Tradicionalna biciklistička vožnja pod nazivom “Fantomskim stazama Rakovice do Topčidera” održaće se u subotu, 29. maja sa polaznom tačkom na Trgu Nikole Pašića u Beogradu.
Ove godine održava se 115. Kritična masa, a početak vožnje zakazan je u 16:30 časova.
Kritična masa je međunarodni pokret koji u Srbiji postoji već 10 godina i koji se zalaže za prava biciklista i izgradnju biciklističke infrastrukture kao podsticaja zdravijeg života, čistijeg vazduha u gradovima, rasterećenja saobraćajne gužve i usporavanja ubrzanih klimatskih promena.
Kritična masa je ovom prilikom posvećena nepostojećoj, a obećanoj biciklističkoj stazi između Rakovice i Topčidera i Mosta na Adi.
Ova staza će, kako kažu organizatori, građanima i građankama Beograda omogućiti da najzdravijim mogućim prevoznim sredstvom bezbedno dođu od opštine Rakovica, Košutnjaka ili Topčidera, pa preko opštine Čukarica sve do centra Beograda ili Novog Beograda, u zavisnosti od potrebe. Opšte je poznato da bi razvijanje biciklističke infrastrukture rasteretilo automobilski saobraćaj, značajno smanjilo gužve na beogradskim ulicama i doprinelo tome da se građani više rekreiraju, a da samim tim budu zdraviji i manje opterećuju zdravstveni sistem koji se bori za pandemijom Kovid 19.
„Upravo zbog toga, pre četiri godine smo se uključili u konverzaciju sa Gradskom direkcijom za građevinsko zemljište povodom izgradnje biciklističke staze na relaciji: Most na Adi – Topčider – Rakovica, u sklopu najavljene rekonstrukcije bulevara Patrijarha Pavla, gde je Direkcija investitor radova u ime Grada Beograda. Obzirom da je duž bulevara planskim dokumentima pored reke Topčiderke planirana i biciklistička staza, tražili smo od investitora da se plan ispoštuje, i da se staza izgradi paralelno sa radovima na izgradnji novog bulevara“, navode iz tima „UG Ulice za bicikliste“.
Od tada pa do danas, kako su dodali, smo na svakih godinu dana dobijali uverenje od zaposlenih iz Direkcije da će biciklistička staza biti uključena u projekat i izgrađena do završetka rekonstrukcije bulevara Patrijarha Pavla i Patrijarha Dimitrija. Međutim, uprkos uveravanjima da je “sve u redu” i “da će staze biti”, biciklistička infrastruktura na datom potezu nije budžetirana niti postoji projekat po kome bi ona bila realizovana duž Topčiderske reke.
Čak je i tokom 2020. Godine biciklistička staza u Topčiderskoj dolini je pominjana i od strane zvaničnika i zvaničnica u medijima, a bila je uključena i u budžet grada Beograda za 2020. godinu.
„Međutim, u 2021. godini, uprkos brojnim obećanjima i jasnim dokazima tokom pandemije koliko je biciklistička infrastruktura neophodna jer se broj biciklista duplirao, u budžetu grada Beograda je za biciklističku infrastrukturu namenjeno 0 dinara“, ukazali su oni.
Nedostatak ulaganja u biciklističku infrastrukturu je, kako su kazali, potpuno kontradiktoran obećanjima koja su već data stanovnicima Beograda, a i ciljevima nagrađenog Plana održive urbane mobilnosti grada Beograda koji je odlukom žirija Evropske komisije ušao u ovogodišnje finale sa Grenoblom i Bilbaom na takmičenju za najbolji evropski plan urbane mobilnosti. Zaustavljanje razvijanja biciklističke infrastrukture odstupa i od ciljeva Republike Srbije koji se tiču ulaska u Evropsku Uniju — smanjenja emisija ugljen-dioksida, PM čestica i usporavanjem ubrzanih klimatskih promena, kao i obećanjima zvaničnika i zvaničnica da će uraditi sve što je u njihovoj moći da smanje zagađenje vazduha u urbanim sredinama.
Oni su na vožnju pozvali i gradonačelnika, zamenika gradonačelnika i gradskog urbanistu da zajednički daju podršku ovom projektu koji je jako bitan za grad Beograd.
„Nakon kritične mase, zajedno ćemo uživati u lepoti Topčiderskog parka, te budite slobodni da ponesete ćebence ili badminton, i da sa Vama povedete i Vašu porodicu i prijatelje“, poručili su organizatori.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.