dinara traje od kada ste je kupili pa narednih sat i po vremena i istakli da je zato mnogo praktičnije kupiti je putem SMS poruke, jer se ne troši vreme od prodajnog mesta do autobusa.
Da li je moguće kupiti grupnu kartu?
Dok je BusPlus omogućavao kupovinu više karata otkucavanjem jedne, ovakva opcija trenutno ne postoji.
Kako su preneli mediji, kupovina grupnih karata trenutno nije moguća.
One će biti moguće, kako su kazali iz Grada, kada aplikacija bude počela sa radom.
Kako do karte u papirnom obliku?
Od početka uvođenja novog sistema naplate karata, mnoge je interesovalo kako mogu doći do karte u papirnom obliku. Za sve one koji žele omogućena je i kupovina papirnih karata, na 10 posebno određenih prodajnih mesta.
- GSP „Beograd“ (tri prodajna mesta) – Skender Begova br.47, Stari Grad
- GSP „Beograd“ (jedno prodajno mesto) – TC Trg Republike, Stari Grad
- JKP „Naplata prevozne usluge“ (tri prodajna mesta) – Knez Mihailova br. 6 (drugi sprat), Stari Grad
- GSP „Beograd“ (jedno prodajno mesto) – Deligradska br. 10, Savski venac
- GO Novi Beograd (servisni centar; dva prodajna mesta) – Bulevar Mihajla Pupina br. 167, Novi Beograd
- SP „Lasta“ (jedno prodajno mesto), Mladenovac
- SP „Lasta“(jedno prodajno mesto), Obrenovac
- SP „Lasta“(jedno prodajno mesto), Lazarevac
- SP „Lasta“(jedno prodajno mesto), Barajevo
- SP „Lasta“(jedno prodajno mesto), Sopot
Ipak, kako su preneli mediji, uskoro će, pored tih prodajnih mesta, biti i 250 do 300 frekventnih trafika u Beogradu gde će se vršiti prodaja karata, ali i da će da će postojati aplikacija.
Ovu tvrdnju, potvrdio je nedavno i gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić, rekavši da će do kraja leta karte biti dostupne na 80 odsto kioska na javnim stajalištima u gradu.
Plaćanje putem platne kartice u autobusu, ukoliko neko nije u mogućnosti da ode da je kupi ili pošalje poruku, a želi da plati kartu, nije moguće, ali će se mogućnost za tako nešto stvoriti kada bude počela sa radom aplikacija.
Kada će građani moći da očekuju aplikaciju?
Šapić je juče rekao da se nada da će uspeti novi sistem naplate karata da upotpuni aplikacijom do kraja ovog meseca.
Na osnovu aplikacije, putem GPS-a, kako Grad tako i građani će moći da dobiju tačnu informaciju gde se nalazi koje vozilo.
Istovremeno, ovom aplikacijom moći će da se plati karta i to ili putem kreditne kartice ili SMS-a.
„Očekujemo da do kraja meseca proradi aplikacija pomoću koje će građani moći i da prate vozila koja su im potrebna – sve autobuse, trolejbuse i tramvaje kao i da kupuju karte. Mi danas nemamo GPS jer nam iz Kentkarta nisu dali šifre za opremu koju je Grad platio. Toliko o njihovoj „brizi“ o građanima koju već nekoliko puta potenciraju u svojim saopštenjima. Dakle, trenutno ljudi ne mogu da prate autobuse jer i taj takav njihov stari sistem koji smo platili ne možemo da koristimo. Zato radimo novu nabavku. Ugrađujemo novi sistem i dobra strana svega je što će novi sistem biti daleko kvaliteniji od prethodnog“, rekao je gradonačelnik Šapić.
Ko sve spada u povlašćene kategorije?
U starom sistemu postojalo je 13 povlašćenih kategorija stanovništva, ali su se cene karata razlikovale (1.090 – 2.450 dinara).
