Nova olakšica za održavanje zgrada je to što se uvodi koncept „nedostupnih stanara“, odnosno ljudi koji uporno ignorišu skupštinu stanara i ne pojave se na tri uzastopne skupštine, do svog pojavljivanja se ne računaju za potrebe kvoruma.
To će ostaviti mogućnost ostalim stanarima da donose odluke i bez njih, istakli su kao jednu od najboljih novina zakona o stanovanju i održavnaju zgrada, predstavnici udruženja “Inicijativa za kvalitetnije stanovanje” na jučerašnjoj sednici ovog udruženja.
Država je u ovom zakonu predvidela uvođenje prinudnog prvog upravnika ukoliko se stambena zajednica ne organizuje i vlasnici stanova ne izaberu za upravnika jednog od stanara. Prinudnog upravnika će dodeljivati jedinica lokalne samouprave, odnosno Grad Beograd, najčešće po prijavi građana, kada se jedan od stanara obrati inspekciji sa željom da reguliše odnose u svoj zgradi. Pored toga, inspektori će moći i sami da reaguju gde se ukaže potreba za tim, dodaje Marko Arsenijević, član upravnog odbora udruženja.
„Komunalni inspektori će biti u obavezi da kontrolišu primenu ovog zakona, a postoje i mehanizmi prinude. Komunalni inspektor lokalne samouprave ima pravo da kontroliše bilo koju stambenu zajednicu, ali i da postupa po našoj prijavi u slučaju da ne možemo da se dogovrimo sa komšijama“, objašnjava Arsenijević. On podseća i da je jedan od najčešćih problema u zgradama, koji ovaj zakon rešava, to što često nije bilo kvoruma, nije bilo sloge i nije moglo da se organizuje održavanje i upravljanje.
Jedno od pitanja koje građane najviše zanima u vezi sa profesionalnim upravnicima jeste i koliko će ih ove usluge koštati. Iz udruženja objašnjavaju da oni raspolažu podacima o cenama firmi za profesionalno upravljanje za koje su se građani do sada dobrovoljno odlučivali, te da se one kreću od 220 do 350 dinara po stanu na mesečnom nivou.
Ipak, još uvek se ne zna koliko će građani plaćati za prinudnog upravnika u slučaju da ga dodeljuje lokalna samopurava, a taj iznos treba da odredi Grad Beograd.
Radovan Oreščanin, predsednik udruženja „Inicijativa za kvalitetnije stanovanje“, kaže da će se firme koje su članovi udruženja i koje posluju na tržištu, truditi da njihove cene ostanu niže od onih koji propišu gradovi i opštine kako bi se građani radije za njih odlučivali.
– Želimo da razgovaramo i sa nadležnima za određivanja cena prinudnog profesionalnog upravnika, on se ne finasira iz budžeta već ga finasiraju vlasnici koji nisu uspeli da se dogovore i formiraju svoje organe. Naš interes je da ta cena bude što veća, jer je ovo prinudno stanje, i cilje je da se građani sami usaglase oko upravljanja, ističe Oreščanin.
Unapređenje kvaliteta stanovanja kroz kvalitetno i odgovorno upravljanje, razmenu iskustava, ujednačavanje prakse, donošenje kodeksa ponašanja i edukaciju profesionalnih upravnika, kao i uspostavljanje partnerskog odnosa sa Ministarstvom građevinarstva saobraćaja i infrastrukture i Privrednom komorom Srbije, neki su od zaključaka koji su doneti na drugoj sednici skupštine udruženja “Inicijativa za kvalitetnije stanovanje”.
Udruženje firmi za održavanje zgradaUdruženje „Inicijativa za kvalitetnije stanovanje“, koje okuplja preduzetnike i pravna lica koja se bave poslovima upravljanja i održavanja zgrada, nastalo je 2014. godine u Novom Sadu. Od februara 2017. udruženje prerasta u udruženje na teritoriji cele Srbije. Cilj udruženja jeste da, kao aktivni učesnik u primeni novog Zakona o stanovanju i održavanju stambenih zgrada, doprinese kvalitetnom i profesionalnom upravljanju stambenih jedinica. Udruženje broji preko 30 najvećih kompanija koje se bave poslovima upravljanja i održavanja zgrada.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.