Tržišna inspekcija Beograda tokom prošle godine primila je 3.600 prijava potrošača, a najviše žalbi bilo je na kvalitet bele tehnike i aparata za domaćinstvo. Beograđani su najviše upućivali reklamacije za frižidere, šporete, veš mašine, televizore i kompjutere, a prema podacima Tržišne inspekcije u najvećem broju slučajeva žalbe su se rešavale poravnanjem i prodavci su se trudili da zadovolje potrošača kada je prigovor osnovan.

 U tom slučaju kupac je ima pravo da za kupljenu robu traži povraćaj novca ili da je zameni za neku drugu. Za to obično budu uskraćeni, ukoliko posluju sa firmama koje pružaju zanatske usluge, a za koje obično saznaju putem flajera koju su našli u svom poštanskom sandučetu ili su pročitali broj telefona na nekom od autobuskih stajališta.

U Tržišnoj inspekciji kažu da se građani u tim situacijama obično žale na kvalitet urađenog posla i cenu usluga koja im je naplaćena, ali da inspekcija kada pokuša da izvrši reklamaciju, teško stupa u kontakt sa pružaocima usluga, jer oni često menjaju brojeve telefona. S toga apeluju na građane da koriste proverene informacije ili usluge.

Ovo su samo žalbe koje se odnose na tehničke robe i usluge, međutim stručnjaci procenjuju da do raznih inspekcija i organizacija za zaštitu potrošača godišnje dospe i do tridesetak hiljada žalbi. Pokret za zaštitu potrošača Beograda, godišnje primi od 3.500 do 4.000 prigovora potrošača na kupljenu robu, a više od 80 odsto njih, nakon saveta, uspe da ostvari svoje potrošačko pravo i reši problem. Ponedeljak je, kažu karakterističan dan za povećan broj žalbi, jer postoje problemi koji nastanu tokom vikenda pa građani čekaju prvi radni dan da ih prijave.

– Dobro je što se objavljuju izveštaji o broju potrošača koji se žale na neku vrstu roba i usluga. Broj žalbi potrošača u stvari predstavlja indikator koliko je neispravne robe na tržištu. Prema istraživanjima, oko pet odsto potrošača krene da ostvaruje svoja prava, ali mnogo je više onih koji, bez obzira što su imali problema sa kupljenim proizvodom, ne žele da se upuštaju u taj proces isterivanja pravde, navodeći da nemaju ni novca ni vremena za bacanje. Zatim, malo je onih koji znaju kome treba da se obrate i prijave slučaj. Neki odustaju od svojih potrošačkih prava, jer su često obeshrabreni arogantnim odnosom prodavaca kada pokušaju da reklamiraju tek kupljenu robu – objašnjava za Danas predsednik Pokreta za zaštitu potrošača Beograda Petar Bogosavljević i dodaje da sada imaju dobru saradnju sa Tržišnom inspekcijom. Bogosavljević ističe da najveći broj potrošača koji im se javi ima primedbi na zanatske usluge, koje su morali da plate nekoliko puta više nego što zaista koštaju.

– Najviše se žale na visoke cene vodoinstalaterskih usluga, posebno u situacijama kada su u pitanju hitne intervencije. Građani kažu da su za te usluge morali da plate od 15.000 pa do 30.000 dinara za intervencije na vodovodnim instalacijama. Pucanje cevi u toku noći je jedna od iznenadnih situacija kada građani brzopleto reaguju i ne razmišljaju puno pa zovu prvog majstora iz oglasa. Reč je pre svega o starim licima koja žive sama, ili invalidima – navodi Bogosavljević. Veliki broj potrošača žali se na mobilnu telefoniju, odnosno kvalitet i ispravnost mobilnih telefona, cene usluga, nemogućnost ostvarivanja prava i kontakta sa provajderima. Prigovora ima i na visoke račune za vodu, toplotnu energiju, gas.

Koliko će novi zakon o zaštiti potrošača, koji je trenutno u pripremi, uticati na bolji položaj potrošača u Srbiji, ostaje da se vidi.

Savet potrošačima

Pre nego što ode da se požali prodavcu da mu je prodao neispravnu robu, potrošač treba da napiše reklamaciju u kojoj će navesti koju robu je kupio, po kojoj ceni, kada, gde i da to odštampa u nekoliko primeraka. Kad ode kod prodavca treba da nastupi krajnje ljubazno, korektno, budući da se u mnogim slučajevima na tom stupnju mnogi problemi rešavaju.

Kazne za prodavce

Za osam dana prodavac je dužan da pismeno obavesti kupca da će mu rešiti problem, u suprotnom potrošač može da ga prijavi tržišnoj inspekciji, koja dalje po zakonu sprovodi kontrolu. Ukoliko ustanovi propuste, prodavac može da bude kažnjen ili da bude prijavljen sudiji za prekršaje, u zavisnosti od toga o čemu se radi. Potrošači još mogu da se žale nadležnim ministarstvima, inspekcijama, organizacijama za zaštitu potrošača ili Sudu časti pri Privrednoj komori Beograda.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari