Nadležni naložili vanrednu tehničku kontrolu vozila do kraja maja 1Foto: Sanja Milošević (Arhiva)

Savez ozbiljnih sindikalaca (SOS) GSP reagovao je povodom saobraćajne nezgode koja se dogodila juče ujutru na uglu Bulevara kralja Aleksandra i Ustaničke ulicu, u kojoj je učestvovao autobus privatnog prevoznika „Arriva Litas“ iz Požarevca na liniji 20, navodeći da je to „poslednja opomena i poziv nadležnima da se nešto učini pre nego što neko nastrada“.

Oni podsećaju da je to još jedna u nizu saobraćajnih nesreća u kojima učestvuje isti tip autobusa turskog proizvođača u sastavu konzorcijuma prevoznika „Arriva Litas“ u kojim se, pod zvanično neobjašnjivim okolnostima, događaju situacije da vozilo dobije naglo i nekontrolisano ubrzanje, što vozača stavlja u položaj da u roku od svega nekoliko sekundi mora brzo i pribrano da reaguje kako bi pokušao da sačuva živote svojih putnika i živote drugih učesnika u saobraćaju.

Zato su pozvali nadležne u Sekretarijatu za javni prevoz Gradske uprave, ali i Upravi saobraćajne policije MUP-a da hitno preduzmu adekvatne i odlučne korake „kako bi se bezbednost svih građana Beograda i vozača koji upravljaju vozilima javnog prevoza podigla na viši nivo“.

SOS napominje da je reakcija vozača bila maksimalno odmerena, pribrana i najpovoljnija u datim okolnostima.

Povodom ove nesreće reagovao je i nadležni Sekretarijat za javni prevoz, koji je uputio vanredni zahtev svim prevoznicima u sistemu javnog prevoza da najkasnije do 31. maja obave vanredni tehnički pregled za sva vozila kojima se vrši prevoz putnika, izjavio je gradski sekretar za javni prevoz Jovica Vasiljević.

SOS sindikat podseća da su saobraćajne nezgode sa ovim vozilima registrovane i 20. oktobra 2018. godine, kada je vozač autobusa na liniji 47 izgubio kontrolu nad vozilom krećući se kružnim tokom na Slaviji. I tada je vozač izjavio da je došlo do nekontrolisanog i naglog ubrzanja vozila na koje nije mogao da utiče.

Pre toga, na terminusu u Mirijevu došlo je do slične nezgode, kada je vozač na okretnici izgubio kontrolu nad autobusom, a i tada je, prema izjavi vozača, došlo do iznenadnog ubrzanja.

Međutim, ni tu nije kraj događajima sa autobusima marke „Temsa“.

Prema rečima mnogih vozača iz ove privatne firme, i u samoj garaži se dogodio incident kada je autobus koji je prethodno bio isključen iz saobraćaja zbog tehničkog kvara dobio nekontrolisano ubrzanje.

SOS sindikat ukazuje da do sada, to za odgovorne u Gradu, a pre svega Sekretarijatu za javni prevoz, nije bio dovoljan razlog da zatraže ekspertsku analizu i vanrednu kontrolu tehničke ispravnosti voznog parka privatnih prevoznika, „a posebno istraživanje uzroka ovakvih pojava koje mogu bitno ugroziti bezbednost i živote putnika, vozača i drugih učesnika u saobraćaju ili slučajnih prolaznika“.

„Takođe, SOS sindikat ukazuje i na pasivnost Uprave saobraćajne policije Ministarstva unutrašnjih poslova, jer pripadnici saobraćajne policije „po nalogu sa vrha“ ne smeju samoinicijativno da kontrolišu tehničku ispravnost vozila javnog gradskog prevoza u Beogradu, bilo da su u pitanju autobusi GSP „Beograd“ ili oni u vlasništvu privatnog prevoznika“.

„Zbog svega navedenog, SOS sindikat poziva nadležne da hitno počnu da rade svoj posao. Sledeći put, možda nećemo govoriti o lakše povređenim putnicima, već prebrojavati nastradale, što je scenario koji je sasvim izvestan ukoliko se što pre ne promeni svest onih koji odlučuju i upravljaju javnim resursima u ime svih nas“, navodi se u saopštenju SOS sindikata.

Ostaje pitanje da li će vanredni tehnički pregled vozila koji je naložio Sekretarijat rešiti problem koji, prema tvrdnjama SOS sindikata, očito postoji na određenom tipu vozila.

Gradski sekretar za javni prevoz Jovica Vasiljević rekao je juče da vanredni pregled uključuje i obavezni vanredni dijagnostički pregled motora sa akcentom na rizik od nastajanja pojave „iberture“ na motoru, za svako pojedinačno vozilo.

„Izveštaje, odnosno dokaze o obavljenim pregledima vozila potrebno je dostaviti Sekretarijatu za javni prevoz“, precizirao je Vasiljević.

On je podsetio da je 17. aprila svim prevoznicima upućen dopis „kojim je ukazano da prevoznik ima obavezu da poštuje odredbe Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima i Zakona o radnom vremenu posade vozila u drumskom prevozu i tahografima, kao i da je poštovanje zakona obavezno kako od vozača zaposlenih kod prevoznika tako i od samih prevoznika“.

– Osnovnim ugovorom i aneksima ugovora potpisanim sa prevoznicima definisano je da je prevoznik dužan da konstantno održava vozni park u stanju kojim će se postići bezbedno i kontinuirano pružanje usluga prevoza u skladu sa zakonom, Odlukom o javnom linijskom prevozu putnika na teritorija grada Beograda i potpisanim ugovorom. U slučajevima kada se dogode saobraćajne nezgode poput ove, izdavanje naloga za ekspertizu i dodatno utvrđivanje tehničke ispravnosti vozila je deo istražnog postupka koji vode nadležni državni organi koji se bave utvrđivanjem činjeničnog stanja tokom sprovođenja sudskog postupka – zaključio je Vasiljević.

Međutim, iz sindikata ukazuju da se u saobraćaj često puštaju tehnički neispravna vozila, kao i da zbog nedostatka vozača mnogi od njih rade kod dva prevoznika, pa upravljaju vozilima i duže od 10, 11 pa čak i 12 časova neprekidno, sa jednim slobodnim danom u nedelji.

S druge strane, iako postoje kriterijumi, deo privatnih prevoznika u praksi ne vrši prave kontrole dok kazne za nepoštovanje obaveza ne postoje, skreću pažnju iz SOS sindikata.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari