Koliko je mašta bezgranična, pokazuju SMS poruke koje su zamenile tradicionalni način čestitanja Božića – „Hristos se rodi – Vaistinu se rodi“. Vernici se nadmeću ko će uputiti čestitku sa najviše emocija ili, pak, duhovitosti, i to obavezno u stihu. Tako je tokom ovogodišnjih praznika kružila i ova: „Da živiš dugo ko Krkobabić, da se zaljubiš ko Mrkonjić, da imaš para ko Mišković i da te ne uhvati Vučić. Želje ove ko od zlata, želi tebi Božić Bata. Mir Božiji, Hristos se rodi“.

Primaocu ovakve poruke sigurno je bilo teško da odgovori na adekvatan način, i to u stihu. Zato je Marko Dražić, urednik Njuz neta, unapred smislio odgovor na SMS poruku koja je poslednjih godina najviše kružila: „Neka Gospod sa nebesa, kupi tebi mercedesa, i po želji hrabrog Hrista, neka bude dizel 300, jer je mečka uvek u modi, Hristos se rodi“!

– Moj odgovor glasi: Više bih hteo ferari il’ porše, da se ne bih osećao loše, ljubav i sreća nek te uvek vodi, dok ti kazujem Vaistinu se rodi – otkriva nam Marko, i objašnjava njegovo viđenje čestitanja najradosnijeg praznika na ovakav način.

– Slanje božićnih SMS čestitki u stihu jedna je od najlepših srpskih tradicija koja je uspela da se očuva do današnjih dana. SMS čestitke su kroz istoriju odbacile većinu pravila i zadržala samo dva: da moraju da se rimuju, i da je neophodno da u sebi sadrže neku pravopisnu ili gramatičku grešku. Koliko je ovaj običaj prihvaćen, najbolje govori i prošlogodišnja odluka mobilnih operatera da daju popust na SMS poruke u stihu za Božić, dok je rasprostranjenost ove tradicije izazvala opravdan strah da Srbiji već sledeće godine preti njihova nestrašica – upozorava Marko. Kako se to ne bi desilo, urednik Njuz neta nada se da će u duhu našeg naroda uskoro početi da se praktikuju čestitke u desetercu, „jer ove dosadašnje često deluju previše lirično“.

Osim što su pisane u stihu, ukoliko bismo se ozbiljnije bavili njihovim sadržajem, mogli bismo ih podeliti na duhovne u užem smislu, romantične i patriotske. Kod prvih preovlađuju crkveni motivi poput kandila, tamjana i ikona, dok je u drugima akcenat na sreći i anđeoskoj ljubavi. Klasični primeri duhovnih jesu poruke: Nek Hristovo sveto drvo podari ti sreću prvo, i nek tamjan zamiriše, nek veseljem kuća diše, nek vam srećom dom zablista, za rođendan Boga Hrista! Ili: Kandilom ti mir miriše, dim tamjana dušu gali, ikona ti slogu piše, badnjak iskru sreće pali. Dok se krstiš, Boga moliš, da ti čuva sve što voliš i na zemlji i na vodi, Hristos se rodi.

U romantične spadaju: Gle, poleteše anđeli poput ptica, dotakoše osmeh tvoga lica. Neka i tebi prenesu poruku na krilima belim: da ti puno sreće i miran Božić želim! Zatim: Kad anđeli upale Božićnu sveću, to ti ja želim zdravlje i sreću, a hiljadu zvezda kad ti započnu pir, znaj da ti želim ljubav i mir.

Ima i onih koje naglasak stavljaju na materijalne stvari. Pored gorenavedenog mercedesa, kruži i poruka: Audi karavan želim ti za Badnji dan, sto kvadrata novogradnje želim ti za veče Badnje, ako treba još koja kinta… onda, brate, mora da se rinta! Hristos se rodi, Srećan Božić! Ili – Da mi budeš zdrav ko boca, nek ti žena što manje zvoca, nek ti srce srećom treperi, nek se novac hiljadama meri, s dobrom ženom provodio dane, auto te slušao bez mane. Zdravlja, seksa, benzina i love, šta bi više od godine ove. Da ti od Božića sve krene ovako, na tome ti zavideo svako!

Za patriotske je karakteristično povezivanje Božića sa srpstvom i nacionalnošću. Tako je na fejsbuk profilu predsednika Republike Srpke Milorada Dodika osvanula poruka – Pomoz’ Bog srpska glavo, slaviš danas ono pravo, srpsku slavu Badnjeg dana, a i Božić ide sutra, ko je Srbin neka slavi, nek se divi svetoj glavi!

Iako se Božić slavi od 4. veka, čestitanje ovog praznika počelo je znatno kasnije. U 20. veku čestitke su se slale poštom. Kasnije su ih zamenile novogodišnje. Na zapadu se još ponegde šalju uz jednostavnu poruku „Merry Christmas“ ili Srećan Božić. Razvojem novih tehnologija, najpopularnji vid čestitanja su SMS poruke ili putem društvenih internet mreža. Crkva nema zvaničan stav o tome, a da se ne protivi, govori i činjenica da mnogi sveštenici i vladike imaju svoje naloge na društvenim mrežama. Ipak, ne upućuju vernicima poruke u stihu.

Veroučitelj Milan G. već nekoliko godina nije dobio SMS u stihu za Božić.

– Nisam znao kako na te poruke da odgovorim, a osim što su kičaste, deluju i neiskreno. Zato sam zamolio prijatelje da mi ih ne šalju. Neka napišu nešto iz srca, ili jednostavno „Hristos se rodi“. Naravno, većina ljudi u crkvi nema ništa protiv novih tehnologija, ali sve treba koristiti sa merom. Sveštenici imaju telefone, na časovima veronauke koriste se kompjuteri… Većina ljudi još živi u uverenju da je crkva ostala konzervirana u vreme Hristovog rođenja, ali nije tako. Suština vere je nepromenjiva, ali se forma menja. Crkva mora da bude u skladu sa vremenom, duhovnici sa vernicima, ali granice moraju da postoje – ukazuje Milan.

Skajp, Fejsbuk, mobilni telefoni, dodaje, služe misionarenju, „ali nikada ne smeju da imaju primat nad živom reči“.

– Kačenje ikona na Fejsbuku, čestitanje verskih praznika u stihu, povezivanje Božića, koji je praznik svih hrišćana, sa srpstvom – potpuno je nepotrebno i narušava suštinu vere i smisao praznika – zaključuje Milan.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari