Prema izveštaju Agencije za bezbednost saobraćaja na teritoriji grada Bora su se u periodu od 2017. do 2021. godine dogodile 634 saobraćajne nezgode u kojima je 11 građana izgubilo život. Javno ponderisani rizik za grad Bor uvećao se u 2021. godini, te je sada ova lokalna smouprava na 95 mestu od 161 u Srbiji. Zbog ovih podataka u udruženju “Sigurne staze” pitaju jesu l ii koliko Borani sigurnu u saobraćaju.
U 634 saobraćajne nezgode koliko se prema izveštaju Agencije za bezbednost saobraćaja dogodilo na teritoriji grada Bora od 2017. do 2021. godine poginulo je 11 osoba, a 419 pretrpelo povrede.
Pozivajući se na ovaj izveštaj u borskom strukovnom udruženju “Sigurne staze” navode da je u pomenutim nezgodama poginulo pet pešaka, a 77 njih je povređeno.
Smrtno je stradao i jedan biciklista, dok je devetoro povređeno. Poginula sui četiri vozača i putnika u putničkim vozilima, a 279 je povređeno.
Igor Velić iz “Sigurnih staza” još navodi da je troje lica starosti između 15 i 30 godina izgubilo život, dok je 133 povređeno, kao i da je u posmatranom periodu 30 dece pretrpelo povrede u saobraćaju.
– Kao master inženjer saobraćaja zastupam i kroz svoj rad aktivno promovišem savremen koncept odgovornosti za stanje bezbednosti saobraćaja. Tako da umesto samo pravne odgovornosti, neophodno je pričati o stručnoj, moralnoj i političkoj odgovornosti. Umesto samo priče o odgovornosti učesnika nezgode, trebalo bi više pričati o odgovornosti kreatora sistema – priča nam Igor Velić.
Smatra da bi ovaj savremeni koncept trebalo da podstakne brojne subjekte u Boru, uključujući i donosioce odluka u Gradskoj upravi i predstavnike Policijske uprave, da prepoznaju svoju odgovornost i unaprede rad u ovoj oblasti.
O radu donosioca odluka i kreatora sistema u Gradskoj i Policijskoj upravi u Boru govori podatak da grad Bor nema Strategiju bezbednosti saobraćaja sa akcionim planom, Plan održive urbane mobilnosti, katastar saobraćajne signalizacije, ističu u ovom udruženju.
Želeći da pomognu da se stanje u ovoj oblasti unapredi, “Sigurne staze” su uputile inicijativu Gradskoj upravi da Bor dobije Plan održive urbane mobilnosti, da se izmeni Odluka o tehničkom regulisanju saobraćaja i da Bor dobije biciklističku infrastrukturu. Kako ističu, odgovore još uvek nisu dobili.
– Mi se u Boru generalno bavimo samo posledicama saobraćajnih nezgoda, umesto da se bavimo uzrocima i prevencijom. Nema sistemskog pristupa niti kontinuiteta u radu, i sve nam se svodi na represivne mere saobraćajne policij, kao što su kontrole vezivanja pojasa, alkoholisanosti vozača, brzine kretanja i slično, iako bi znatno bolje rezultate postigli kombinovanjem preventivnih i represivnih mera – smatra Igor Velić.
Objašnjava da se u preventivne mere svrstavaju jačanja kapaciteta i integriteta institucija, unapređenje saobraćajne infrastrukture, unapređenja saobraćajnog obrazovanja i vaspitanja, razne vrste i vidovi saobraćajno-tehničkih, saobraćajno-regulativnih, građevinskih i arhitektonskih mera, kao i korišćenje i razvoj novih tehnologija i sistema u procesu unapređenja bezbednosti saobraćaja.
Inače, javni ponderisani rizik za grad Bor pripada klasi srednje vrednosti rizika, pri čemu je u 2021. godini došlo do povećanja javnog ponderisanog rizika u odnosu na 2020. godinu.
Lokalna samouprava u Boru je na 95. mestu od 161 lokalne samouprave u Republici Srbiji po vrednosti javnog ponderisanog rizika za 2021. godinu.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.