U svetu uveliko traje potraga za ekološki prihvatljivijim načinima prevoza i smanjenim emisijama štetnih gasova.
Predsednik strukovnog udruženja “Sigurne staze” iz Bora, Igor Velić, podseća da biciklistička udruženja širom sveta apeluju na vlade i lidere, učesnike 26. Konferencije UN o klimatskim promenama u Glazgovu, da se obavežu da će značajno povećati broj ljudi koji bicikliraju u svojim zemljama.
„Bicikl ne emituju nikakve emisije i štetne gasove, što je bolje za kvalitet vazduha u našim gradovima i za pluća njihovih stanovnika. Tako da oni spadaju u pouzdan, pristupačan i ekološki prihvatljiv način prevoza“, kaže za Danas Igor Velić.
Prema njegovim rečima, specijalni izveštaj Međuvladinog panela za klimatske promene (IPCC) identifikovao je biciklizam kao put ka obezbeđivanju bezbednog i održivog sveta za sve. Upotreba bicikla proizvodi nultu emisiju.
„Promovisanje i omogućavanje aktivne mobilnosti mora biti kamen temeljac globalnih, nacionalnih i lokalnih strategija kako bi se ispunili ciljevi sa nultom neto emisijom ugljenika“, naglašava Velić.
Ukazuje i da je razvoj biciklizma jedan od ključnih prioriteta EU i da je Srbija na svom evropskom putu u obavezi da uskladi i ove zahteve. Belom i Zelenom knjigom Evropske komisije postavljeni su ciljevi koji podrazumevaju postepeno smanjenje korišćenja automobila sa konvencionalnim gorivom u gradovima do 2050. godine. Ovo je moguće uraditi jedino kvalitetnom mrežom javnog prevoza, uz efikasno korišćenje bicikla kao značajnog oblika prevoza u gradovima, smatra naš sagovornik.
Kao pozitivno, Velić ističe i udruživanje i umrežavanje biciklističkih udruženja i formiranje mreže biciklističkih udruženja koja čine Biciklističku uniju Srbije. Inicijator umrežavanja je udruženje Ulice za bicikliste, a mrežu čine još Novosadska biciklistička inicijativa, Dunavski centar za kompetencije i Sigurne staze.
Zahvaljujući udruženju Sigurne staze nastala je prva GIS platforma za upravljanje biciklističkim saobraćajem, a pomenuta mreža izradila je set amadmana za izmene Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima u korist biciklista.
„Brojne su prednosti zbog kojih treba razvijati biciklizam u svim delovima Srbije i za to je potrebna reorganizacija čitavog transportnog sistema obezbeđivanjem odgovarajućeg prostora i infrastrukture koji će doprineti izboru biciklizma i pešačenja umesto drugih oblika transporta i značajno povećati bezbednost biciklista. Neophodno je uključiti biciklizam u zdravstvenu i ekološku politiku Srbije, učiniti ga jednim od značajnih oblika turističke ponude naše zemlje i omogućiti građanima da lakše nabavljaju nove bicikle, poprave stare ili ih modifikuju u električne bicikle“, smatra Igor Velić .
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.