Organizacije: Grad Beograd najgrublje krši građanska prava 1Makiško polje Foto: N1

Grad Beograd najgrublje krši građanska prava u nastojanju da bez učešća javnosti ozakoni štetni i protivzakoniti projekat izgradnje stambeno-poslovnog kompleksa na Makiškom polju, navodi se u saopštenju grupe organizacija.

Saopštenje prenosimo u celosti:

Sekretarijat za  urbanizam i  građevinske poslove  grada  Beograda je  12.  decembra objavio saopštenje i obavestio građane Beograda da im je Komisija za planove ukinula zakonom  garantovana  prava  da učestvuju u procesu donošenja odluka o planskim i urbanističkimaktima.

U ovoj objavi Sekretarijat za urbanizam i građevinske poslove grada Beograda se poziva na  odredbe Zakona o planiranju i izgradnji i Pravilnika о sadržini, načinu  i  postupku izrade  dokumenata prostornog i urbanističkog planiranja, a zatim, u istom saopštenju izmišlja proceduru kojom se javnosti uskraćuju prava koja joj garantuju Ustav  i  zakoni Republike Srbije.

Nezakonito je i neustavno derogirati odredbe zakona i podzakonskih akata koji uređuju postupke javnog uvida „merama“ koje je propisala VladaSrbije,  a  koje  grad Beograd arbitrarno tumači onako kako  odgovara  dnevnoj  potrebi  i  partikularnim  interesima.

Dodatno,  Komisija  za  planove  se  ne poziva  ni  na  jedan  zakonski  akt  Vlade  RS  kojim  su propisane  epidemiološke mere, te je osnov za donošenje ovakvog Zaključka upitan i sporan.

Javna sednica Komisije za planove je javni događaj kojem mogu daprisustvuju  sva zainteresovana lica i proces sprovođenja javnog uvida i javne sednice se temelji na osnovnom načelu planiranja i izgradnje  propisanom  u  Zakonu -načelu učešća javnosti.

Svođenje prisustva na “minimalan broj predstavnika”, “samo onih čije je prisustvo neophodno”  i  “učestvovanjem  jednog  predstavnika  (…) da  bi  se  ispoštovale  sve zakonske odredbe i norme” predstavlja grubo kršenje koncepta javne rasprave i učešća javnosti, i svodi ih na puku formu.

Ovi  zakonski  akti  ne  delegiraju  ni  Komisiji  za  planove  ni  Sekretarijatu  za  urbanizam  i građevinske poslove nadležnost da određuju ko može, a ko ne može da prisustvuje javnoj sednici, niti da određuju broj zainteresovanih građana koji mogu da ostvare svoje pravo.

Mandat za izmene navedenih zakona i pravilnika nema Komisija za planove, već organi  državne uprave koji su ova akta i doneli,  te  je  ovim  postupkom  Komisija  za planove Skupštine grada Beograda izašla izokvira  svojih nadležnosti i grubo prekršila zakon.

Ukoliko uslovi za održavanje javne sednice ne postoje, što je nesumnjivo imajući u vidu epidemiološku situaciju, sednica se ne može održati dok se uslovi ne steknu.

Javnost   do   sada   nije   imala   ni   jednu   priliku  da  od  nadležnihinstitucija  čujeargumentaciju opravdanosti kako plana za Makiško polje, tako i plana za Kosančićev venac i plana kojim se predviđaju izmene i dopune PGR-a grada Beograda.

Javne sednice predstavljaju  prvu  i  jedinu mogućnost da čujemo argumente u prilog realizaciji ovih, i mnogih  drugih,  protivzakonitih  i  po  grad Beograd i  Beograđane  opasnih i  štetnih planova. Baš zbog toga što plan i izveštaj o strateškoj proceni uticaja sadrže brojne formalne  i  materijalne   nedostatke   potrebno   jeda   ovi   dokumenti   budu   detaljno predočeni i objašnjeni građanima na javnoj sednici.

Skrivanje iza epidemioloških mera je postupak nedostojan javnih institucija.Potencijalna  intenzivna  izgradnja  na  Makiškom  polju  u  neposrednoj  zoni  zaštite vodoizvorišta predstavlja izrazit ekološki rizik i preti narušavanju javnog zdravlja i kvaliteta života u Beogradu.

Zakonom  o  strateškoj  proceni  uticaja  na  životnu  sredinu  utvrđena je   obaveza organizovanja   javnog uvida   i   javne   rasprave   u   postupku   odobravanjaizveštaja  o strateškoj proceni uticaja.

Izveštaj o strateškoj proceni uticaja Nacrta plana detaljne regulacije   dela Makiškog  polja  izrađen  je  ispod zakonskog   minimuma,   odnosno nezakonit je i ne predočava posledice planirane  izgradnje,  i  u  skladu s  tim  mora  se odbaciti.

Pri   tome,   ni   jedan   dokument   ne   sme ući  u  proceduru  odlučivanja  bez sprovedene javne rasprave -za koju nije dovoljno obezbediti samo fizičke minimume za prisustvo ljudi (potrebna odstojanja i mere zaštite), već se u uslovima pandemije, kadaje  desetine  hiljada građana usled narušenog zdravlja sprečeno da učestvuje u javnoj raspravi, ona ne može ni održavati.Sekretarijat oglašava da Komisija za planove nema osnova za drugačije održavanje javnih  sednica  u prostorijama  Gradske  uprave.

Komisijaza  planove  je  u  martuove godine pokazala da postoji mogućnost za drugačije postupanje i odlaganje (ranih) javnih uvida  ijavnih  sednica.

Dakle,  postoji osnov  za obustavljanjei  odlaganje,  ali  ne  i  za ograničavanjeprava koja su garantovana zakonom.

Komisija za planove Skupštine grada Beograda, kao izvršno telo, ima nadležnost i zakonsku  obavezu da  proces  javnih  uvida  i  javnih  sednica  sprovede  u  svemu  prema važećim zakonima i podzakonskim aktima Republike Srbije.

Budući da epidemiološki uslovi onemogućavaju sprovođenje istih na način kojim  bi  se  svim  zainteresovanim licima omogućilo uživanje prava na učešće u procesima donošenja odluka koje se tiču planiranja  grada,  zahtevamo  da  se  svi  (rani)  javni  uvidi  i  javne  sednice  Komisije  za planove prekinu i odlože do smirivanja epidemiološke situacije i ukidanja vanredne situacije.

Potpisnici:

Centar za kulturnu dekontaminaciju, Inicijativa Pravo na vodu, Ministarstvo prostora,  Organizaciju  za političku ekologiju Polekol, Regulatorni Institut za obnovljivu energiju –RERI, Urban Lab, Ne davimo Beograd.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari