Od kraja 80-ih prošlog veka pa sve doskora, odnosno gotovo pune dve decenije, Zastavina Fabrika automobila balansirala je na ivici poslovnog ambisa, sa zastarelom proizvodnim programom, ruiniranim i u NATO bombardovanju uništenim pogonima i opremom i malim, ili gotovo nikakvim izgledima za oporavak.

Od kraja 80-ih prošlog veka pa sve doskora, odnosno gotovo pune dve decenije, Zastavina Fabrika automobila balansirala je na ivici poslovnog ambisa, sa zastarelom proizvodnim programom, ruiniranim i u NATO bombardovanju uništenim pogonima i opremom i malim, ili gotovo nikakvim izgledima za oporavak. Poslednjih nedelja, međutim, pojedini delovi kragujevačke Fabrike automobila, pre svih pogoni Karoserija i Montaža, opet su veliko gradilište budući da se završava instaliranje najnovije inostrane (italijanske, nemačke, belgijske i američke) proizvodne opreme za skorašnji početak produkciju domaćeg punta (zastave 10), a u dogledno vreme i za proizvodnju drugih stranih modela automobila najnovije generacije – opel astre klasik, na primer.
U pogonima Karoserije i Montaže ovih dana završava se instaliranje robotizovane linije za sklapanje automobilskih školjki, automatizovanih traka za izradu karoserijskih delova (vrata, krovova, patosa…), merno-kontrolnog uređaja nemačke kompanije CAJS, lociranog u hermetičko izolovanom prostoru kakvog, tvrde u Zastavi, ne poseduje nijedna industrijska firma u jugoistočnoj Evropi. Završava se i osavremenjivanje montažne trake za završno sklapanje punta i drugih savremenih modela automobila. U toku je instaliranje američke opreme za kontrolu upravljačkog i sistema oslanjanja u automobilu, zatim robotizovanog, italijanskog uređaja za lepljenje stakala, kao i opreme za kontrolu sistema kočenja čiji je proizvođač firma AM iz Italije. Montira se i oprema za kontrolu elektronskog sistema koji upravlja svim procesima u automobilu. Pored ovoga, u delovima Fabrike automobila u kojima će se proizvoditi savremeni modeli automobila intenzivno se preuređuje i fabrički enterijer – zamenjuju se podne obloge, uvodi nova rasveta, preuređuju se čak i toaleti. Zastavina Fabrika automobila, tako, ovih dana ponovo počinje da liči na modernu auto firmu. Zasad, uoči početka proizvodnje domaćeg punta, samo u pojedinim pogonima, doduše.

Nemoguća misija

Zastava je u nabavku i instaliranje nove inostrane proizvodne opreme dosad uložila osam miliona evra sopstvenih sredstava, obezbeđenih privatizacijom i prodajom pojedinih delova fabrike, ali i plasmanom automobila. Ostaje joj da namakne još četiri miliona evra pošto je deo opreme i uređaja od inostranih proizvođača kupila na odloženo plaćanje.

– Nabavka nove opreme bila je gotovo nemoguća misija. Nailazili smo na opstrukcije na sve strane, počev od neispunjenih obećanja dela republičke vlasti, do razno – raznih podmetanja uvozničkog lobija, interesnih grupa i njihovih glasnogovornika. Uprkos svemu tome, uspeli smo da modernizujemo deo fabrike i to sopstvenim novcem i snagama – naglašava Bogdanović.

– Kada u prvoj polovini juna počnemo probnu proizvodnju zastave 10 s nama će, pored stručnjaka FIATA, biti i predstavnici svih ostalih inostranih firmi koji su nam isporučile proizvodnu opremu čije se instaliranje ovih dana privodi kraju. Očekujemo, naime, da će u početku proizvodnje punta u našim pogonima, kao što je to slučaj i u najvećim svetskim auto kompanijama, biti i grešaka i propusta i povremenih zastoja koje ćemo, uveren sam, uz pomoć stručnjaka Fiata i ostalih inostranih kompanija prevazilaziti u hodu. U probnu proizvodnju punta ćemo krenuti oprezno, pa će jednog dana s proizvodno-montažnih traka sići pet, sledećeg dana deset, narednog 20, četvrtog 40 automobila i tako redom. Na taj način ćemo uhodavati novoinstaliranu inostranu opremu i postepeno navikavati radnike na novi sistem rada na robotizovanim i automatizovanim linijama, trakama i uređajima – kaže za Danas mr Zoran Bogdanović, direktor Zastave auto, novoformirane firme za proizvodnju punta.
Direktor Zastave auto kaže da će od juna do kraja godine u toj firmi biti proizvedeno oko 6.000 zastava 10 namenjenih domaćem i tržištima Hrvatske, BIH, Bugarske, Makedonije, Rumunije, Crne Gore i Albanije. Iduće godine sa Zastavinih traka treba da siđe duplo više, odnosno 12.000 „desetki“. – Odmah po početku i uhodavanju proizvodnje punta, s Fiatom ćemo intenzivirati već postojeće pregovore o proširenju saradnje, a to podrazumeva da Zastava od italijanske kompanije dobije proizvodnju još jednog savremenog modela automobila, ali i ustupanje dela tržišta u Istočnoj Evropi. Fiat je nedavno produžio vek proizvodnje punta u svojim fabrikama do kraja 2009. godine. To je, s jedne strane, dobra vest, jer svedoči da smo od Fiata dobili model koji će još godinama biti aktuelan na svetskom tržištu (dosad širom sveta prodao blizu devet miliona punta – prim. Z.R.). S druge strane nismo zadovoljni pošto produženje proizvodnje punta u Fiatu znači i da ćemo biti konkurencija na tržištu. Zbog toga već pregovaramo da nam Fiat ustupi pojedina inostrana tržišta, pre svega ona u Istočnoj Evropi – kaže Bogdanović, napominjući da ima indicija da će Zastava od Fiata uskoro dobiti i novi model automobila i nova tržišta za plasman punta. Dobijanje novih tržišta omogućilo bi, na primer, godišnju proizvodnju od nekoliko desetina hiljada punta u Kragujevcu.
U prva tri meseca proizvodnje punta u Zastavi u taj model će se ugrađivati isključivo Fiatovi delovi. Ali, već od jeseni, u punto će, prema Bogdanovićevim rečima, početi ugradnja delova i pozicija domaćih i proizvođača iz regiona – Hrvatske, BIH i Makedonije. – U „zastavu 10“ ćemo od jesenas početi da ugrađujemo samo delove domaćih i proizvođača iz regiona koji kvalitetom svojih proizvoda budu mogli da zadovolje standarde Fiata i Zastave. Najviše šansi da zadovolje te standarde trenutno imaju proizvođači iz Hrvatske. Izgledno je da će se u zastavu 10 ugrađivati akumulatori, stakla i veliki broj pozicija od plastike splitske Jugoplastike, budući da su ozbiljno zainteresovani da nam ponovo isporučuje delove od plastike pa ćemo, najverovatnije, s njom obnoviti poslovnu saradnju – kaže Bogdanović.
U Zastavi auto smatraju da bi u proizvodnju punta, pored Karoserije, Lakirnice i Montaže, već u dogledno vreme mogla da se uključe i preostala dva pogona – Mehanička obrada i Preseraj. Mehanička obrada bi za domaći punto mogla da proizvodi kočione i elemente transmisije, dok bi se u Preseraju izrađivali otpresci. Uključivanjem ova dva pogona Zastava bi s kooperantima u zemlji i regionu gotovo u potpunosti osvojila proizvodnju tog modela automobila. Nevolja s tom mogućnošću je, međutim, u činjenici da su preserski alati skupi, odnosno da njihova izrada iziskuje zamašna investiciona sredstva koja Zastava ne može da obezbedi. – Razgovaraćemo s Fiatom da nam ustupi deo preserskih alata kako bismo na njima mogli da počnemo produkciju otpresaka za izradu karoserijskih delova. Ukoliko se i s tim u vezi dogovorimo s Italijanima proizvodnja punta u našoj fabrici biće u velikoj meri zaokružena, s tim što bismo se opredelili za Fiatove preserske alate na kojima se proizvode otpresci koji se koriste i kao rezervni deo – kaže Bogdanović.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari