Uvođenje prinudnih upravnika zgrada u objekte koji se ne budu registrovali najviše će obradovati one građane koji sa svojim komšijama ne mogu da se dogovore oko održavanja i upravljanja zgradom, jer će sada moći da se obrate opštini kako bi im dodelila prinudnu upravu odnosno profesinalnog upravnika zgrade.
Ipak, nadležnima ne ostaje mnogo mogućnosti da zavedu komunalni red među onim zgradama u kojima stanari ne podnesu takve prijave, niti registruju svoju stambenu zajednicu.
Građani su dužni da registruju svoje stambene zajednice do kraja ove godine, u slučaju da to ne učine nadležna jedinica lokalne samouprave će im dodeliti profesionalnog upravnika, a ono što ih je najviše brinulo jeste kako počinje prinudna uprava? Odnosno da li će jedinica lokalne samouprave moći da uvede prinudnu upravu u zgradu koja nije evidentirana, za koju i “ne zna” da postoji, sem ako inspektori na terenu ne budu proveravali i prijavljivali da li su sve zgrade registrovane. Što stvara sumnju da ne postoji dovoljno inspektora koji bi u razumnom roku završili taj posao.
Na pitanje da li će jedinice lokalne samouprave moći same da popisuju stambene zajednice i stanare, i kako, odgovor Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture je da za to nema zakonskog osnova.
“Jedinica lokalne samouprave nema zakonski osnov za samostalan upis stambenih zajednica u registar stambenih zajednica, jer jedan od osnovnih podataka koji se upisuje u registar stambenih zajednica jeste pravni zastupnik stambene zajednice koga stambena zajednica sama bira – po sopstvenoj volji.”
Posle ovoga ostaje nejasno kako će nadležni sankcionisati one koji ne izvrše zakonsku obavezu i ne registruju stambenu zajednicu u propisanom roku. Iz ministarstva na to odgovaraju prvo da je “ predviđena mogućnost uvođenja prinudne uprave, od strane jedinice lokalne samouprave, ukoliko se ne izvrši upis stambene zajednice” ali po prijavi stanara lično.
Međutim, onda preciziraju da, iako zakon ostavlja mogućnost pokretanja postupka registracije po službenoj dužnosti, to se odnosi samo na promenu podataka koji su već upisani, ne i na prvobitni upis.
“Slučaj kada će lokalna samouprava po službenoj dužnosti da izvrši registraciju promene podataka jeste slučaj kada dođe do promene podatka za koji je nadležna, kao što je podatak o adresi odnosno nazivu ulice, koji predstavlja jedan od osnovnih podataka o stambenoj zajednici, koji čini sastavni deo njenog poslovnog imena. Dakle, pokreta?nje postupka registracije po službenoj dužnosti se ne odnosi na upis stambene zajednice”.
U samom zakonu navodi se da će prinudnu upravu uvesti nadležna opština po prijavi nekog od vlasnika stanova ili po prijavi nadležnog ispektora. Ipak, sumnja da bi inspektori zaista mogli da evidentiraju sve zgrade i vlasnike stanova u njima, opravdana je uzevši u obzir broj nelegalno izgrađenih objekata i onih koji čekaju na legalizaciju a koje bi inspekcija trebalo da obradi. Na pitanje da li su angažovani dodatni inspektori za ovaj posao, iz ministarstva odgovaraju da “inspekcijski nadzor vrši nadležno ministarstvo preko inspektora u okviru delokruga utvrđenog zakonom, odnosno jedinica lokalne samouprave preko komunalne I građevinske inspekcije”.
Vlasnicima stanova u svakom trenutku ostaje mogućnost da se dogovore i imenuju upravnika iz svojih redova, odnosno odrede nekog od članova stambene zajednice da upravlja zgradom, čime će izbeći i dodatne troškove naknade za profesionalnog upravnika.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.