Danas, kao i devedesetih godina prošlog veka, Novi Pazar je dolina džinsa i trgovine, ali se poslednjih godina u ovom gradu na jugozapadu Srbije znatno razvila proizvodnja nameštaja i obuće, građevinarstvo je u ekspanziji, dok mnogi vide turizam kao ogromnu razvojnu šansu regiona.
Član Gradskog veća Mirsad Jusufović kaže da Novi Pazar i danas oseća posledice višedecenijskog zapostavljanja ovog regiona i da se poslednjih desetak godina najviše radilo na unapređenju infrastrukture, koja je osnovni preduslov za privredni rast i razvoj ovog i drugih gradova u regionu.
– Danas možemo da ponudimo tekstilnu industriju, koja je u ovde tradicionalno razvijena, proizvodnju obuće i nameštaja. Sve to pripada lakoj industriji koja angažuje veliki broj radnika, ali ne pravi veću akumulaciju kapitala. Poznati smo i po transportu, nekoliko hiljada kamiona naših prevoznika krstari drumovima Srbije, Balkana i Evrope. To su sve privredne grane iz socijalističkog perioda, imali smo obučenu radnu snagu za te delatnosti, navodi Jusufović. On ukazuje i na to da su novopazarskim preduzećima, posebno proizvođačima odeće i obuće, najveća konkurencija turske i kineske firme.
– Naše firme ne mogu sa konkurencijom da se takmiče cenama, ali mogu kvalitetom. Farmerice iz Novog Pazara su mnogo kvalitetnije nego sve druge. Ista situacija je i sa obućom, dodao je on.
Direktor Regionalne razvojne agencije Sandžaka (SEDA) Samir Kačapor smatra da „krvna slika“ ovdašnje privrede nije najbolja, da se preduzeća suočavaju sa brojnim izazovima, ali da je najvažnije da su ona opstala i da su pred njima bolji dani.
– Naša preduzeća imaju poteškoća sa nedostatkom radne snage, nedovoljno razvijenim brendovima i sa malim izdvajanjima za marketing i promociju proizvoda u zemlji i inostranstvu. Ogroman problem za Novi Pazar, kao i za ostale gradove Srbije, jeste odlazak omladine. To je nešto na čemu se mora raditi, neophodno je zaustaviti migraciju visokoškolovanih kadrova, ali i drugih, ocenjuje Kačapor. Tokom kriznih godina Novi Pazar su sačuvala male, porodične firme, koje Kačapor vidi i kao motor budućeg razvoja.
– Svakodnevno radimo na razvoju preduzetništva. Godišnje se osnuje od 20 do 30 takvih firmi, koje zapošljavaju do pet radnika, a uz pomoć naših i bespovratnih sredstva sa republičkog nivoa i međunarodnih donatora za kupovinu mašina, opreme, pa čak i za obrtna sredstva. Te male, porodične firme rade i razvijaju se, kaže Kačapor.
Važnosti novopazarskih preduzetnika za razvoj grada svesni su i u lokalnoj samoupravi u kojoj naglašavaju da se iz godine u godinu iz gradske kase izdvajaju sve veće subvencije za pokretanje privatnog biznisa i samozapošljavanje.
– Generalno, razvojnu perspektivu Novog Pazara, pre svega, vidimo u ulaganjima domaćih privrednika, ali i naših ljudi iz dijaspore. Investicije naše dijaspore mogu podići zaposlenost, povećati prosečne zarade i razviti ovaj kraj. Od ulaganja dijaspore očekujemo više nego od ulaganja stranih kompanija, kazao je Jusufović .
Naši sagovornici veruju da će za razvoj ovog regiona od krucijalnog značaja biti izgradnja Koridora 11, koji će proći na nekih tridesetak kilometara od Novog Pazara, ali i otvaranje aerodroma Morava kod Kraljeva.
– Radujemo se otvaranju aerodroma i uspostavljanju novih linija, a očekuje nas i završetak auto-puta. Najavljena je i brza saobraćajnica od Novog Pazara do Kraljeva. Sve to će nas otvoriti prema svetu, olakšati putovanje robe i ljudi. U tome je naša šansa, to treba iskoristiti, smatra Kačapor.
Aerodrom i auto-put trebalo bi da koriste i budući turisti, kojih je sve više u Novom Pazaru, gradu koji je 2017. godine kao izuzetna destinacija Evrope dobio nagradu EDEN.
