Na sednici Skupštine Beograda koja je najavljena za sredu, gradski odbornici odlučivaće o tome da li će se Gradsko saobraćajno preduzeće (GSP) Beograd zadužiti za čak 38 milijardi dinara, ali ni strankama u parlamentu, a ni javnosti još nije objašnjeno, niti je to sadržano u predlogu odluke, zašto je gradskom prevozniku, javnom preduzeću sa najvećim gubicima poslednje decenije neophodan toliki kredit u ovom trenutku.
Kako pojedine opozicione stranke i organizacije tvrde, taj novac biće uložen u obnavljanje voznog parka javnog prevoza, što samo po sebi nije sporno, ukoliko nije samo populistička mera u cilju pridobijanja naklonosti birača pred nadolazeće izbore. Sporno je međutim, kako tvrde, to što je o kupovini određenih vozila gradska vlast već počela da pregovara sa odabranim proizvođačima,“ispod žita“ i bez raspisanih tendera za njihovu nabavku.
Kako pouzdano tvrdi Centar za lokalnu samoupravu, razlog za misteriozno zaduživanje GSP-a je kupovina turskih tramvaja marke Bozankaja. Ta organizacija je objavila saznanje da je šef kabineta Aleksandra Šapića već tajno išao u Tursku da tamo pregovara sa proizvođačem, bez bilo kakvog zakonskog osnova i redovne tenderske procedure, dok je zaduživanje za tu namenu već dogovoreno kod privatne banke Halkbank.
Ta pitanja CLS je javno uputio i gradonačelniku Šapiću, ali potvrdu nije dobio. Inače, tramvaji „Bozankaja“ se u Evropi koriste samo u Rumuniji i ne spadaju u etabliranu klasu tramvaja, niti postoji ijedan objektivni razlog da se oni unapred favorizuju, napominju iz te organizacije. Dodatno, prema izvorima CLS-a planira se i nova nabavka turskih gasnih autobusa marke „BMC“, takođe direktnom pogodbom i „ispod žita“, iako su se oni pokazali kao veoma loše rešenje za Beograd.
Kako napominje direktor CLS-a i nekadašnji gradski odbornik Nikola Jovanović, vozni park tramvaja u Beogradu treba zanoviti i to nije sporno, jer su poslednji nabavljeni još pre 12 godina, a i sam gradonačelnik je govorio o skorašnjoj nabavci do 100 novih tramvaja.
– Međutim, GSP će se zadužiti za čak 325 miliona evra, na šta sutra treba da da saglasnost Skupština Beograda. Zašto se jedno gubitaško preduzeće zadužuje za ovakvu kolosalnu sumu, umesto da Grad ispregovara povoljne „zelene“ kredite od međunarodnih institucija je posebna tema. Ono što može biti najviše sporno, to je način nabavke tramvaja. U civilizovanom svetu, velike nabavke se realizuju na otvorenim međunarodnim tenderima, gde se kupuje najbolji proizvod po najpovoljnijoj ceni. Međutim, izvori iz GSP-a i Sekretarijata za javni prevoz su saopštili Centru za lokalnu samoupravu da gradski čelnici uveliko dogovaraju nabavku tramvaja od turskog proizvođača „Bozankaja“, direketnom pogodbom, bez redovnih procedura i netransparentno, kaže Jovanović za Danas.
Odbornica Stranke slobode i pravde Ana Gođevac kaže za Danas da Grad ovim kreditom zapravo „zabija poslednji ekser u poslovanje GSP-a“.
– Koja banka će dati kredit takvom preduzeću koje je u gubicima? Da li će Beograd da daje garancije čiji budžet je već u problemu i traži pomoć od Republike? Navodno GSP uzima kredit za kupovinu vozila, međutim kod ove gradske vlasti ništa nije jasno. Svake godine u GSP se uloži 250 miliona evra, to znači za deset godina njihove vlasti više od dve milijarde. Da li iko vidi boljitak od toga? Građani se voze u starim vozilima, zaposleni imaju niske zarade, a radnici održavanja rade u očajnim uslovima. Gde idu pare Beograđana ako je budžet 1,6 milijardi evra, a GSP mora da zajmi još 38 milijardi dinara? Niko ne kaže ko baca pare u bunar i gde one završavaju. Plašimo se da će tako biti i za ovaj kredit, napominje Gođevac.
Ona podseća da se SSP na svakoj sednici zalaže za obnavljanje voznog parka i nove autobuse, tramvaje i trolejbuse.
Jovanović: Još autobusa na gas
„Govori se o nabavci čak 60 do 100 tramvaja od ovog proizvođača, ali i o dogovaranju sa turskom fabrikom BMC o nabavci još gasnih autobusa, kao i sa turskom fabrikom Akia o nabavci autobusa. Sve se ovo, prema pomenutim izvorima, radi tajno i direktnom pogodbom. To ne bi bilo dobro, niti za kvalitet javnog prevoza u Beogradu, niti za finansijsku održivost GSP-a, a najmanje za budžet grada Beograda, jer se govori o proceduri van tendera u vrednosti od više stotina miliona evra“, izričit je Jovanović.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.