„Nova“ Evropa zaratila je sa EU zbog novih smernica za auto industriju i nacionalnih kvota za ispuštanje gasova, a Slovačka je čak, prvi put u svojoj istoriji, tužila Evropsku komisiju (EK) da joj je nepravedno odredila niske kvote. „Kvotama bi bio ugrožen privredni rast, a povećala bi se i nezaposlenost“, objasnio je za jučerašnja izdanja vodećih dnevnih listova ministar pravde Štefan Harabin, zašto je juče u ime Slovačke podneo tužbu.
„Nova“ Evropa zaratila je sa EU zbog novih smernica za auto industriju i nacionalnih kvota za ispuštanje gasova, a Slovačka je čak, prvi put u svojoj istoriji, tužila Evropsku komisiju (EK) da joj je nepravedno odredila niske kvote. „Kvotama bi bio ugrožen privredni rast, a povećala bi se i nezaposlenost“, objasnio je za jučerašnja izdanja vodećih dnevnih listova ministar pravde Štefan Harabin, zašto je juče u ime Slovačke podneo tužbu. Slovačka je tražila da dobije dozvolu da u periodu od 2008. do 2012. u atmosferu emituje 41,3 miliona tona gasova godišnje, a Komisija je u novembru odlučila da nema prava na više od 30,9 miliona. Manje kvote pogodile bi oko 200 slovačkih preduzeća, od toga tri strateška, ali portparol EK Barbara Helferih je slovačkoj vladi poručila: „Oko klimatskih promena se ne cenjka“.
ACEA: Planovi EU „neuravnoteženi“
Brisel – Evropski proizvođači automobila opisali su planove za smanjenje emisije štetnih gasova kao „neuravnotežene“ i „štetne“. U saopštenju Asocijacije evropske automobilske industrije (ACEA) kaže se da su planovi EU „proizvoljni“ i da vode drastičnom smanjenju broja radnih mesta i izmeštanju proizvodnje u druge zemlje. U saopštenju ACEA navodi se da bi predlozi Evropske komisije ugrozili evropsku ekonomiju u sferama „zaposlenosti, bogatstva i potencijala daljeg razvoja.“ Predsednik ACEA Serđo Markone direktno je apelovao na zvaničnike vlada EU i Evropski parlament da razviju „umerenu i razumnu strategiju“, objašnjavajući da postoje i druge mogućnosti za smanjenje emisije ugljen dioksida. Ipak, evropski komesar za industriju Giter Ferhojgen je zatražio od proizvođača da na plan za smanjenje emisije štenih gasova gledaju kao na podsticaj za inovaciju. AP
„Imam osećaj da borba EK protiv ugljen dioksida poprima histerične razmere“, optužio je Brisel češki ministar industrije Martin Ržiman. Slovačka i Češka su se u privlačenju krupnih stranih ulaganja ponešto jednostrano orijentisale na automobilsku industriju, a zbog šest velikih fabrika automobila te dve zemlje u svetu već zovu srednjeevropski Detroit.
Kadrovski direktor Škode iz Mlade Boleslave Martin Jan procenio je da će nova smernica i investicije u ekološke tehnologije drastično poskupeti automobile. „Cena će se povećati od 1.400 do 2.500 evra po vozilu“, kazao je Jan i zapretio da će Škoda preseliti proizvodnju na istok, ukoliko se pokaže kao nerentabilna u domovini. Češki ministar za životnu sredinu Martin Bursik upozorio je, međutim, da više izduvnih gasova u atmosferu ispuštaju stariji modeli i veći automobili, a da se novi, mali modeli, recimo iz fabrike automobila Pežoa, Sitroena i Tojote u Kolinu, kao i fabije iz Škode, uklapaju u smernice.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.