Slučaj tramvaja koji je krajem prošle sedmice na raskrsnici beogradskih ulica Cara Dušana i Knićaninove na Dorćolu iskočio iz šina i udario u zid kuće, prilikom čega samo pukim slučajem niko nije stradao, nije prva takva nezgoda koja se desila u poslednjih mesec dana, od kada je ta deonica nakon rekonstrukcije puštena u rad.
Naime, vozači su već prijavljivali nadležnima u gradskoj firmi probleme sa kojima su se na toj lokaciji susretali, ali i one izazvane nedavno nabavljenim rezervnim delovima, ali na žalbe niko nije reagovao, do nezgode koja se sada dogodila, tvrde u Savezu ozbiljnih sindikalaca Gradskog saobraćajnog preduzeća Beograd (SOS GSP).
Kako je GSP saopštio, tramvaj na liniji 2 je oko 20:35 časova prošlog četvrtka iskočio iz šina na uglu ulica Cara Dušana i Knićaninove na Dorćolu i udario u kuću, a vozač je lakše povređen. „Tramvaj se kretao od Beka ka Vukovom spomeniku, a prema prvim informacijama, moguće je da je uzrok iskliznuća ljudski faktor, a razloge iskliznuća utvrdiće istraga“, naveli su iz GSP u saopštenju.
Nikola Antić, potpredsednik SOS sindikata, kaže za Danas da je gotovo siguran da će rukovodstvo i ovog puta za propust okriviti vozača.
– Rukovodstvu GSP-a je najlakše da za svaku nezgodu okrivi vozača i gotovo sam siguran da će to da se desi i ovaj put, iako smo se žalili i upozoravali na problem na novootvorenoj raskrsnici. Najlakše je da se sve svali na vozača, a ako se i ispostavi da je problem bio u vozilu ili skretnici, za naše rukovodioce je veoma teško da to javno saopšte. A u suštini, veoma je lako da se utvrdi šta je uzrok, ali je lako i da se to sakrije. Takve kontrole se rade bez prisustva vozača, koji se i ne razume u to, a nema nikakvog neutralnog kontrolora iz neke nezavisne institucije, objašnjava Antić.
Prema njegovim tvrdnjama, prvi problem se pojavio pre nekoliko meseci u radionicama, gde se popravljaju vučni motori, kada se ispostavilo da određeni novi delovi, nabavljeni nedavno raspisanim tenderom, a koji stižu u kontinuitetu već neko vreme, ne mogu da se ugrade u motore, jer nisu prilagođeni određenim standardima.
– Sada GSP reklamira te delove i vraća ih dobavljačima, a u tramvaje ugrađuju stare, popravljene delove. Pokušavamo da dođemo do dokumentacije o reklamaciji, ali to ide teško, a jedini put preko Poverenika obično potraje nekada i do dve godine, objašnjava naš sagovornik.
On napominje da takve stvari rukovodstvo GSP-a krije, a da takvi popravljani stari delovi mogu da prouzrokuju da folija upadne u motor, naglo pojača napon a time i nekontrolisano doda ubrzanje tramvaju.
– Jedno od pitanja koje smo uputili rukovodiocima je da li je rekonstruisani deo saobraćajnice na Dorćolu zapravo dobio dozvolu nadležnih da bude pušten u saobraćaj. Razlog je jednostavan. Imali smo isti problem nakon rekonstrukcije Nemanjine ulice pre nekoliko godina, kada je koleginici tramvaj ispao iz šina. Koleginica je dobila otkaz, a posle sudskog spora je vraćena na posao, jer se ispostavilo da Nemanjina ulica nije smela da bude puštena u rad, jer nije prošla sve procedure provera i kontrola, i utvrđeno je da nije vozačeva greška, priča Antić.
On sumnja da je moguće da se isto desilo i sa novom dorćolskom deonicom, gde su potpuno nove šine, pa je neophodno da prođu stručnu proveru.
– Na pomenutoj raskrsnici bilo je poslednjih meseci nekoliko nezgoda, dešavalo se i da vozilo uđe u raskrsnicu i stane. Skretnica koja je tu nije bila u funkciji 20 godina i nije bilo moguće da se tek tako otvori. Međutim, sada je ta skretnica, koja apsolutno na tom mestu nije ni potrebna i gotovo da nema nikakvu ulogu, ponovo stavljena u pogon. Tu su šine koje vode za donji depo na Dorćolu, gde se odvlače pokvareni tramvaji na popravku i prođe jedan u dva meseca. Međutim, vozače o novoj skretnici niko nije obavestio, iako su u slučaju bilo kakve novine, instruktori i referenti saobraćaja dužni da budu prisutni na okretnicama i da upute vozače kako bi mogli pravilno da reaguju. Proverili smo i nikakvog obaveštenja o tome na oglasnim tablama niti terminusima nije bilo. Stari je problem da naše rukovodstvo reaguje tek kada se nešto dogodi, a znali su da problem postoji i da se to dešava već mesec dana, tvrdi Antić.
Zamenik šefa sindikata ponavlja da su vozači u teškom položaju jer je potreban dug period provera da bi se uopšte vozač odbranio.
– Pogotovu što je ova deonica tek puštena u saobraćaj, tim pre niko od odgovornih neće tako lako priznati da je nešto neispravno ili loše urađeno. U svakom slučaju, u ovakvim situacijama vozač nikako ne može biti jedini krivac, pa neka u krajnjem slučaju odgovornost podele ti ljudi koji nisu odradili svoj posao i upozorili vozače, smatra Antić.
Pitanja direktoru GSP
Pitanja koja bi razjasnila šta je tačno zakazalo i izazvalo preksinoćnu nezgodu, SOS sindikat uputio je direktoru GSP i drugim članovima rukovodstva sa zahtevom da otklone sve nejasnoće oko nesreće koja se dogodila.
Dugogodišnji sudski procesi
Nikola Antić ističe da nisu retki slučajevi da vozač dobije otkaz zbog navodne greške, i da se tek posle nekoliko godina sudskog procesa utvrdi da nije bio njegov propust, pa ga vraćaju na posao.
– Ali, to je dug period utvrđivanja, raznih veštačenja, što sve košta prilično, samo jedno veštačenje je više od 100.000 dinara, tu su i advokati, tužbe. Ako je radnik još i dobio otkaz, a nema drugih primanja, to je jedva izvodljivo, kaže Antić.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.