Na osnovu podataka reprezentativnog istraživanja Ministarstva za prosvetu, nauku i tehnološki razvoj, osetljivim društvenim grupama pripada 7,8 odsto od ukupnog broja učenika, što je u ovom trenutku 58.311.
Istraživanje je obuhvatilo 95 odsto škola (1.672 škole) i 93 odsto učenika upisanih u prošloj školskoj godini (746.467) i osnova je za mapiranje potreba ovih grupa učenika, rečeno je Danas u Ministarstvu.
Kako je za Danas potvrdio ministar Branko Ružić, u saradnji s Ministarstvom Unicef je RTS-u nabavio softver za automatsko pretvaranje glasa u titlovan tekst kako bi se unapredila pristupačnost za gluve i nagluve učenike: – Posebna pažnja obraćena je i na udžbenike i nastavna pomagala, kao i na sam proces nastave na daljinu tokom vanrednog stanja i tokom priprema i realizacije male mature. Urađeno je i distribuirano 7.000 besplatnih prilagođenih udžbenika na Brajevom pismu, sa uvećanim fontom, u elektronskom formatu koje dobijaju učenici sa invaliditetom, ali i drugih besplatnih udžbenika za učenike koji se obrazuju po tzv. individualnom obrazovnom planu.
Na osnovu podataka reprezentativnog istraživanja Ministarstva za prosvetu, nauku i tehnološki razvoj, osetljivim društvenim grupama pripada 7,8 odsto od ukupnog broja učenika, što je u ovom trenutku 58.311. Istraživanje je obuhvatilo 95 odsto škola (1.672 škole) i 93 odsto učenika upisanih u prošloj školskoj godini (746.467) i osnova je za mapiranje potreba ovih grupa učenika, rečeno je Danas u Ministarstvu.
Upitnik je razlikovao tri grupe učenika: pripadnike romske nacionalne manjine kojima je potrebna dodatna podrška u obrazovanju, decu sa smetnjama u razvoju i invaliditetom i pripadnike drugih osetljivih grupa kojima je potrebna dodatna podrška, kao što su učenici iz porodica niskog socioekonomskog statusa, izbeglice, migranti i drugi.
Aktuelna epidemija izazvana korona virusom ispostavila je poseban račun u oblasti inkluzivnog obrazovanja, pa je pripreman je set preporuka o uključivanju dece i učenika iz osetljivih društvenih grupa u obrazovanje nakon perioda učenja na daljinu. Rad se, kako u Ministarstvu navode, planira i organizuje u skladu sa individualnim obrazovnim planom, a veliku pomoć i podršku u učenju pružaju roditelji. Takođe, u domovima za smeštaj dece i mladih nastava se realizuje na daljinu, preko koordinatora ustanove, koji uputstva u vezi sa nastavom prosleđuje osobi koja je sa učenicima (vaspitač, medicinska sestra) i od kojih škola dobija povratne informacije.
Kako je za Danas potvrdio ministar Branko Ružić, u saradnji s Ministarstvom Unicef je RTS-u nabavio softver za automatsko pretvaranje glasa u titlovan tekst kako bi se unapredila pristupačnost za gluve i nagluve učenike: – Posebna pažnja obraćena je i na udžbenike i nastavna pomagala, kao i na sam proces nastave na daljinu tokom vanrednog stanja i tokom priprema i realizacije male mature. Urađeno je i distribuirano 7.000 besplatnih prilagođenih udžbenika na Brajevom pismu, sa uvećanim fontom, u elektronskom formatu koje dobijaju učenici sa invaliditetom, ali i drugih besplatnih udžbenika za učenike koji se obrazuju po tzv. individualnom obrazovnom planu.
Zahvaljujući tome, u redovne škole ide više od 21.000 dece iz ove grupe osetljivih, dok je većina i dalje u specijalnim školama, ali sa trendom stalnog smanjenja: – Na osnovu rezultata istraživanja mapirali smo potrebe, a Ministarstvo sa Unicefom i EU započinje projekat Premošćavanje digitalnog jaza u Srbiji za decu iz osetljivih grupa, u okviru kojeg će biti razvijeni mehanizmi i obezbeđena podrška u opremi za romske i učenike iz ekonomski ugroženih sredina.
Posebna stavka je rad sa nastavnicima na unapređenju njihovih znanja, kao i značajnija podrška za pedagoške asistente
Jedinica za implementaciju projekta je uspostavljena i formiraćemo obrazovno- tehnološke biblioteke, klubove za učenje u 30 škola, a škole će dobiti po 60 tableta za ukupno 12.000 romskih učenika i drugih ekonomski depriviranih učenika, realizovaćemo obuke za 900 nastavnika i obezbediće se laptopovi za sve pedagoške asistente u Srbiji (250 asistenata).
Ministar naglašava i da se nastavlja primena afirmativnih mera upisa u srednje škole i na visokoškolske ustanove kroz prilagođavanje završnih i prijemnih ispita za učenike sa smetnjama u razvoju: – Rezultat ovih mera je povećanje obuhvata dece i učenika obrazovanjem, povećanje broja učenika iz osetljivih grupa na višim nivoima obrazovanja, povećanje učenike koji se obrazuju po IOP-u u redovnim školama, što je više od 21.000 učenika, uz trend smanjivanja broja učenika u školama za učenike sa smetnjama u razvoju i invaliditetom.
U odgovoru na covid-krizu, rečeno je Danasu u Ministarstvu, tokom učenja na daljinu posebna pažnja je bila usmerena na rad sa učenicima iz osetljivih društvenih grupa, a podrška je pružena kroz mere individualizacije i nabavku 1650 uređaja i 2400 internet kartica, što je, prema njihovim podacima dobijenim na osnovu istraživanja sprovedenog sa UNICEF-om i Institutom za psihologiju, rezultiralo činjenicom da je 96 odsto učenika iz osetljivih društvenih grupa obuhvaćeno nastavom-
Inkluzija i za decu migrante
U završnoj fazi je realizacija onlajn obuke za 1500 nastavnika za program Smanjenje stresa u situacijama migracija, kao i implementacija 58 grantova za škole koje obrazuju migrante, a u okviru Specijalne mere 6 koju realizujemo sa IOM (Međunarodnom organizacijom za migracije), a koju finansira Evropska komisija kroz Nacionalni IPA projekat. Započeta je i onlajn obuka za 300 nastavnika za primenu Srpskog kao stranog jezika.
– Pružamo podršku i u okviru projekta Akelius – digitalna inicijativa za učenje stranih jezika – Podrška obrazovanju dece izbeglica i migranata u Srbiji koji sprovodi Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja u saradnji sa kancelarijom UNICEF Srbija i Komesarijatom za izbeglice i migracije Republike Srbije – objašnjava ministar Ružić.
Tekstovi su deo projekta „Obrazovanje na maternjem jeziku – jednaka šansa za sve“, koji se sufinansira sredstvima iz budžeta Republike Srbije – Ministarstvo za kulturu i informisanje. Stavovi izneti u sadržajima ne odražavaju nužno stavove organa koji je odobrio sredstva.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.