I dok je pre dve nedelje vest o tome da je putnicima SAB travela samo tri sata pred polazak na letovanje otkazan aranžman odjeknula kao bomba…
… pre nekoliko dana desila se još jedna slična situacija s tim što su putnici čačanskog Jazz travela informaciju da na godišnji odmor neće otići dobili nakon sat vremena provedenih u autobusu koji je trebalo da ih odvede na sever Grčke. U međuvremenu, loša vest stigla je i iz Subotice, gde je vlasnik Sun and sea agencije prevario putnike, uzeo novac za aranžmane, od kojih neke nije ni rezervisao, i napustio Srbiju.
Neodgovornih vlasnika agencija i prevaranata je oduvek bilo, međutim, situacija u poslednjih nekoliko nedelja u kojoj je za kratko vreme oštećeno više od 3.000 putnika, nesvakidašnja je. Ovim su, čini se, bili zatečeni i u Nacionalnoj asocijaciji turističkih agencija (YUTA), koja je morala da reaguje pre svega u slučaju agencije SAB travel, koja je bila njihov član.
Iako je vlasnik ove agencije Stevan Buđić poručio putnicima da će obešteti sve makar i iz svoje lične imovine, to se nije desilo. Tako će vlasnici gotovo 2.300 ugovora za letovanje sa ovom agencijom morati da potraže novac za svoj propali aranžman na drugi način. Novac tako možda i dobiju, ali ne i novi godišnji odmor, koji im je upropašćen.
Od danas, pa u narednih 45 dana YUTA će na osnovu rešenja turističke inspekcije o insolventnosti organizatora putovanja omogućiti svima koje je ova agencija oštetila da podnesu zahtev za odštetu. Kako se navodi na sajtu ove Asocijacije (www.yuta.rs) na kom mogu da se pronađu svi detalji o ovome, svi oštećeni putnici mogu da dokumentaciju pošalju poštom ili da to učine u poslovnicama DDOR Novi sad. U YUTA napominju da zahtev za odštetu podnose isključivo putnici na koje glasi ugovor, odnosno prijava o putovanju, ali ne i subagenti.
Naime, u slučaju SAB-a polisa osiguranja pokriva 300.000 evra, što svakako nije dovoljno da se obeštete svi putnici. Zbog toga, ali i svega ostalog u Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija razmišljaju da novim zakonom ovu oblast regulišu mnogo bolje.
– Ono što je sigurno sada jeste da će se pooštriti zakon i pravila kako bi se putnici što bolje osigurali i zaštitili. Već je stigao predlog YUTA o tome kako treba podići osiguranje, depozit – kaže za Danas pomoćnica ministra trgovine i turizma Vera Božić-Trefalt. U turističkoj inspekciji će, kako kaže, pojačati nadzor, ići češće u inspekcije.
– Ono što bi trebalo uraditi jeste objaviti na sajtu sve moguće podatke koji bi mogli da znače putnicima. Već sada imamo spisak onih koji imaju licence i onih kojima su licence oduzete, ali treba tu dodati sve mere izrečene, da se vidi kako su neke agencije radile. Naravno, to će biti zakonom regulisano – napominje Božić-Trefalt.
Dok se to ne desi savet putnicima je, ističe naša sagovornica, da dobro čitaju uslove putovanja i upoznaju se sa svojim pravima.
– Uslovi putovanja moraju da budu jasni i čitki. Sve treba regulisati, samim tim i to da ništa više ne piše sitnim slovima. Font treba da bude „dvanaestica“, da može da se čita i da nema skrivenih detalja. Imali smo slučaj žene koja je uplatila aranžman od nekoliko hiljada evra i kada je došla u hotel sačekalo je gradilište, a da o tome nije bilo reči. Drugi putnik je pročitao da hotel dozvoljava ljubimce, ali nije video da u zagradi piše da se to odnosi samo na pse, a on je poveo mačku – ističe Božić-Trefalt.
O prevari čačanske agencije Jazz travel, koja je prošlog četvrtka saopštila na svom sajtu da „prestaje sa radom“ Božić-Trefalt kaže da su inspektori na licu mesta i da utvrđuju da li se radi o insolventnosti, te da će se više informacija o tome znati danas. Vlasnik ove agencije Goran Pavlović, koji je policiji dao izjavu, tereti se da je 96 turista oštetio za 1,3 miliona dinara.
Vlasnik subotičke agencije Sun and sea, s druge strane, nije stigao do policije jer je putnike prevario i napustio Srbiju prošlog ponedeljka. Vera Božić-Trefalt napominje da je u slučaju ove agencije koja je bila samo subagent do inspekcije stiglo šest predmeta, od čega su tri već završena.
Kada se radi o Fly fly travelu koji je prevario hiljade putnika prodajući aranžmane i avio karte koje nije rezervisao, Vera Božić Trefalt kaže da je slučaj predat MUP-u i Poreskoj, i da oni rade na tome, ali i da postoji dogovor da svako ko je bio organizator putovanje preuzme na sebe odgovornost i isplati putnike koji su oštećeni.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.