Međunarodno udruženje avioprevoznika (IATA) kritikovalo je ponašanje evropskih vlasti zbog toga što su na osnovu teorija, a ne činjenica, odlučivale o tome da zatvore vazduhoplovni saobraćaj zbog oblaka pepela iznad Evrope. Prvi čovek IATA Đovani Bizinjani kaže da vlasti moraju da pronađu fleksibilne načine za obnovu saobraćaja i optužio evropske lidere da ne čine dovoljno u tom pravcu. „Ovo je pravi neuspeh Evrope.

 Dok je, s jedne strane, Evropa u stanju da ukloni granice na kopnu, nismo u stanju da se pobrinemo za uklanjanje granica na nebu“, kaže Bizinjani i dodaje da u narednih nekoliko nedelja kada se reši cela situacija sećaćemo se ovoga kao veoma neprijatne epizode za Evropu.

Avioprevoznici kažu da je potpuna zabrana letova evropskim nebom pogrešna odluka i da njihova privredna grana trpi zbog toga ogromnu štetu. Ekonomisti ocenjuju da će, ako trenutna situacija potraje par sedmica, sa makroekonomskog stanovišta, ona biti samo epizoda, ali da će, ako potraje mesecima, onda to biti druga priča.

Komesar EU za saobraćaj Sim Kalas je ocenio da će ekonomske posledice otkazivanja velikog broja letova biti velike i da su već sada izazvale u aviosaobraćaju veću štetu od one koju je ova privredna grana pretrpela posle napada u SAD 11. septembra 2001. Prema procenama, više od 6,8 miliona putnika je pogođeno obustavom vazdušnog saobraćaja, koja aviokompanije u proseku košta 250 miliona dolara dnevno. U skladu sa tim, predsednik Evropske komisije Žoze Manuel Baroso naložio je osnivanje grupe koja će proučiti učinak vulkanskog pepela na evropsku privredu.

Aviokompanije su, navode stručnjaci, već izgubile 50 milijardi dolara tokom protekle decenije nakon napada na SAD 2001, zatim epidemije Sars 2004, te rasta cena goriva 2008. a potom i teške ekonomske krize. Većina azijskih aviokompanije i juče su nastavila da otkazuje svoje letove ka Evropi upozoravajući odgovorne na cenu ovog haosa koja prema procenama Centra za azijsko-pacifičku avijaciju iznosi dve milijarde dolara i više.

– Ministri saobraćaja Evropske unije dogovorili su se da se od danas počne sa postepenim uspostavljanjem aviosaobraćaja u delu vazdušnog prostora. Ovaj dogovor postignut je na juče održanoj video konferenciji. Evropski ministri su odlučili da uspostave tri geografske zone: jednu blizu centra ispuštanja vulkanske prašine, u kojoj će restrikcije za aviosaobraćaj ostati „potpuno“ na snazi, drugu gde će saobraćaj moći da se odvija bez opasnosti što će se odrediti „u satima koji dolaze, i treću zonu u kojoj neće biti „nikakvih ograničenja“.

Zvaničnici Eurokontrola, tela zaduženog za koordinisanje rada kontrole leta širom Evrope, saopštili su juče tokom pre podneva da će biti obavljeno samo između osam i devet hiljada letova u evropskom vazdušnom prostoru. U poređenju sa brojem letova prošlog ponedeljka u istom prostoru, to predstavlja smanjenje od oko sedamdeset odsto. Jug Evrope – Portugal, Španija, delovi Italije i Francuske, delovi Balkana, Bugarska, Grčka i Turska, kao i delovi severne Evrope, otvoreni su za vazdušni saobraćaj. Avionski saobraćaj je i dalje poremećen iznad severnog dela Evrope. Na severu Francuske aerodromi će biti zatvoreni do danas. U nordijskim zemljama vazdušni saobraćaj se postepeno normalizuje.

Mađarska kontrola leta je potpuno otvorila vazdušni prostor svoje zemlje i najavila nastavak svih međunarodnih letova sa aerodroma u Budimpešti. Otvoren je aerodrom u Beču kao i vazdušna luka u Stokholmu. Sinoć je i Rumunija potpuno otvorila svoj vazdušni prostor

Kraljevska mornarica pomaže Britancima

London – Britanski premijer Gordon Braun potvrdio je juče da je Kraljevska mornarica uputila svoje brodove kao pomoć Britancima koji su primorani da ostanu u inostranstvu zbog saobraćajnog haosa u evropskom aviosaobraćaju. Tri broda, među njima i nosač aviona HMS „Ark Royal“, prevešće Britance koji čekaju na povratak u zemlju u Španiji. Među Britancima koji čekaju na prevoz iz Španije su i britanski vojnici koji se vraćaju iz misije u Avganistanu.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari