Kasni rekonstrukcija kule na Gardošu 1Foto: Ana Orlović

Ovog leta u Zemunu se rade tri projekta važna za uređenje istorijskog jezgra i unapređenje turističke infrastrukture.

Dugo očekivana rekonstrukcija fasada u centru Zemuna počela je ranije ovog meseca, radovi na obnovi bedema oko Gardoš kule još traju iako je rok za završetak istekao, dok je predviđeno da izgradnja novog pristana za turističke brodove na Dunavu bude gotova krajem avgusta, piše stručni portal Beobuild.

Kako taj portal navodi, staro gradsko jezgro u Zemunu predstavlja kulturno-istorijsku celinu od velikog značaja i obnova objekata u ovom delu grada obuhvatiće preko 60 fasada u Glavnoj ulici, na Magistratskom i Avijatičarskom trgu, i u Gospodskoj ulici. Obnova fasada deo je treće faze programa koji je do sada obuhvatio rekonstrukciju zaštićenih objekata na Kosančićevom vencu i u okviru istorijskog jezgra Beograda.

Paralelno sa akcijom uređenja gradskih fasada već nekoliko meseci teče i obnova Zemunske tvrđave, odnosno zaštitnih bedema koji su okružuju Milenijumsku kulu na Gardošu. Iako je prvi deo radova oko kule trebalo da bude završen krajem juna, rok je probijen, jer su radovi u nekoliko navrata zastajali.

Prateći originalni izgled bedema, čitavo utvrđenje, čiji najstariji delovi potiču još iz 14. veka, biće rekonstruisano, uključujući i četiri kružne kule na uglovima i lica bedema izgrađenog od lomljenog kamena i obloženo opekom, piše Beobuild.

Međutim, na tok radova uticalo je najpre i veoma loše stanje citadele, koja nikada nije rekonstruisana, a delom i ilegalna gradnja objekata u neposrednoj blizini. Rekonstrukcija se radi prema projektu koji je 2016. izradio gradski Zavod za zaštitu spomenika kulture, a koji podrazumevaju statičku sanaciju obrušene jugoistočne kule i restauraciju bedem.

Kako su ranije objasnili stručnjaci iz Zavoda zeduženi za taj posao, kako su radovi predviđali iskopavanje zemljišta oko temelja na dubini i do osam metara, morali su da budu prekinuti dok se sačekaju statički proračuni, kako se zidovi ne bi obrušili na radnike. Drugi veći zastoj nastao je zbog kafića koji se nalazi tik uz Milenijumsku kulu, a koji je bespravno proširio baštu van svoje parcele,na mesto gde bi trebalo da se nalazi jedan od zidova tcrđave. Nelegalna bašta je srušena, a kafoć će nastaviti da radi, iako se još traži rešenje kako će posetioci u njega ulaziti, kada se rekonstruiše zid koji će blokirati vrata.

Obnovu stepenca koje vode do kule na sebe je preuzela Opština, pa je i bilo zastoja zbog sređivanja vlasničkih pitanja. Ceo projekar rekonstrukcije koštaće oko 34 miliona dinara.

Krajem prošlog meseca počeli su i radovi na izgradnji još jednog pristana na Dunavu koji će omogućiti prihvat putnika sa rečnih kruzera. Konstrukcija koja će biti postavljena na Zemunskom keju imaće dužinu od pedeset i širinu od četiri metra, povezana za obalu sa tri pešačka mosta dužine oko 16 metara, navodi Beobuild. Pripremni radovi su počeli krajem maja, tako da se završetak radova očekuje krajem avgusta, a ukupna vrednost projekta iznosi 1,5 miliona evra.

Prema najavama gradskih čelnika, biće urađen kompletan pristan sa carinom, infrastrukturom i pratećim objektima. Grad je nakon sprovedenog konkursa krajem prošle godine za izvođača izabrao firmu PIM Hidroinženjernig, dok vrednosti radova iznosid 97.5 miliona dinara, bez PDV-a. Prema ugovoru, rok za izvođenje radova je 180 dana. Postojeći lokali, prema obećanjima Grada, neće biti zatvarani.

Pristan za kruzere do 120 metara dužine

Kako su ranije pisali mediji, planirano pristanište moći će da prima turističke brodove od 120 metata dužine i 15 metara širine, a posebno se gradi i pristan za male čamce. U svrhu izgradnje pristaništa iskorišćen je i parking kod Stare kapetanije, pa se Parking servis odrekao te lokacije i demontirao svoju opremu,čime su pre dva meseca otpočeli radovi.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari