Beogradski turistički vodiči uputili su gradskoj vlasti i nadležnim institucijama javni apel u kome su istakli sve lošije uslove u kojima srpska prestonica dočekuje turiste, i sve veće probleme oko parkiranja i zaustavljanja turističkih autobusa.
U vezi sa tim, oni traže uspostavljanje većeg broja stajališta, navodeći 13 najproblematičnijih lokacija.
„Godinama imamo problem oko parkiranja i zaustavljanja turističkih autobusa prilikom pokazivanja znamenitosti Beograda, a ove godine je situacija je teža nego ikad do sad.
Problem nastaje onog trenutka kada turisti slete na Aerodrom Nikola Tesla, jer na aerodromu ne postoji mesto gde se turistički autobus može zadržati duže od jednog minuta kako bi ukrcao putnike i prtljag. Vodimo računa da vozača pozovemo da doveze autobus ispred ulaza u aerodromsku zgradu onog trenutka kada već okupimo sve putnike i sa njima izađemo ispred zgrade, ali to vreme zadržavanja od jednog minuta nije dovoljno za ukrcavanje grupe koja ima 30 do 50 putnika. Više puta se dešavalo da komunalni policajac napiše kaznu vozaču zbog prekoračenja dozvoljenog vremena stajanja, što takođe ostavlja loš utisak kod gostiju u prvim trenucima boravka u Beogradu“, opisuje probleme sa kojima se susreću njene kolege vodič Maja Radović.
Kako vodiči navode, sledeći problem nastaje kada goste dovezu do hotela u kom će boraviti, jer veoma mali broj hotela ima parking za autobuse ili predviđeno stajalište. Najteže je sa hotelima u centru grada koji se nalaze u pešačkim ulicama, veoma udaljeni od prvih saobraćajnica, a čak ni u tim ulicama autobus ne može propisno da se zaustavi.
Aktuelni problem ponavlja se i pri razgledanju grada. Iako sastavni deo svake ture obilaska naše prestonice, Beogradska tvrđava sa Kalemegdanskim parkom i Gornjim gradom, takođe nema obeleženo stajalište.
„Prisiljeni smo da na neobeleženom mestu iskrcavamo ili ukrcavamo turiste u Pariskoj ulici ili u Ulici Tadeuša Košćuška, jer ukoliko autobus dolazi iz Pristaništa u Karađorđevoj ulici ili sa Novog Beograda, stajalište na Studentskom trgu kao najvažnije i najprigodnije stajalište za pešačku i trgovačku zonu u ovom slučaju nije primenljivo. A komunalni policajci svakodnevno naplaćuju kazne prevoznicima“, navodi Radović.
Vodiči podsećaju da, iako se ističe da je Beograd postao idealna destinacija za mlade, zaboravlja se da je najveći broj turista koji obilaze naš grad u srednjoj, odnosno starijoj životnoj dobi. „Stariji ljudi, sa stabilnim prihodima, imaju slobodnog vremena koje žele da utroše na kvalitetna putovanja, mogu platiti bolje hotele, najčešće putuju u grupama sa vodičem, ali ne mogu i ne žele da pešače preko svojih mogućnosti.
Takođe, često imaju ograničeno vreme za razgledanje grada i kupovinu, pa je važno da kraće pešače i da lako pristupe kulturno-istorijskim i turističkim sadržajima. Gosti žele da obiđu najživlji centar grada, da sednu u kafić ili kupe nešto u Knez Mihailovoj ulici, ali je u ovom trenutku pristup za grupe onemogućena“, navodi se u apelu.
Zbog svega navedenog, turistički vodiči upozoravaju da je neophodna hitna reakcija nadležnih, jer se sa početkom sezone situacija svakog dana pogoršava, ali i da aktuelni problem ostavlja mogućnost za zloupotrebu od strane nesavesnih pripadnika komunalne policije i širom otvaraju vrata za korupciju.