Valdin Hajdarpašić iz Turističke organizacije Novog Pazara navodi da se procenjuje da će broj turista u ovoj u odnosu na prošlu godinu porasti za 12-13 odsto, da su smeštajni kapaciteti popunjeni 90 odsto, a da znamenitosti grada najviše posećuju žitelji zemalja bivše Jugoslavije, te Turci, Arapi, i sve više Nemci, Kinezi i Japanci.
– Ovo je bogom dan kraj za turizam, nisu tu samo kulturno-istorijski spomenici dve kulture, kojima se dičimo, tu su i prirodne lepote, banje, planine, širok spektar destinacija koje mogu da privuku veće interesovanje turista. Tu je Novopazarska Banja, ali i Golija koja, kao poseban rezervat biosfere, može postati veoma popularna među srednjim staležom. Lokalna samouprava je prepoznala potencijal u turizmu i sada je bitna što bolja promocija, rekao je Hajdarpašić. On dodaje da je za par godina izgrađeno nekoliko hotela, pansiona, motela, čime su smeštajni kapacitet duplirani tako da danas Novi Pazar raspolaže sa više od 1.400 ležaja.
U Novi Pazar se ne dolazi samo zbog istorijskih spomenika, lepe prirode i ukusne hrane. Ovaj grad sve češće pohode žitelji drugih gradova Srbije i regiona i zbog bogate kulturne ponude.
Aladin Imamović iz Kulturnog centra grada navodi da su prethodnih godina uložena velika sredstva na obnovu kulturnih ustanova, kupovinu najsavremenije bioskopske opreme, kao i za organizovanje manifestacija po kojima je Novi Pazar postao prepoznatljiv.
Novi Pazar je prošao dug put od doline džinsa i grada u koji su tokom najveće krize devedesetih dolazili žitelji iz raznih krajeva Srbije kako bi na ogromnom buvljaku jeftino kupili garderobu iz Turske. Danas je ovo jedna od izuzetno atraktivnih turističkih destinacija Evrope, sa bogatom kulturnom ponudom, koju pohode turisti sa različitih strana sveta, pa čak i iz Japana i Kine.
Ukoliko se obistine najave čelnika lokalne samouprave o novim ulaganjima kako bi se maksimalno iskoristili potencijali kraja, onda bi Novi Pazar veoma brzo mogao da postane pravi centar regiona koji će dobiti povratiti značaj i sjaj koji je kao grad na raskršću puteva imao tokom istorije.
Sprega sa kulturnim manifestacijama
„Stvorila se dobra podloga za spregu kulture i turizma, a naši festivali su poboljšali imidž Novog Pazara i pomogli nam da se predstavimo u najlepšem svetlu. Već 15 godina se održava ‘Stari grad’ muzički festival koji smo ove godine nazvali šoping festivalom, prvim na Balkanu, jer smo poznati kao trgovački grad pa su posetioci, osim uživanja u dobroj muzici mogli i da povoljno pazare. Imamo i Zeman, festival svetske muzike, na kojem je jedno veče rezervisano za sevdah, muziku koja oslikava karakter naroda ovog kraja. Kultura kao fenomen ide uzlaznom putanjom, imamo sjajnu podršku na svim nivoima i ona može biti generator dobre energije i celokupnog razvoja grada“, zaključio je Imamović.
Idealan kao bitna tranzitna tačka
Član Gradskog veća Mirsad Jusufović ukazuje i da je Novi Pazar idealan za tranzitni turizam jer se nalazi blizu velikih turističkih centara poput Kopaonika i Vrnjačke Banje. „Bitno je uvezati se sa njima, pa tako svi oni koji borave na Kopaoniku ili u Vrnjačkoj Banji mogu izdvojiti dan ili dva da posete Novi Pazar, obiđu spomenike, grad i obave šoping. Naši ljudi su otvoreni, širokog srca, pa pozivamo sve one koji se sledećeg leta upute u Crnu Goru na more, da idu preko Novog Pazara i uvere se u to, istakao je član Gradskog veća Novog Pazara.
Male porodične firme
Godišnje se u Novom Pazaru osnuje desetine malih porodičnih firmi, uz finansijsku pomoć iz gradskog i republičkog budžeta, kao i međunarodnih donacija za kupovinu mašina, opreme i obrtna sredstva.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.