Posle teške avionske nesreće brazilskog aviona Erbas u utorak uveče u Sao Paolu Brazilci su odgovorili s besom, upućujući pozive vladi da odmah deluje i spreči nove avionske nesreće koje zemlju pogađaju gotovo godinu dana.
Dosad je potvrđeno da je u najgoroj avionskoj nesreći u Brazilu, i drugoj za manje od deset meseci, stradalo više od 176 osoba, a strahuje se da je taj broj i veći.
Posle teške avionske nesreće brazilskog aviona Erbas u utorak uveče u Sao Paolu Brazilci su odgovorili s besom, upućujući pozive vladi da odmah deluje i spreči nove avionske nesreće koje zemlju pogađaju gotovo godinu dana.
Dosad je potvrđeno da je u najgoroj avionskoj nesreći u Brazilu, i drugoj za manje od deset meseci, stradalo više od 176 osoba, a strahuje se da je taj broj i veći. Dok su Brazilci sahranjivali žrtve glavna tema njihove međusobne diskusije bila je kako sprečiti da se ponovi još jedna katastrofa.
Od nesreće u septembru 2006, kada su stradale 154 osobe, avionski letovi iz Brazila postali su suviše nepouzdani i opasni. Kontrolori letova, uplašeni da će postati žrtve haosa, pobunili su se protiv vojne kontrole, a nedavno su zabeležene i druge nesuglasice. Radarski i ostali sistemi pokazali su znake kvarenja i kao rezultat toga stotine letova već je odloženo ili otkazano.
Iako je predsednik Brazila Luis Ignasio Lula da Silva odmah oformio kriznu grupu koja bi rukovodila katastrofom, još nije jasno ko će donositi odluke o mnoštvu velikih problema.
„Vlada nije bila u stanju čak ni da komanduje i da savetuje svojim agencijama kako da se dogovore s civilnom avijacijom“, izjavio je Jorge Karlos Botelo, predsednik nacionalnog radničkog avio sindikata. „Ukoliko federalne agencije ne znaju kako da deluju i koje je mere neophodno preduzeti, onda bi visoki nivoi vlade, i predsednik lično, trebalo da zauzmu čvrst stav i da se suoče sa situacijom“.
Među stradalima u avionskoj nesreći je i Hulio Redeker, lider manjine u donjem domu brazilskog Kongresa, koji je putovao na parlamentarnu konferenciju u SAD. Opozicioni lideri mesecima su napadali vladu Lula da Silve zbog njihove nesposobnosti da se uhvate ukoštac s krizom u avio saobraćaju.
Teorije o uzrocima nesreće usredsređene su na uslove na aerodromu Kongonas, najzauzetijem u Brazilu s više od 600 sletanja i uzletanja dnevno. Stručnjaci kažu da je, čak i u najboljim okolnostima, aerodrom koji se nalazi u srcu urbanog dela grada veliki izazov za pilote. „Pista na aerodromu je gotovo kao nosač aviona“, izjavio je Karlos Ari Germano, penzionisani pilot. „To je starinski aerodrom izgrađen 1936. u vreme kada je Sao Paolo bio mnogo dalji“.
Brazilske novinske agencije spekulišu da je pilot aviona koji je upravljao Erbasovim avionom na liniji JJ3054 spustio avion u zonu nepredviđenu za sletanja. Na konferenciji za novinare, kojoj su prisustvovali predstavnici tri vladine agencije koje se bave pitanjima vazduhoplovstva, saopšteno je da je avion spušten veoma blizu tačke obezbeđenja, ali s prihvatljivom granicom.
Da nije bilo kišovito vreme pilot je mogao da izbegne neke situacije. Ali padala je kiša, a aerodrom je poznat po tome što je pista nesigurna kada je vlažna i već je zabeleženo nekoliko incidenata koji su uzrokovali nesreće.
Brojni piloti i predstavnici avio grupa juče su ponovili da su više puta upozoravali vlasti da je opasnost od klizanja mnogo veća kada je vreme vlažno. Naređen je remont aerodroma, ali je pista korišćena i ovog meseca pre važne faze remonta. Planirano je postavljanje žleba narednog meseca posle zimskih odmora na južnoj hemisferi i završetka panameričkih igara u Rio de Žaneiru.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.