U novom sistemu sve ove kategorije ostaju u statusu povlašćenih, sa nekoliko dodataka, ali cena mesečne karte za sve iznosi 1.000 dinara, dok je za učenike srednjih škola, koji su ranije plaćani 1.090 dinara, javni prevoz sada potpuno besplatan.
Uslugu prevoza sa naknadom sa popustom ostvaruju korisnici koji imaju prebivalište na teritoriji grada Beograda, i to:
- Trajno nesposobna lica za rad i privređivanje
- Studenti do 26. godine života
- Studenti doktorskih studija i studenti fakulteta čije osnovne ili integrisane akademske studije traju šest školskih godina, do 28. godina života
- Ratni vojni invalidi i mirnodopski vojni invalidi sa 20-40 odsto invalidnosti
- Civilni invalidi rata sa 20-40 odsto telesnog oštećenja
- Dijalizirana lica, lica sa lakom duševnom zaostalošću
- Deca značajno oštećenog sluha
- Trudnice
- Slepa i slabovida lica
- Paraplegičari, distrofičari i lica srodnih oboljenja
- Penzioneri svih kategorija bez obzira na godine
- Ratni vojni, mirnodopski i civilni invalidi rata
- Korisnici porodične invalidnine i članovi porodica poginulih u oružanim akcijama posle 18. avgusta 1990. godine
- Nezaposlena lica koja su na evidenciji kod organizacije nadležne za poslove zapošljavanja na teritoriji grada Beograda
Korisnici iz tačke 2. i 3. ovog člana, koji nemaju prebivalište na teritoriji grada Beograda, ostvaruju uslugu prevoza sa naknadom sa popustom uz odgovarajuću voznu ispravu, pod uslovom da su akreditovani fakulteti koje pohađaju na teritoriji grada Beograda.
Korisnici iz tačke 2. i 3. ovog člana, koji imaju prebivalište na teritoriji grada Beograda, a pohađaju fakultet u inostranstvu ili je ispostava inostranog fakulteta na teritoriji grada Beograda, ostvaruju uslugu prevoza sa naknadom sa popustom uz odgovarajuću voznu ispravu.
Karte se korisnicima izdaju sa ograničenim vremenom trajanja, najduže do jedne godine, dok se korisnicima iz tačke nezaposlenim licima izdaju sa ograničenim vremenom trajanja, najduže do tri meseca, pišu mediji.
Koliko košta godišnja karta za povlašćene kategorije?
Cena mesečne karte za povlašćene kategorije za sve zone grada je 1.000 dinara, dok su godišnje karte, za te kategorije, takođe za sve zone grada, 11.000 dinara.
Za koga je prevoz potpuno besplatan?
Prevoz je besplatan i za određene kategorije:
- Učenici osnovnih škola do navršenih 17 godina života i učenici koji pohađaju osnovne škole za obrazovanje učenika sa smetnjama u razvoju do navršenih 19 godina života
- Učenici srednjih škola do navršenih 19 godina života
- Ratni vojni invalidi i mirnodopski vojni invalidi sa 50-100 odsto invaliditeta
- Civilni invalidi rata sa 50-100 odsto telesnog oštećenjaLica sa 70-100
- odsto telesnog oštećenja iz grupe VII Pravilnika o utvrđivanju telesnih oštećenja koje je prouzrokovano povredom u saobraćajnoj nezgodi u kojoj je učestvovalo vozilo javnog linijskog prevoza na teritoriji grada Beograda
- Slepa lica i njihov pratilac kada je u prisustvu slepog lica
- Osobe sa invaliditetom koje primaju stalni dodatak za tuđu negu i pomoć
- Lica obolela od cerebralne paralize, dečije paralize i plegije kod kojih je utvrđen potpuni gubitak radne sposobnosti ili trajna nesposobnost za rad i privređivanje ili je priznato pravo na stalni dodatak za tuđu negu i pomoć (invalidno lice) i njihov pratilac kada je u prisustvu invalidnog lica
- Lica obolela od mišićne distrofije kod kojih je utvrđen potpuni gubitak radne sposobnosti ili trajna nesposobnost za rad i privređivanje ili je priznato pravo na stalni dodatak za tuđu negu i pomoć (invalidno lice) i njihov pratilac kada je u prisustvu invalidnog lica
- Lica obolela od multiple skleroze kod kojih je utvrđen potpuni gubitak radne sposobnosti ili trajna nesposobnost za rad i privređivanje ili je priznato pravo na stalni dodatak za tuđu negu i pomoć (invalidno lice) i njihov pratilac kada je u prisustvu invalidnog lica
- Lica obolela od hemofilije kod kojih je utvrđen potpuni gubitak radne sposobnosti ili trajna nesposobnost za rad i privređivanje
- Lica sa umerenom, teškom i dubokom duševnom zaostalošću i lica obolela od poremećaja razvoja pod uslovom da su trajno nesposobni za rad i privređivanje
- Nosioci ordena „Narodni heroj“, „Partizanske spomenice 1941. godine“ i korisnici koji su to pravo stekli na osnovu saveznih i republičkih propisa, pod uslovom da imaju odgovarajuću legitimaciju izdatu od nadležnog organa kojom dokazuju ovaj status
- Lica starija od 65 godina
Lica iz stava 1. ovog člana ostvaruju uslugu besplatnog prevoza pod uslovom da imaju prebivalište na teritoriji grada Beograda, izuzev lica iz tačke 13. koja besplatan prevoz ostvaruju uz uslov da imaju prebivalište na teritoriji Republike Srbije.
Korisnici iz tačke 1. i 2. ovog člana, koji nemaju prebivalište na teritoriji grada Beograda, ostvaruju uslugu prevoza bez naknade uz odgovarajuću voznu ispravu, pod uslovom da je škola koju pohađaju verifikovana i na teritoriji grada Beograda.
Korisnici iz tačke 1. i 2. ovog člana, koji imaju prebivalište na teritoriji grada Beograda a pohađaju školu u inostranstvu ili je ispostava inostrane škole na teritoriji grada Beograda, ostvaruju pravo na uslugu prevoza bez naknade uz odgovarajuću voznu ispravu.
Vozne isprave korisnicima iz tačke 2. i 3. izdaju se sa ograničenim vremenom trajanja, najduže do jedne godine.
Kako se prijaviti za doživotnu karticu za javni prevoz?
Građani stariji od 65 godina, koji imaju prebivalište na teritoriji Beograda, prema novom sistemu javnog prevoza, ostvaruju pravo na doživotne kartice za javni prevoz.
Ove kartice su besplatne i penzioneri će sa njima moći da se voze javnim prevozom bez ograničenja.
Za dobijanje doživotne kartice, licima starijim od 65 godina potrebna je samo lična karta.
„Uz ličnu kartu na posebnim, izbrendiranim punktovima u svim gradskim opštinama, i to nezavisno od mesta prebivališta, izdavaće se doživotne kartice za javni prevoz“, pojasnio je gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić. Spisak lokacija na kojima će biti moguće dobiti nove kartice za sada nije objavljen.
Ono što se ipak zna je da će se tamo gde se budu vadile kartice, praviiti i fotografije i uz lične podatke osobe, izrađivati kartica koja će se dobijati odmah i koja važiti doživotno, bez potrebe za godišnjim obnavljanjem.
Za raseljena lica, uz ličnu kartu potrebno je doneti još nekoliko dokumenata:
- Fotokopiju lične karte (original na uvid) za izbegla lica starija od 65 godina.
- Fotokopiju izbegličke legitimacije (plave boje), (original na uvid) za interno raseljena lica starija od 65 godina.
- Fotokopiju legitimacije za raseljena lica (bele boje), original na uvid.
- Fotokopiju potvrde MUP-a o prijavljenom boravku na teritoriji grada Beograda ne stariju od dve godine (original na uvid).
Ko će kontrolisati karte i kakva ovlašćenja imaju „Beli“?
Sa raskidom ugovora sa „Kentkartom“, kontrolori koji su ranije vodili računa da građani plaćaju karte, ostali su bez posla.
Njihovo mesto, kao jedino ovlašćeno lice koje će moći da vrši kontrolu karata, zauzeli su komunalni milicionar ili „Beogradski lični“, odnosno Beli, kojima je potrebno pokazati povratnu poruku, ukoliko ste kartu kupili putem SMS poruke.
„Beli“ su od juče zvanično preuzeli kontrolu karata u beogradskom gradskom prevozu.
Nova.rs je imala uvid u njihov „pravilnik“ – uputstva za njihovo ponašanje i pravila koja moraju strogo da poštuju.
Kako navode, po pravilniku u koji su imali uvid „Beli“ će narednih dana delovati više edukativno, a manje represivno.
„Putnik je dužan da pokaže voznu kartu koju proveravmo putem veb aplikacije koja je već postavljena na PDA uređajima, na pretraživaču Gugl hrom. Kolege koje nemaju ovaj uređaj će na svom telefonu u pretraživaču uneti veb adresu karte.site i ulogovati se sa svojim korisničkim podacima i na identičan način vršiti kontorlu karata“, piše u pravilniku u koji je Nova.rs imala uvid.
Kako se dalje ističe, cilj je da Beogradski lični imaju više ulogu pomagača i edukatora.
„Nećemo biti u mogućnosti da kontrolišemo svakog putnika. Treba da predočimo putnicima koji ne plaćaju kartu od 50 dinara da dolaze u situaciju da im se piše prekršajni nalog od 5.000 dinara“, navodi se, između ostalog, u ovom dokumentu.
Dalje, ističe se da je ovih dana bilo različitih tumačenja da li Beli mogu i imaju pravo da ostvaruju uvid u sadržaj nečijeg telefona.
„Odgovor na to je da mi ne tražimo uvid u sadržaj nečijeg telefona, već samo tražimo da nam se omogući uvid u voznu ispravu. To je definisano Odlukom o javnom linijskom prevozu putnika na teritoriji grada Beograda i na to i te kako imamo pravo, a imamo prvao i da onome ko nas ometa u kontroli karata (na način da nam ne omogući uvid u voznu ispravu), izdamo prekršajni nalog u iznosu od 10.000 dinara. To znači da i putniku koji ima kartu, a odbija da je stavi na uvid, možemo pisati kaznu“, ističe se u dokumentu.
Ukoliko, pak, Beogradski lični kontrolom konstatuju da neko poseduje falsifikovanu kartu, oni će sačiniti prekršajni nalog za vožnju bez vozne isprave.
„Takođe, nakdnadno ćemo sačiniti i zapisnik za falsifikovanje koji ćemo proslediti nadležnom organu. Kao i do sada, budimo profesionalni i na usluzi građanima, ali treba da imamo u vidu d aje bezbednost naših sugrađana i nas na prvom mestu“, piše na kraju ovog dokumenta.
Da Beli imaju zakonsko pravo da traže na uvid poruku koja je garant da ste kupili kartu, potvrdili su i iz Grada za medije.
„Da, imaju zakonsko pravo. Oni su službena lica i mogu da traže na uvid telefon. Ko kaže da je platio kartu putem SMS-a, moraće da pokaže ekran telefona“, kazali su iz Grada.
Da li su i kakve manipulacije biti moguće u pogledu plaćanja?
Beograđani su se prvih dana pitali kako će novi sistem funkcionisati i koje se sve manipulacije mogu dogoditi.
Jedno od glavnih pitanje odnosilo se i na to šta ako se desi da se telefon isključio, a nisu trenutno u mogućnosti da idu do prodajnog mesta.
Građani su se zapitali i o opciji da neko umesto vas pošalje SMS, pa vam pošalje sliku te poruke, kako biste pokazali kontroloru.
Iz Grada Beograda su kazali da to nije moguće. Kako su preneli mediji, oni su naveli da su sve to izuzetni slučajevi, te da će svako morati da ima kartu kada ulazi u autobus.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.