Vesić: Izgradnjom metroa Beograd rešava pitanje saobraćaja, ekologije i pravilnog razvoja grada 1Foto: Beta/Miloš Miškov

Zamenik gradonačelnika Beograda Goran Vesić rekao je da je u prethodnim godinama urađeno mnogo posla na preduslovima koji moraju da budu ispunjeni kako bi počela izgradnja metroa, odnosno realizacija tako velikog i značajnog projekta.

Vesić je podsetio da ideja o izgradnji metroa u Beogradu datira iz 1970. godine i istakao da se aktuelna gradska vlast ovim pitanjem bavi od 2013. godine.

„Prva stvar koju smo uradili je snimanje broja putnika u Beogradu koje je urađeno u saradnji sa Saobraćajnim fakultetom. Potom smo sa renomiranom britanskom kompanijom „WSP“ uradili saobraćajni master-plan, a u tom poslu učestvovali su i domaći stručnjaci. To je prvi dokument koji je obuhvatio sve vidove prevoza – budući metro, BG voz, autobuse, taksi prevoz, ali i privatne automobile. Posle toga smo potpisali memorandum kojim je posao oko izgradnje metroa podeljen između japanske i kineske strane. Blizu smo potpisivanja komercijalnog ugovora sa Francuzima, a uskoro ćemo i sa Kinezima, kako bismo u novembru ove godibe započeli izgradnju metroa“, rekao je Vesić za televiziju K1.

Prema njegovim rečima, izgradnja metroa predstavlja pokazatelj tendencije razvoja grada. Kako je rekao, možemo da budemo sigurni da će se mnoga naselja, poput Železnika, Žarkova, Mirijeva ili Karaburme, izgledati potpuno drugačije kada budu postojale stanice metroa i bude funkcionisao taj vid prevoza.

„Metro pokazuje pravac razvoja grada, a ujedno rešava saobraćajne probleme. Najopterećeniji saobraćajni pravac u Beogradu je potez od Makiškog polja do Sajma. Tu postoji četiri puta više putnika nego u Bulevaru kralja Aleksandra. Kada metro bude izgrađen, ljudi koji dolaze iz pravca Obrenovca, Lazarevca, Barajeva, Umke ili Uba biće u mogućnosti da pređu na metro ili BG voz, koji paralelno razvijamo. Tako će se od Makiškog polja do centra grada stizati za desetak minuta, što je sada nezamislivo. Trenutno, BG voz od Vukovog spomenika do centra Lazarevca stiže za 63 minuta, a do centra Barajeva za 47 minuta, što je nemoguće automobilom ili autobusom. U narednih 10 godina projektujemo da šinski prevoz postane dominantan podsistem javnog prevoza. Tu mislim na metro, BG voz i tramvaj“, istakao je Vesić.

Plan da se tramvajski saobraćaj proširi

On je naglasio da je u planu da se tramvajski sistem proširi sa Banovog Brda prema Ceraku, od Jurija Gagarina prema Bežaniji, Vojvođanskom ulicom prema Surčinu, od Bogoslovije ka Adi Huji, te preko budućeg novog mosta na Dunavu na levu obalu naše najveće reke.

„To su velike promene i veliki pomak u kvaltetu života za nekog ko, primera radi, živi u Krnjači. Ne mogu svi da žive u centru grada i zato će BG vozom moći da se stigne od Železničke stanice u Zemunu, gde će dolaziti metro, do centra Surčina gde se nalazi aerodrom i gde će biti novi Nacionalni stadion. Kada Zemun bude povezan gradskom železnicom sa aerodromom, a ujedno bude završena i brza pruga između Novog Sada i Beograda kojom će vreme putovanja biti smanjeno na svega dvadesetak minuta, što će se dogoditi do kraja ove godine, biće omogućeno da se od Novog Sada do aerodroma stigne za 40 minuta“, rekao je Vesić, a prenosi Sekretarijat za informisanje grada Beograda.

On je dodao da će se kompletnom izgradnjom gradske železnice broj autobusa na gradskim ulicama smanjiti na svega 250 do 300.

„To nije samo pitanje regulisanja saobraćaja, već i ekologije, jer se smanjuje broj vozila na gradskim ulicama, naročito vozila koja koriste dizel gorivo. Ove godine smo doneli odluku da Grad Beograd više ne kupi nijedno vozilo na dizel, već na prirodni gas, električni pogon ili hibridna vozila. Ove godine, veoma uskoro, trebalo bi da bude raspisan tender za kupovinu novih 100 autobusa na prirodni gas, tako da u centru grada, a kasnije i u drugim delovima grada, neće biti nijednog vozila na pogon koji nije ekološki prihvatljiv“, poručio je Vesić.

On je istakao da se priprema i dokument koji će Beograđanima pojasniti šta se sve dobija izgradnjom metroa.

„To nije samo prevoz, već i razvoj grada kao i povećanje cene kvadrata stanova u delovima grada kojima će prolaziti. U aprilu će biti završeno projektovanje depoa na Makiškom polju kako bi radovi počeli u novembru. U međuvremenu, do novembra biće završeno i projektovanje prve faze prve linije, sa potpisivanjem komercijalnih ugovora sa francuskom i kineskom stranom, kako bi iz depoa odmah počeli da radimo prvu liniju bez zastoja. Tokom maja ćemo raspisati i konkurs za idejno rešenje prvih 17 metro stanica, kojih će na prvoj liniji biti 21, a na drugoj 20. Biće pozvane domaće arhitekte i želimo da svaka metro stanica bude drugačija“, rekao je Vesić, istakavši da je isti princip premenjen i u izgradnji Linijskog parka koji po svojim rešenjima neće nimalo zaostajati za sličnim parkovima u Njujorku ili Moskvi.

On je podsetio da će prva linija metroa bići završena do 2028. godine.

„Mi ćemo 2023. godine završiti projektovanje druge linije i odmah potpisati ugovore koje smo već dogovorili sa kompanijom „Ežis”. Druga linija biće završena 2030. godine, što znači da će Beograd tada imati ukupno 41 kilometar metroa, 41 stanicu i dve linije koje će omogućavati da pokrijemo veći deo grada. Prva linija imaće stanice od Makiškog polja, preko Žarkova, Trgovačke, Belih voda, pijacu Banovo brdo, Sajam, Gazelu, Savski trg, Trg republike, Bajlonijevu pijacu, Cvijićevu, Pančevački most, Karaburmu, Diljsku, Višnjičku, Mirijevski bulevar, 7. beogradsku gimnaziju i završava se na Mirijevu. Druga linija počinjaće na železničkoj stanici Zemun, ići će trasom Novi novosadski put, Filipa Višnjića, stadion Zemun, Senjska, Aleksandra Dubčeka, opština Novi Beograd, Merkator, Arena, Sava centar, Blok 18, Savski trg, Makenzijeva, Bulevar, Šumatovačka, Mite Ružića, Ustanička i sve do Mirijeva“, podsetio je Vesić.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari