Na stanici kod tržnog centra Ušće u nedelju petoro kontrolora izvelo je iz autobusa broj 83 stranog državljanina afričkog porekla.
Okružili su ga i insistirali da sa njima govori na srpskom, uz sporadične podsmešljive opaske “ne znaš srpski, je l tako, a da se voziš znaš?”.
Iako ih je dotični putnik, vidno uplašen i zbunjen, preklinjao da mu se obrate na engleskom jeziku, kontrolori su ga okružili sa svih strana i nastavili sa prozivkama.
– Ja bih ovog odmah u stanicu, šta mi imamo sa njim da se objašnjavamo – rekao je stariji kontrolor kontrolorki u ranim tridesetim.
– Pasport, pasport… Vidi ga kako se pravi lud – unosila se u lice kontrolorka čoveku koji je stajao i zgranuto posmatrao.
Maltretiranje je trajalo desetak minuta, a novinar Danasa bio je svedok događaja. Kontrolori su odlučili da ga puste tek kada je dotični izvadio telefon i zapretio da će pozvati policiju.
– Bežiš, bežiš, sram te bilo, lepo su te to naučili – dobacivali su mu dok je odlazio.
Ovo nisu retke scene na beogradskim ulicama, doduše, ne uvek sa strancima, pa je verovatno potrebno da se neke stvari iz postupanja kontrolora Bus plusa razjasne.
Pravo da građanina zadrži ima isključivo policija, a pravo da naloži zadržavanje isključivo sud.
Pravo da građanina legitimišu imaju isključivo redovni ili komunalni policajci.
Ukoliko vam kontrolor zatraži javnu ispravu (ličnu kartu, pasoš), niste u obavezi da mu je date, ali ste u obavezi da se prema njemu pristojno ophodite – što važi i u obrnutom slučaju.
Kontrolor ima pravo da zatraži asistenciju komunalne policije i da vas zamoli da je sačekate, što ćete ako ste savesni i uraditi. Međutim, komunalni policajac nema pravo da bez odobrenja ustupi vaše lične podatke kontroloru privatne firme. Takođe, kontrolor ni u kom slučaju nema ovlašćenja da naloži vozaču da zaustavi vozilo i ne otvara vrata do dolaska patrole komunalne policije.Da bi javni prevoz mogao normalno da funkcioniše, putnici su dužni da kupuju kartu, ali to i dalje ne daje za pravo “ljudima sa ružičastom legitimacijom” da neovlašćeno i samovoljno ukidaju prava i slobode domaćih i stranih građana na teritoriji Beograda, garantovane Ustavom i zakonima.
Nedoumice oko ovlašćenja
Neproverene priče o ovlašćenjima Bus plus kontrolora koje se prenose od usta do usta ili putem interneta u velikom broju slučajeva dovode u zabludu putnike ali, kako se ispostavilo, i same kontrolore. Postavlja se pitanje da li kontrolori u toku obuke između ostalog uče koja su njihova ovlašćenja kao službenika privatne firme koja za GSP vrši naplatu prevoza, kada se ispostavi da neko od putnika nema kartu. Sudeći po mnogobrojnim ispadima i incidentnim situacijama, u kojima je bilo slučajeva da kontrolori primenjuju fizičku silu i zaustavljaju vozilo ne puštajući nikog od putnika da izađe, izgleda da “ljudi sa validatorom u rukama” ne znaju svoja ovlašćenja ili ih jednostavno tumače onako kako im odgovara.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.