Iako je okosnicu turneje po Aziji potpredsednika SAD Džozefa Bajdena trebalo da čini jačanje trgovinskih odnosa i produbljivanje partnerstva između Amerike i regiona koji je, čini se, u poslednje vreme zapostavljen, na njegovim sastancima sa azijskim zvaničnicima najverovatnije će dominirati pitanje krize regionalne bezbednosti za koju mnogi strahuju da bi mogla da bude okidač za rat, navodi magazin Tajm.

Bajden u okviru turneje po Aziji, koju je započeo u ponedeljak, obilazi Japan, Kinu i Južnu Koreju.

Do rasta napetosti došlo je pošto je Kina u novembru uspostavila Vazdušnu odbrambenu identifikacionu zonu u Istočnom kineskom moru. Zona se delimično prostire i iznad teritorija oko kojih se spore Peking i Tokio, odnosno ostrva koje Japanci nazivaju Senkaku, a Kinezi Diaoju. Bajden je u intervjuu koji je dao za japanski list Asahi Šimbun izrazio „duboku zabrinutost“ zbog kineske uspostavljanja zone i kao i Japan kritikovao to što je Kina nedavno povukla svoje „vazdušne linije“. Uoči Bajdenove turneje Vašington je ponovio da je posvećen dugoročnom bezbednosnom savezu s Tokijom kojim su SAD obavezane da u slučaju napada angažuju svoje trupe da brane Japan.

Sporna ostrva su pod upravom Tokija, ali Kina na njih polaže pravo. Tenzije su produbljene kada je japanska vlada 2012. nacionalizovala tri ostrva. Tokio je takvu svoju odluku obrazložio tvrdnjom da je time sprečio da ih kupe japanski političari i od njih naprave političke trofeje.

Situacija u istočnoj Aziji je, međutim, sada još napetija zbog uspostavljene zone. Tajm navodi da zonu može da uspostavi bilo koja zemlja. Zona nema nikakvu pravnu težinu i razlikuje se od nacionalnog vazdušnog prostora. Međutim, Kina je njenim uspostavljanjem uputila indirektnu pretnju vojnom akcijom svakoj potencijalnoj stranoj letelici koja kroz spornu zonu prolazi, a da kineskim vlastima nije dala informacije o letenju.

U proteklih nekoliko nedelja letelice Južne Koreje, Japana i SAD prolazile su kroz kinesku zonu bez prijavljivanja Pekingu. Tokio i Seul su, međutim, naložili svojim nacionalnim aviokompanijama da ne ignorišu zahtev Pekinga. SAD su, s druge strane, zauzele drugačiji stav, te su svoje aviokompanije savetovale da obaveste Peking o svojim koordinatama da bi bile bezbedne, ali su upozorile da ne odobravaju uspostavljanje zone.

Pošto je predsednik SAD Barak Obama u oktobru otkazao put u Aziju zbog delimične fiskalne blokade zemlje (novi put je zakazan za april), sada je na Bajdenu da uveri kontinent da ga SAD shvataju ozbiljno, budući da je pažnja Vašingtona više od deset godina usmerena na Bliski istok.

Kako je najavljeno, Bajden će se danas sastati u Pekingu s kineskim predsednikom Si Đinpingom. Iako Amerikanci ne žele da pitanje zone zaseni celokupnu posetu američkog potpredsednika, navode analitičari, Bajden će definitivno jasno staviti do znanja da je njegova vlada nezadovoljna zbog uspostavljanja kineske zone. S druge strane, ocenjuje analitička javnost, Si će morati da pojasni SAD zašto je dao zeleno svetlo za uspostavljanje zone.

Kontrolisanje Kine

Zategnuta situacija u Istočnom kineskom moru i drugi teritorijalni sporovi Kine sa susedima u Južnom kineskom moru, ocenjuju analitičari, mogu da navedu SAD da se više usredsrede na jačanje veza s regionalnim partnerima. Analitičari, međutim, upozoravaju da bi takav scenario mogao da se smatra pokušajem kontrolisanja Kine, čiji je ekonomski i geopolitički uspon u proteklih deset godina preobrazio kontinent i ceo svet.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari