Na vrhuncu sektaškog nasilja u Iraku, profesorica Maj Abul Vahab, je svojim očima videla krvoprolića i strahote u dvorištu škole. Danas kada su se etničke strasti malo stišale, Vahabovoj nije dopušteno da predaje svojim studentima lekcije iz novije istorije zemlje poput američke invazije ili vlade Sadama Huseina.
Tokom više od tri decenije diktature Sadama Huseina, obrazovanje, naročito studije istorije bile su sredstvo za indoktrinaciju o Baat partiji i mehanizam za promovisanje kulta Sadama Huseina. Nakon sedam godina rata, proces pisanja istorijskih udžbenika ometaju političari i strahovi da će doći do novih sektaških neslaganja, koja se obično završe krvlju. „Pokušavamo da sortiramo osetljive subjekte“, kaže Kazi Mutlak, vladin zvaničnik u sektoru za obrazovanje. „Na primer, događaji iz 2003. i invazija. Pojedini Iračani nazivaju to Operacijom Slobode, drugi okupacijom. Stoga ne znamo kako da zadovoljimo obe strane“.
„Glavni problem su sekte“, smatra Mohamed el Džavahiri, zvaničnik iz Ministarstva za obrazovanje. „Svaka sekta pokušava da ukloni ono sa čime se ne slažu“. Džavahiri je zadužen za islamski nastavni program, miks istorije i religijskih instrukcija. „Na primer tokom molitve šiiti drže svoje ruke raširene a suniti prekrštene. Koji stil treba usvojiti? Naše društvo sve do sada nije imalo obrazovanje prihvatljivo ovom tipu različitosti“, dodaje on.
U istorijskom udžbeniku za studente, pad Huseina označen je frazom „bivši režim“. Tekst upoređuje političku represiju, proteste i neslaganja među iračkim narodom pre 1958. kada je oborena monarhija Hašemir sa javnim reakcijama na Huseinove zločine – od upotrebe hemijskog oružja protiv Kurda 1988. do nasilne supresije šiita 1991. nakon zalivskog rata.
Američka invazija nigde se ne pominje. Na spomen rata u učionicama, pojedini nastavnici i profesori menjaju brzo temu. Drugi vide potrebu da se takve rasprave ohrabruju čak iako prelaze granice dozvoljenog.
Hutham Husein, koja predaje modernu evropsku istoriju kaže: „Kada se povede priča o kolonizaciji spomenem američku invaziju. Razgovaramo o francuskoj kolonizaciji, britanskoj. Zašto ne bi govorili i o američkoj kolonizaciji“.
U vreme diktature Sadama Huseina, istorija je služila kao imperativ državnoj moći. U iračkoj mladoj demokratiji, učenje o prošlim danima izgleda da pripada političari na različite načine, kažu stručnjaci. Iz Ministarstva obrazovanja Iraka poručuju ipak da im je cilj da naprave nastavne programe iz istorije instrumentom koji će ujediniti narod.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.