U okviru Evropske nedelje mobilnosti, Grad Beograd danas je promovisao javni gradski prevoz. Tim povodom, gradonačelnik Beograda prof. dr Zoran Radojičić istakao je da je javni gradski prevoz neuporedivo bolja alternativa za transport od automobila u kojem se voze najčešće jedna ili dve osobe.
– Iskorišćenost putničkog vozila kod nas je među najmanjima u Evropi – ispod 1,2 čoveka po vozilu. Problem saobraćajnih gužvi nećemo rešiti ukoliko širimo saobraćajnice, jer će tako više ljudi voziti automobile. Važno je da uspostavimo zelenu hijerarhiju u saobraćaju, odnosno da dajemo prednost pešacima i biciklistima, zatim vozilima gradskog prevoza, a da se građani najređe opredeljuju za vožnju automobila. Zato podržavamo alternativne vidove prevoza i unapređujemo gradski prevoz, kako bi građani brzo i lako stizali do posla, fakulteta, drugog dela grada – kazao je Radojičić.
Govoreći o smanjenju saobraćajnih gužvi i unapređenju javnog prevoza, gradonačelnik je istakao da je najznačajniji projekat izgradnja metroa i dodao da su u toku pripremne radnje kako bi prvi radovi mogli da počnu 2021. godine.
– Istovremeno radimo i na unapređenju BG voza i modernizaciji vozila gradskog prevoza. Podsetiću da smo prošle godine uveli dve nove linije BG voza od centra grada do Lazarevca, kao i da smo nabavili 174 autobusa. Na tome se ne zaustavljamo. Za naredni period u planu je i nabavka oko 150 novih vozila gradskog prevoza, a u perspektivi i uvođenje dve nove linije BG voza – naveo je Radojičić.
Gradonačelnik je ukazao da se posebno vodi računa o tome da se nabavljaju vozila koja ne zagađuju životnu sredinu, o čemu svedoči i podatak da u Beogradu oko 80 odsto vozila javnog prevoza koristi motore sa niskom emisijom gasova, odnosno „evro 5” i „evro 6” standarda.
– Imamo i pet e-autobusa, koji saobraćaju na liniji EKO 1, a koje smo nabavili 2016. godine. U narednom periodu planiramo da nabavimo još 10 ovakvih autobusa, kao i da uspostavimo liniju EKO 2. Manja elektrovozila, „Vrabac servis” uveli smo i u okviru proširenja pešačke zone i ona besplatno prevoze naše sugrađane i turiste – naglasio je Radojičić.
Ističući značaj javnog gradskog prevoza u velikim gradovima, Radojičić se posebno osvrnuo na situaciju sa virusom korona.
– Kada je čitav svet stao, javni prevoz je morao da radi i prevozi one koji nisu smeli da stanu, kao što su lekari, sestre, farmaceuti, pekari, prodavci… Ulaganje u javni prevoz je krucijalno za održivu urbanu mobilnost, jer je ekonomičnija i ekološki prihvatljivija opcija od toga da se svi vozimo automobilima – zaključio je Radojičić.
Javni prevoz u Beogradu obuhvata mrežu autobuskih, trolejbuskih i tramvajskih linija koje vodi GSP „Beograd”, kao i autobuske usluge koje pružaju privatne kompanije na 130 linija.
Evropska nedelja mobilnosti je manifestacija koju je 2002. godine pokrenula Evropska komisija. Obeležava se svake godine od 16. do 22. septembra. Cilj je da se promotivnim manifestacijama i sprovođenjem najmanje jedne trajne mere održive urbane mobilnosti učini napor da se smanji korišćenje putničkih automobila i poboljšaju uslovi za javni saobraćaj, kretanje biciklista i pešaka.
Ciljevi strateškog opredeljenja gradova ka održivoj mobilnosti su favorizovanje nemotorizovanih vidova prevoza u gradovima u odnosu na automobilski saobraćaj koji koristi fosilna goriva, zatim smanjenje korišćenja putničkih automobila i njihova zamena javnim prevozom, biciklom ili pešačenjem, kao i poboljšanje uslova u gradu za javni saobraćaj, kretanje biciklista i pešaka.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.