Ukupan broj učenika u srednjim školama u Zaječaru 2012. godine je iznosio 2.872. dok 10 godina kasnije taj broj je 2.031 učenik. Broj učenika pada, u tome su saglasni naši sagovornici.
Zaječarska inicijativa je tokom 2018. godine, u saradnji sa Fondacijom Iskorak i Međunarodnim centrom Olof Palme, pokrenula istraživanje o kvalitetu života građana na teritoriji Grada Zaječara, pod nazivom “Vitalni znaci”.
To je međunarodno prihvaćena metodologija dubinskog istraživanja jedne zajednice koja se danas sprovodi širom Evrope i sveta, a koju je osmislila i prvi put primenila Fondacija Toronto zajednice iz Kanade. Ideja je da se ovo istraživanje sprovodi svake dve godine.
Broj učenika u osnovnim i srednjim školama u Zaječaru godinama opada, sa malim izuzecima u Gimnaziju gde broj učenika blago raste, a direktor Gimnazije Srđan Stanojević, ističe da je razlog tome što su nedavno uvedena odeljenja učenika sa posebnim sposobnostima za računarstvo i informatiku, i uvođenje opšte mature.
Stanojević napominje da se kod njih broj učenika nešto uvećava poslednjih godina, počev od 2016. pa do 2021. godine.
“Kod nas je ovako. Bilo je 366, 346, 358, 365, 384, 381 učenik. Uvođenje odeljenja učenika sa posebnim sposobnostima za računarstvo i informatiku, kao i uvođenje opšte mature, verovatno i kvalitetan rad koleginica i kolega u školi dovely su do porasta broja učenika. Takođe, možemo biti zadovoljni rezultatima naših učenika na takmičenjima, koji su sve bolji i bolji”, istakao je direktor Gimnazije u Zaječaru.
Kako je on istakao za Danas, uz neke skokove koji su bili od 2010. do 2012. godine i na prelazu od 2017. ka 2018. godini, broj je opadajući u svim školama.
“Sličan trend za čitav okrug. Bilans je da je u periodu od 2003. kada je bilo 713 učenika pa do 2020. kada je ukupno bilo 429 učenika, broj opao za skoro 10 odeljenja. Ovo su podaci za osnovne škole. Srednje škole još uvek nemaju toliko problema sa upisom učenika jer veliki broj njih dođe i sa strane. Postoji rizik od zatvaranja pojedinih seoskih škola zbog malog broja učenika”, istakao je Stanojević.
On je kazao da je u planu rekonstrukcija srednjoškolskog centra, sle ne znam kada će se realizovati, pošto, kako je on istakao, prilično sporo ide postupak pripreme objekata za to.
Stanojević ističe, da je Gimnazija prilično dobro opremljena, otvorili su sada i Mejkers lab, prostor koji ima radionicu, VR učionicu, 3D štampač, ogroman TV, super računare i drugo.
Što se kretanja broja učenika u Zaječaru tiče, suština je da je taj niz opadajući, ali takođe opada i broj odeljenja. Broj Matičnih osnovnih škola je sada 11, dok su odeljenja, od 24 koliko ih je bilo u 2012. godini, sada spala na 22.
I broj učenika je opadajući. U 2012. godini broj učenika upisanih u osnovnim školama – područnim odeljenjima nižih razreda, iznosio 286, a nakon 10 godina, 2022, taj broj je 156, skoro za polovinu manji.
Broj učenika upisanih u osnovnim školama nižih razreda – područnim odeljenjima, je 88, dok je ove godine taj broj 52.
Nastavnik Gimnazije u Zaječaru, Mladen Šljivović, ističe da je činjenica da im postojeći budžet ne daje prostor za napredovanje i da nisu baš u zavidnom položaju.
“Ono što jeste primetno je da se škole lagano okreću ka spoljašnim izvorima finansija poput Erasmus projekta ili donacija. Gimnazija je imala ogromnu sreću da zahvaljujući entuzijazmu nekolicine nastavnika uspe da upadne u oči Grupi za obrazovanje i da od njih dobije sredstava za Mejkers lab. Očekujem da to mesto bude oslonac za unapređene nastave ne samo u gimnaziji, već i drugim školama koje budu htele da sarađuju”, objašnjava Šljivović i dodaje da “nemaju kurseve ili organizovane aktivnosti namenjene srednjoškolcima, a ono što im je ponuđeno kao da ih namerno promašuje. Tu decu kao da niko ne vidi. Obrazovanje se ne svodi samo na formalno u školi, već ga čini čiitav niz aktivnosti. Tu Zaječar greši i gubi dosta”.
Više vesti iz ovog grada čitajte na posebnom linku.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.