Ugovor između grada i turske kompanije Kentkart, koja upravlja sistemom Bus plus – sporazumno je raskinut.
Kako je saopšteno, grad Beograd neće plaćati penale za raskid ugovora, a poslove koje je do sada vršila ova firma od sada će obavljati Javno komunalno preduzeće „Naplata prevozne usluge Beograd“.
Naime, od sada će karte naplaćivati Grad Beograd, a ne privatno preduzeće Kentkart, jer oko 800.000 građana koristi javni gradski prevoz, dok kartu plaća oko 180.000 njih.
S tim u vezi, Grad ima za cilj da uvede novi sistem korišćenja javnog prevoza – ulazak na prednja i na zadnja vrata.
Takođe, planira se i postavljanje kontrolora u apsolutno svakom vozilu.
Iako je cilj ove promene jasan – bolje regulisanje naplate karata – mnogi potezi ostaju nerazjašnjeni, otvarajući brojna pitanja: Da li je angažovanje nove firme konstruktivnije rešenje? Kako se gradu više isplati novi sistem, koji košta više nego stari? Da li će novoosnovano preduzeće biti još jedno u nizu firmi u kojima se do posla dolazi partijskim putem?
Na kraju, ono što građane možda i najviše zanima jeste – kako će tek sada funkcionisati i onako preopterećeni autobusi, ako se bude ulazilo samo na jedna vrata?
„Sva tragedija naše politike“
Kako ističe Nikola Jovanović, osnivač i direktor Centra za lokalnu samoupravu za Danas, iako je rešeno da se ugovor sa firmom koja je ranije vršila naplatu u GSP-u prekine, pre tog poteza nije osmišljena konstruktivna alternativa.
„Ugovor sa Kentkartom je raskinut, a da nije pripremljeno bolje rešenje, i to je sva tragedija ovakve politike. Pritom, da se ne bi plaćali penali, Kentkart će ostati da radi održavanje sistema za naplatu karata“, tvrdi Jovanović.
On kaže da je razlog za raskid ugovora taj što je Kentkart za svoje usluge uzimao deo procenta od naplate karata, što je godišnje iznosilo između četiri i pet miliona evra.
„Taj iznos se Gradu činio kao puno. Ali ludilo u celoj priči je to što će novoosnovano javno preduzeće za naplatu karata koštati Beograđane čak 7,3 miliona evra, ili otprilike 30 odsto više od privatnog partnera. Ovakav genijalni potez će se proučavati u udžbenicima ekonomije“, objašnjava direktor CLS-a.
Osim toga, Jovanović kaže da nije isključeno da će ulaznica za rad u ovom preduzeću biti partijska knjižica.
„Ukoliko se već raskidao ugovor sa privatnikom, onda je naplatu karata trebalo vratiti u GSP, ili delegirati Sekretarijatu za javni prevoz, a ne osnivati novo javno preduzeće sa 700 zaposlenih, za koje postoji osnovana sumnja da će biti još samo jedan partijski parazit koji sisa budžet Beograđana“, sugeriše naš sagovornik.
S obzirom da u Beogradu još uvek postoji značajan broj starih autobusa, direktor CLS-a napominje da je za budžet novog, nepotrebnog javnog preduzeća, moglo da se kupi čak 19 modernih hibrid autobusa evropskih proizvođača.
„Nadležni nemaju ideju kako građanima obezbediti kvalitetan prevoz“
Sa njim je saglasan i Dobrica Veselinović iz pokreta „Ne davimo Beograd“, koji tvrdi da ćemo sada, umesto poboljšanja javnog prevoza – dobiti nove represivne mere, kako bi se prividno povećala naplata karata.
„Na jučerašnjoj sednici skupštine grada Beograda ugovor sa „BusPlusom“ se raskida u domenu naplate kontrole karata dok je ostalo nejasno šta će se desiti sa upravljanjem softverom i aparatima u autobusima“, podseća Veselinović.
On dodaje da će sadašnji kontrolori samo biti prebačeni u novo preduzeće, ali ni njemu, kao ni većini građana, nije jasno na koji način će se ovakav vid nadzora nad plaćanjem karata odvijati.
„Saznali smo da svi kontrolori prelaze u novoosnovano preduzeće, koje planira da zaposli 670 kontrolora, i obeleži i ograniči ulazak ljudi na prednja vrata. Svakome ko se ikada vozio gradskim prevozom nažalost zna da često nije moguće uopšte ni ući u prevoz“, predočava član pokreta „Ne davimo Beograd“.
Veselinović još jednom podseća da nadležni zapravo ni nemaju predstavu o tome kako GSP u Beogradu funkcioniše, niti sa kojim problemima se građani suočavaju koristeći ga.
„Jasno je da nema uopšte ideje kako da se građani voze kvalitetnim i dostupnim prevozom i ako je pokret Ne davimo Beograd više puta upozoravao da se ne produžava štetan ugovor i da se implementira naš plan od kuće do posla za 30 minuta“, kaže Danasov sagovornik.
Kao još jednu nejasnoću dodaje i to što se ugovor produžavao pre godinu i po dana, a sada je on raskinut.
„Beogradu treba optimizacija javnog prevoza, ulaganje u šinski sistem, širenje mreže žutih traka i ulaganje u održivu mobilnost“, zaključuje Veselinović.
@danas.rs Ugovor sa Kentkartom je raskinut, a najavljeno je i da će gradski prevoz u Beogradu ubuduće izgledati malo drugačije, uz pojačanu kontrolu. 🚌🚏🚎 Šta vi mislite, hoće li Beograđani konačno početi u većem broju da kupuju karte? 🪪 #foryoupage #foryou #fyp #danas #vesti #beograd #srbija #gradskiprevoz #gsp #prevozbeograd ♬ News, news, seriousness, tension(1077866) – Lyrebirds music
Odbornica Stranke slobode i pravde (SSP) u gradskoj Skupštini Ana Gođevac podseća da je SNS je došao na vlast pod parolom da je BusPlus velika pljačka.
– Kada su preuzeli vlast, ne samo da nisu raskinuli taj ugovor, već su ga i produžili, pa onda i obnovili u 2021. godini na 13 godina. Prvi ugovor je bio u korist Beograđana i Beograd je njime stekao svojinu na opremi za naplatu karata kao i pravo na korišćenje softvera. SNS je bio nesposoban da preuzme naplatu i posle osam godina ugovora i nikada nije objasnio zašto Beograd nije preuzeo svoju opremu. Sada, godinu i po dana pošto je potpisan obnovljen ugovor stigao je sporazum o raskidu, kaže Gođevac.
Ona, međutim, napominje da je raskid ugovora zapravo samo na papiru.
– Dan raskida se ne zna, može biti sutra, a može biti i za tri godine kada će nova firma za naplatu karata biti spremna. Ta ista nova firma treba da preuzme zaposlene čiji broj i trošak nije naveden u dokumentu. Ono što je vešto izostavljeno je da će nova beogradska firma da potpiše sa vlasnicima pređašnjeg BusPlusa – KentKartom ili njima povezanim licem eksploataciju i održavanje sistema za naplatu karata i upravljanje vozilima u javnom linijskom prevozu putnika, objašnjava Gođevac.
Kako napominje, SSP ima rešenje kojim bi GSP preuzeo naplatu karata, kakav je bio i plan, sa preuzimanjem svojine na opremi i korišćenje softvera.
– Nova firma je osnovana da bi bila Šapićev „uspeh“ i javno preduzeće kojim će da rukovode Šapićevi pouzdani ljudi, koji neće imati u svojim redovima nekog ko bi možda mislio svojom glavom, a ne izvršavao naloge trenutnog gradonačelnika, zaključuje Gođevac.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.