„Poslednjih nekoliko godina, uz mnogo truda svih radnika u turizmu Beograd je privukao više turista. Pozitivan rast, kroz veći broj rezervacija i najava turističkih grupa, očekuje se i ove godine. Međutim, urušavanje infrastrukture neophodne za odvijanje turizma u centru grada može brzom doneti neprijatne rezultate. Rezervacije za ovu godinu su već napravljene, ali ako turisti ne ponesu dobre utiske iz Beograda, turističke agencije njihovih zemalja će sledeće godine ponuditi neke druge gradove u drugim zemljama odakle su se klijenti vraćali zadovoljniji“, zaključili su turistički vodiči u dopisu.
Sa ovim zahtevom vodiči su se obraćali Turističkoj organizaciji Beograda i Srbije, gradskim sekretarijatima za privredu i saobraćaj, Privrednoj komori Srbije, Ministarstvu turizma, Komunalnoj policiji, ali do sada na apel nije reagovala ni jedna od navedenih institucija.
Potrebna stajališta na Aerodromu, Pristaništu, u centru grada
U apelu turistički vodiči traže da se obezbede mesta gde bi autobusi mogli propisno da se zaustave i iskrcaju ili ukrcaju turiste, na 13 najkritičnijih lokacija u gradu: u Ulici Tadeuša Košćuška ili Pariskoj – ispred TC Rajićeva i Pedagoškog muzeja, gde je ranije bilo stajalište pa je ukinuto; na Studentskom trgu, gde predlažu da prilaz iz Uzun Mirkove ulice ostane i za budućnost, ali uz dozvoljenih 15 minuta besplatno za autobuse, a preko tog vremena uz naplatu; Ispred Hrama Svetog Save, zatvaranjem Skerlićeve za ostali saobraćaj osim za turistički; U Uzun Mirkovoj ulica, gde postoji stajalište u postojećem Rešenju, ali nije obeleženo na
terenu; Kod Hotela Moskva; Kod Teslinog muzeja, moguće obeležiti mesto u Bulevaru kralja Aleksandra; U Skadarliji, gde objašnjavaju da stajalište u ulici Strahinjića Bana iz postojećeg Rešenja više nije primenljivo, jer je taj deo ulice pretvoren u pešačku zonu, a i autobus teško može ući u tu ulicu i iz nje izaći, pa predlažu dva rešenja, u Dušanovoj ulici i ispred Doma vojske; Kod Crkve Svetog Marka, jer je najbliže stajalište, ispred Gradske skupštine predaleko za starije turiste, zbog čega se njeno razgledanje retko organizuje; Pored Saborne Crkve; Ispred Aerodroma, gde bi trebalo produžiti postojeće zaustavno vreme za autobuse i u blizini napraviti parking na kom bi autobusi uz naplatu mogli legalno da stoje i čekaju poziv vodiča za ukrcavanje grupe. Vodiči podsećaju da su ranije autobusi stajali kod Muzeja vazduhoplovstva, što već nekoliko godina nije dozvoljeno; Kod Muzeja Istorije Jugoslavije (Kuća cveća), gde bi trebalo oformiti stajalište bliže ulazu u kompleks. kako se navodi, donji parking često zauzimaju privatni autobusi, zbog čega za posetioce muzeja nema mesta; Na Trgu Republike, ispred „Staklenca“; Na Pristaništu, gde su rekonstrukcijom Karađorđeve ulice predviđena samo tri mesta, kako objašnjavaju vodiči. Međutim, nekim danima u pristaništu bude i po šest do osam brodova, pa samim tim bude potrebno 15 ili 16 autobusa za prihvat putnika. Ove godine je najavljen porast broja brodova u odnosu na prethodnu sezonu, a broj mesta za autobuse je smanjen, zaključuju turistički vodiči.
Centar nepristupačan zbog radova na Trgu
Od kada su počeli radovi na Trgu republike, stajalište na Studentskom trgu je postalo nepristupačno pošto Dobračina ulica zbog često nepropisno parkiranih vozila nije pogodna za velike autobuse. Komunalni policajci su ovih dana naplaćivali kazne autobusima, čak i na Studentskom trgu zbog zaustavljanja i iskrcavanja ili ukrcavanja gostiju, što znači da više nema ni tog mesta za pristup pešačkoj zoni i Kalemegdanu. Naš brdoviti Beograd nije baš naklonjen gostima koji imaju problema u hodanju iz bilo kog razloga, pa je stajalište u Donjem gradu Tvrđave potpuno neupotrebljivo., naveli su vodiči.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.