Na društvenim mrežama koje okupljaju prosvetne radnike „pljušte“ kritike na račun Ministarstva prosvete zbog obuke za dežurstvo na završnom ispitu, koji su mnogi ocenili kao ponižavajuću. S druge strane, nadležni poručuju da su hteli da nagrade nastavnike tako što će im angažovanje tokom male mature sada biti i zvanično priznato kao stručno usavršavanje.
Nije tajna da se godinama unazad dešavaju propusti na maloj maturi za koje je odgovoran „ljudski faktor“. Prošle godine procedura je bila prilično komplikovana zbog uvođenja takozvanog poludigitalizovanog pregledanja testova, ali se sada ispostavilo da nastavnici imaju brojne nedoumice i o proceduri koja nije menjana.
Šta da rade ako učenik kasni na završni ispit 20 minuta; kako da postupe ako vide da učenici dodaju ceduljice jedni drugima ili pokušavaju da uspostave neverbalnu komunikaciju pogledom; da li smeju da dozvole učeniku da ode do toaleta, šta će preduzeti ako predsednik školske komisije (direktor škole) uđe u prostoriju u kojoj se održava ispit, sedne i posmatra ispit; kako će postupiti ako učenik traži objašnjenje značenje reči u jednom zadatku na testu iz matematike…sve su to pitanja u testu za dežurne nastavnike koji mnogi nisu uspeli da tačno reše iz prvog pokušaja.
Ivan Savić, rukovodilac Centra za profesionalni razvoj zaposlenih u obrazovanju u Zavodu za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja, objašnjava (ZUOV) za Danas da se prethodnih godina obuka za dežurne nastavnike, supervizore i direktore školskih komisija sprovodila kao vid internog usavršavanja u ustanovi. Tako se i vodila, kao dan usavršavanja u ustanovi, bez uverenja, mehanizama kontrole sprovođenja i bodova.
– Iz tog razloga, Ministarstvo prosvete se odlučilo da ove godine, radi boljeg sistemskog praćenja i kao vid priznanja za angažovanje nastavnika i direktora škola na poslovima dežurnog nastavnika, supervizora i predsednika školskih komisija, poveri ZUOV-u realizaciju ovih obuka. ZUOV je od Ministarstva dobio materijal, stručna uputstva, video materijale i test, koji su postavljeni na naš portal (Nacionalni obrazovni portal). Ideja je bila da svaki nastavnik pogleda materijale i potom pristupi rešavanju onlajn testa – kaže Savić.
Prvog dana kada je „puštena“ obuka, nastavnicima je u proseku bilo potrebno čak 12 pokušaja da tačno odgovore na sva pitanja. Nadležni pretpostavljaju da je jedan od razloga to što su mnogi pristupili testu, a da prethodno nisu ni pogledali uputstva, verujući da zbog prethodnog iskustva nema potrebe da čitaju materijale. Kako su dani odmicali rezultat je bio sve bolji, pa je broj pokušaja za rešavanje testa za dežurne nastavnike „spao“ na 4,8.
Supervizori i predsednici školskih komisija su rešavali drugačiji test i oni su bili dosta uspešniji – u proseku su bez greške uspeli da ga reše iz drugog puta.
Da imaju teškoće da „ubodu“ sve tačne odgovore neki nastavnici su se požalili na društvenim mrežama, pa su među sobom počeli da dele tačna rešenja, što je verovatno delom uticalo na konačni rezultat bude bolji. Za neke je test bio jednostavan, drugi su se pak žalili da su neki od tačnih odgovora u raskoraku sa stručnim uputstvom.
Pojedini su se oslanjali na ranije iskustvo, pa su tek sad uvideli da su time kršili propisanu proceduru. Ipak, sudeći prema komentarima na društvenim mrežama, mnogi se osećaju poniženo, nezadovoljni su što im dežurstvo na završnom ispitu nije plaćeno, a neki negoduju zbog pretnji da će odgovarati za greške i pitaju ko je odgovarao za afere provaljivanja testova, zbog „nesposobnosti da se sastavi test, a da nema ispravke u ključu“, kao i što su pregledači prošle godine satima čekali da se „učitaju“ skenirani testovi da bi mogli da ih pregledaju.
Što se tiče obuke za pregledače testova, njih i ove godine radi Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja.
Baza
– U ovom trenutku, a spremamo se da zatvorimo obuke, jer je rok bio 17. jun, 18.500 nastavnika je prošlo obuku za dežurne nastavnike. To znači da je je kreirana baza dežurnih nastavnika, jer je ovaj broj veći od potrebnog broja, koji je procenjen na oko 15.000. Obuku za supervizore i predsednike školskih komisija je završilo 3.216 polaznika što je realan potreban broj (2.000 supervizora i 1.216 direktora, jer su oni predsednici školskih komisija, toliko i jeste osnovnih škola u sistemu). Svi oni će dobiti bodove stručnog usavršavanja – sumira rezultate Ivan Savić.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.