Udruženje Ulice za bicikliste saopštilo je, reagujući na izjavu za N1 profesora saobraćajnog fakulteta u penziji Milana Vujanića, da za saobraćajne eksperte od suštinske važnosti da stalno budu informisani o saobraćajnim trendovima u svetu, te da je gradivo potrebno obnoviti.
Udruženje Ulice za bicikliste saopštilo je da „po ko zna koji put mora da reaguje na izjavu tzv. saobraćajno-bezbednjačkog lobija koji predvodi profesor saobraćajnog fakulteta u penziji Milan Vujanić“, koji je, kako navode „poznat po svojim pro-automobilskim stavovima“.
Kako napominju, u intervjuu televiziji N1, profesor je komentarisao temu za koju se „nije dovoljno pripremio niti se o njoj dovoljno informisao“, već, kako navode u saopštenju, „po inerciji komentariše biciklistički saobraćaj u skladu sa stanjem iz osamdesetih ili devedesetih godina prošlog veka“.
„U međuvremenu (koje je prof. Vujanić očigledno prespavao), u većini zemalja Evrope saobraćaj bicikala je dozvoljen žutim trakama, tamo gde to dozvoli lokalna samouprava. Ukoliko nije dozvoljen saobraćaj žutom trakom, to nije zbog bezbenosti biciklista, već zbog protočnosti javnog prevoza“, objašnjavaju iz ovog udruženja.
U tom slučaju, kako ističu, biciklistima je u razvijenim zemljama obavezno napravljena biciklistička staza, za šta se i udruženje Ulice za bicikliste zalaže već skoro deceniju.
„Profesor Vujanić takođe pokazuje da ne zna da je biciklistima po Zakonu o bezbednosti saobraćaja već dozvoljeno kretanje u okviru jednog metra od desne ivice kolovoza, osim ukoliko ne skreću levo i ne nailaze na prepreku, tako da je potpuno besmisleno komentarisati da li dozvoljeno da bicikl može da se kreće beogradskim ulicama odnosno kroz Kneza Miloša što profesor u svojoj izjavi naziva ‘izuzetno nebezbednim'“, istakli su iz udruženja.
Iz udruženja su podsetili da u ovoj ulici nema ni žute trake, a ni znaka koji zabranjuje prolazak biciklista.
„I da podvučemo, ovim profesor ne samo da pokazuje svoje neznanje i neinformisanost, već sa svoje pozicije saobraćajnog stručnjaka i autoriteta koji često nastupa u medijima bicikliste nesvesno dovodi u opasnost, stvarajući kod vozača motornih vozila pogrešnu percepciju da biciklisti na kolovozu nije mesto. To često rezultuje izlivima besa od strane bahatih vozača ka biciklistima, a često i nebezbednim ponašanjem odnosno sviranjem i bliskim preticanjem“, napominju iz udruženja Ulice za bicikliste.
Oni su pozvaili profesora Vujanića „da se bolje informiše pre nego što ubuduće u javnosti komentariše položaj i prava biciklista u saobraćaju i da prestane da posmatra saobraćaj samo iz motorne, već i iz perspektive održive urbane mobilnosti“, te su dodali da se dobrovoljno javljaju „da mu pomognemo i da ga uputimo u najnovija stremljenja u formiranju saobraćajnih politika“.
Takođe, oni su najavili da će nastaviti da sarađuju sa institucijama Grada Beograda kroz promene odredbi zakona i da rade na unapređenju biciklističkog saobraćaja kao načina da se smanji zagađenost vazduha i saobraćajni kolapsi na beogradskim ulicama.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.