Zamenik gradonačelnika Beograda Goran Vesić se, pre nekoliko dana, jasno postavio kada je rekao da izmena prve dve linije metroa neće biti, uprkos primedbama koje bi mogle da budu upućene tokom javnog uvida u plansku dokumentaciju, koji je u toku.
Sagovornici Danasa smatraju da je gradska vlast time otvoreno poručila da će i ovaj projekat, kao po već ustaljenoj praksi, uraditi onako kako su oni zamislili, te da ih u tome neće sprečiti ništa, pa ni mišljenje stručnjaka ili građana.
Time se oglušuje o zakone i potpuno obesmišljava njima predviđenu proceduru, a javnost isključuje iz odlučivanja o stvarima koje se direktno tiču uređenja života građana u glavnom gradu.
Posebno u situaciji kada su odbačene sve dosadašnje ideje o trasi metroa osmišljene u poslednjih 50 godina, koja po ovom planu zaobilazi najbitnije i najopterećenije delove grada, sudeći po burnim reakcijama koje dolaze od značajnog dela struke.
„Neće biti izmena trase prve dve linije metroa u Beogradu. Linije nismo crtali mi, nisu ih crtali ljudi iz Skupštine grada, već ih je definisao tim od više stotina međunarodnih stručnjaka, oslanjajući se na istraživanja, studije i modele koji su urađeni od 2015. do danas“, rekao je Vesić za N1.
On je odbacio kritike i primedbe koje su u medijima mogle da se čuju na temu očito spornih linija metroa.
Nekadašnji gradski arhitekta, urbanista Đorđe Bobić, takve izjave gradskih funkcionera ocenjuje kao nezakonite.
– Šokirala me je takva izjava zamenika gradonačelnika, i mislim da bi time trebalo i tužilac da se pozabavi. Javni uvid i eventualne primedbe koje bi građani i struka dali je zakonska obaveza i institucija koja obezbeđuje da građani i korisnici metroa mogu da reaguju na nešto što im se predlaže kao neka investicija, bilo da se radi o metrou ili nečemu drugom. To se mora poštovati. Tom izjavom da mi možemo da podnosimo primedbe, ali da će oni da ga grade kako su nacrtali, on je prekršio zakon, povredio procedure i propise, kaže za Danas Bobić i dodaje da je velika verovatnoća da će primedbe koje budu stigle kroz javni uvid opet biti odbačene.
– Komisija može i sve primedbe da odbije, što se i dogodilo sa 2.500 primedbi koje su na projekat Beograda na vodi bile upućene od SANU, Akademije arhitekture ili pojedinaca. I to sa tezom da se „ne odnose na predmet“, podseća Bobić.
S druge strane, on skreće pažnju da gradska i republička vlast grubo krše zakon time što su ugovori za projektovanje prve dve linije metroa potpisani pre usvajanja urbanističkog plana.
– Nemoguće je raditi glavni ili izvođački projekat ukoliko urbanistički plan nije usvojen, navodi Bobić.
On dodaje da je za „najveće čuđenje“ to što u domaćim institucijama sede stručnjaci koji pristaju da potpisuju štetne gradske projekte.
Iz dosadašnje prakse javne uprave Beograda jasno se vidi da se uvid i javna rasprava kao deo procedure i zakonski rok od mesec dana za podnošenje primedbi, poštuju samo da bi se ispunila forma.
U realnosti, svedočili smo situacijama u kojima se oni, na različite načine, često provlače „ispod žita“ kako bi prošli što manje zapaženi, posebno od izbijanja pandemije.
To potvrđuje i poslednji slučaj, kada su prvog dana po otvaranju Plana generalne regulacije šinskih sistema u Beogradu na uvid javnosti, građani umesto predstavljenih dokumenata, u predviđenim prostorijama zatekli majstore.
Miloš Vučković iz udruženja građana Po meri metro saglasan je da je javna rasprava o projektu metroa potpuno izostala, a aktuelni plan naziva „farsom“.
– Ovakve trase metroa definisane su još 2017, kada je usvojen Master plan, odnosno Smart plan saobraćajne infrastrukture Beograda, koji je potvrđen 2019. kada je urađena i Prethodna studija opravdanosti sa generalnim projektom. Oba dokumenta rađena bez ikakve javne diskusije i participacije javnosti. U situaciji smo da javni uvidi i rasprave postoje samo da bi se ispunila forma i a građanima dala iluzija da se pitaju oko nečega, iako će oni odlučivati samo o boji vagona budućeg metroa. Da je aktuelni PGR farsa, pokazuje i izjava gradskog arhitekte da gradnja može da otpočne i bez njegovog donošenja, „jer je urbanistički plan za Makiš već usvojen“, objašnjava Vučković.
Kako navodi, prema dostupnim informacijama, konkretni ugovori sa izvođačima radova još uvek nisu sklopljeni, osim međudržavnih sporazuma kojima je dogovoreno da će kineske kompanije raditi grube izvođačke radove, dok će firme iz Francuske raditi metro vozila i elektronske sisteme.
Srbija nema para za metro
Đorđe Bobić kaže da bez pomoći države, Grad Beograd nije u stanju da finansijski izdrži izgradnju metroa. „Tako je i u drugim zemljama, država dotira metro jer je to važan sistem, inače bi karte svuda bile mnogo skuplje. Međutim, mislim da ni Srbija nema kapaciteta da održava tako skup sistem, zato ćemo verovatno uzimati skupe kredite, koje će otplaćivati deca naših praunuka“, navodi Bobić.
Miloš Vučković dodaje da ukoliko se izgradi metro koji nema dovoljno putnika, on neće mi biti rentabilan. „Bez obzira što se subvencioniše, metro mora da ima veliki broj putnika da bi se sistem održavao, u suprotnom će postati crna rupa za finansije Grada, ali i Republike, jasan je Vučković.
Đilas: Odgovorni za štetne projekte će biti sankcionisani
– Svi odgovorni za niz štetnih projekata odgovaraće pred zakonom po promeni vlasti, rekao je juče predsednik Stranke slobode i pravde Dragan Đilas na konferenciji pred zasedanje Skupštine Beograda, i dodao da će u procesuiranju odgovornih biti primenjeni Krivični zakonik i zakoni o lustraciji i poreklu imovine. Đilas je kao štetne projekte naveo beogradski metro, spalionicu otpada u Vinči, ali i nabavke autobusa i rušenje zgrada pod zaštitom države.
– Vlast je promenila plan metroa, a jedan metar nisu sagradili osam godina, a sve samo da bi povećali cenu za dve milijarde evra i stavili sebi pare u džep, rekao je Đilas. On je dodao da Beograđani vide da spalionica „gori svakih nekoliko meseci“, dok se od 2008. do 2013. „nijedan jedini put nije zapalila“.
Vesić: Spreman sam da se kladim sa Đilasom
Zamenik gradonačelnika Beograda Goran Vesić odgovorio je da „Beograd put“ u „ovom trenutku ne duguje ništa za kredite“, kao i da je „spreman da se opkladi“ sa Đilasom da to preduzeće „neće uzeti nijedan kredit do kraja godine“.
– Kada smo 2014. preuzeli Grad zatekli smo u ‘Beograd putu’ 730 miliona duga prema dobavljačima, milijardu i sto pedeset devet miliona duga prema kreditima, odnosno 16,2 miliona evra. Tako je izgledao ‘Beograd put’ u vreme kada je Đilas bio gradonačelnik“, rekao je Vesić i dodao da je Beograd put prošle godine isplatio sve dobavljače a Skupštini uplatio dobit od oko 195 miliona dinara.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.