Priština se po zagađenosti vazduha poslednjih dana nalazi među najugroženijim gradovima na svetu.
Zabrana korišćenja i prodaje uglja u Prištini samo je jedna od mera koja je prethodnih dana zbog zagađenosti vazduha doneta u Prištini. Iz Ekološke partije Kosova poručuju da je većina odluka doneta sa zakašnjenjem, ali da ipak ima pomaka što se ovo pitanje pokrenulo.
“Ne tražimo da se zaustavi rad elektrana, nego treba da se to dobro održava, da se filteri povremeno promene, godinama nisu zamenjeni. ”, poručio je predsednik Ekološke partije Kosova Arif Krasnići.
Tehnički neispravni automobili jedan je od zagađivača vazduha. Automehaničari poručuju ugradnju katalizatora koji sprečavaju štetne izduvne gasove.
”Ovde svi 99% skidaju katalizatore pa prodaju, vlasnici i ne govore kad skidaju to, od toga se stvarno uništava vazduh. Zagađenje vazduha na Kosovu je loše, zbog toga što su sva kola na Kosovu sa velikom kilometražom preko 200.000 i onda je motor loš. Kola sa Euro 3 motorom nisu dobra ni kod nas. Najbolja su kola sa Euro 4 motorom, on 90% zaustavlja loše gasove”, kaže Agron Hadžilari za RTK Live.
Građani Prištine apeluju na sve nadležne institucije da preduzmu sve mere kako bi se ovo pitanje rešilo, to su zatražili i na protestu koji je pre par dana održan u centru grada, a koji je podržao i predsednik Kosova.
Stručnjaci ukazuju na važnost čistog vazduha i zdrave sredine.
“Naše je da dete u zimskim mesecima kada su respiratorne infekcije i kada je prosto koncentracija gasova u vazduhu veća, provede što manje vremena u zatvorenim prostorijama. Prostorije gde deca borave treba češće provetravati, ako možete da dete odvedete na planinu, da dete bude na vazduhu to je nešto što je dodatni plus za razvoj i za prevazilaženje tih infekcija, zimi kada su one najveći pik virusnih respiratornih infekcija kod dece”, kaže pulmolog Aleksandra Vukov.
Da podsetimo, Skupština Kosova je na vanrednoj sednici usvojila dokument u kojem se navodi da zaštita životne sredine mora da bude prioritet Kosova.
Zbog zagađenja vazduha prethodnih dana Ministarstvo za zaštitu životne sredine i prostornog planiranja, Ministarstvo unutrašnjih poslova i Opština Priština preduzele su konkretne mere. Do centra grada moglo se samo vozilima gradskog prevoza, Hitne pomoći, Policije Kosova i Bezbednosnih snaga, Kfora, licenciranih taksija i vozila za prevoz ljudi sa posebnim potrebama. Ipak ova odluka nije dugo trajala, ukinuta je čim je utvrđeno da se kvalitet vazduha poboljšao, međunarodni Indeks kvaliteta vazduha (AQI) manji je od 61.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.