Gradska uprava Vranja kupila je novo putničko kombi vozilo na lizing. Kako su za Danas rekli iz Službe budžeta tog grada ovaj kombi je „potreban za prevoz zaposlenih u Turističkoj organizaciji Vranja (TOV) do Planinarskog doma na Besnoj Kobili, zato što je isplativije nabaviti novo vozilo, od sklapanja ugovora sa privatnim prevoznicima“. Vozilo će, novcem građana, lokalna vlast platiti više od 42.000 evra, odnosno skoro pet miliona dinara sa PDV-om.
Kako se može videti u Odluci o dodeli ugovora, dostupnoj na Portalu javnih nabavki, jedini ponuđač na tenderu, koji je raspisan 17. septembra, bila je kompanija „Nikom auto“ iz Kragujevca, čija je ponuđena cena bila 4.129.473,90 dinara (više od 35.000 evra) bez PDV-a.
Kragujevačka firma je i sklopila ugovor sa Gradskom upravom u Vranju, bez obzira na to što je procenjena vrednost nabavke iznosila četiri miliona.
Premda je ponuđena cena bila viša od procenjene vrednosti, Odeljenje za budžet i finansije je, 27. septembra, odobrilo, uz saglasnost Komisije za javnu nabavku, povećanje budžeta za ovu kupovinu na 4,2 miliona dinara – dakle, za 200.000 više od procenjene vrednosti.
Lokalna vlast, opet, u menjanju cene ne vidi problem i poziva se na zakon.
„U skladu sa Zakonom o javnim nabavkama, naručilac može da dodeli ugovor ponuđaču čija ponuda sadrži ponuđenu cenu veću od procenjene vrednosti javne nabavke. Razlog veće ponude u odnosu na procenjenu vrednost je porast kamatnih stopa na lizing u poslednja tri meseca. Uzevši u obzir sve faktore – potrebe, rast kamatnih stopa, trajanje ponovljenog postupka nabavke, mogućnosti da cene novih vozila porastu, kao i nedostatka novih vozila kod ovlašćenih auto-dilera – prihvaćena je ova ponuda“, rekli su iz Službe budžeta grada Vranja.
Na Portalu javnih nabavki može se pronaći dokumentacija o ovoj kupoprodaji na relaciji Vranje – Kragujevac, gde piše da je jedini kriterijum za ocenjivanje ponude u ovom postupku javne nabavke bila cena.
U odeljku koji se tiče tehničke specifikacije, odnosno karakteristika kombi vozila, navodi se, između ostalog, i da mora da bude bele boje. Treba da ima devet sedećih mesta, kao i četvoro vrata, od koji su jedna, i to desna bočna, klizna.
Mora da koristi euro-dizel, da ima pogon na prednje točkove, da je maksimalna dužina vozila 5.500 milimetara, širina bez retrovizora od 2.000 do 2.100, visina u putničkom prostoru minimalno 1.700, a međuosovinsko rastojanje minimum 3.400 milimetara.
Snaga motora mora biti najmanje 130 kilovata, odnosno oko 175 konjskih snaga.
Ovo kombi vozilo treba biti opremljeno kožnim volanom, kao i TFT ekranom od najmanje 3,5 inča na instrument tabli, koji treba da se nalazi ispred volana, a između brzinomera i obrtomera, i da služi za prikazivanje informacija putnog računara.
Od opreme još mora posedovati i fabrički radio sa ekranom od minimum sedam inča osetljivim na dodir, plus USB i povezivanje preko blututa. Vozačevo sedište mora imati takozvano lumbalno podešavanje, rezervni točak standardnih dimenzija treba bit izvan vozila, a neophodno je i da postoje klizni prozori na desnim bočnim vratima i naspram njih.
Iz Službe budžeta grada Vranja, na pitanje o opremljenosti ovog prevoznog sredstva, odgovaraju da je „u periodu istraživanja tržišta novih kombi vozila kod ovlašćenih auto-dilera primećen veliki nedostatak novih vozila, zbog problema u proizvodnji na globalnom nivou“.
„Zbog neophodnosti obezbeđivanja redovnog prevoza zaposlenima do radnog mesta, prioritet za naručioce je vreme čekanja na isporuku novog vozila uz mogućnost kupovine na lizing. A, sve karakteristike – poput onih da kombi bude bele boje, da jedna bočna vrata budu klizna, da ima kožni volan ili mogućnost prikazivanja navigacije pametnog telefona na ekranu fabričkog radija, povezivanjem i korišćenjem Android auto ili Epl kar plej softvera – deo su standardne opreme za najpristupačnije modele“, saopštili su za Danas iz ove službe u Gradskoj upravi.
Pravnik Rade Đurić kaže da je jasno da je u pitanju manji iznos sredstava koji je predviđen u odnosu na ono što je ugovoreno ovom javnom nabavkom, „što svakako nije dobra poruka“.
„Jedan od pokazatelja koji ukazuju da nije data najšira moguća konkurencija je i odnos između procenjene i ugovorene vrednosti, jer je jasno da je procenjena vrednost podignuta u odnosu na ono što je ponuđeno i utisak je da je to učinjeno u fazi između primljene ponude i donete odluke. Mislim da to nije dobra stvar, bez obzira što nije u pitanju veliki iznos. Govorimo o tome da Gradska uprava u Vranju verovatno nije imala drugog izbora, pa nije želela da obustavlja i ponavlja postupak, što mislim da je trebalo da se desi“, istakao je Đurić.
Trebalo bi, prema njegovim rečima, da se sam postupak revidira i da Kancelarija za javne nabavke izvrši proveru kompletnog postupka, „a rezultati će pokazati da li je ispravan ili nije“.
„Ne mogu do detalja da ulazim u problematiku, ali, gledajući specifikaciju, postoji sumnja da određeni podaci koji su zahtevani, zapravo, mogu da dovedu do onoga što pokazuje i sam rezultat: da imamo jednu jedinu ponudu, u odnosu na tržište koje sigurno pokriva mnogo više potencijalnih ponuđača i vozila koja se mogu nabaviti. U svakom slučaju, nije dobra poruka, pre svega zbog generalnog poroblema manjka konkurencije, koji se uglavnom povezuje sa sumnjama u nameštanje postupaka javnih nabavki“, rekao je Đurić.
Služba budžeta grada Vranja do objavljivanja teksta nije odgovorila na pitanje koji model kombi vozila je kupila lokalna vlast, kao i da li Gradska uprava ima, osim ovog koje je sada nabavljeno iz Kragujevca, još neko kombi vozilo, ili neko drugo prevozno sredstvo, koje bi moglo da prevozi radnike TOV do Besne Kobile.
Telefonom smo kontaktirali i sa direktorom kragujevačke kompanije „Nikom auto“ Bojanom Katanićem, koji je rekao da će se novinaru Danasa javiti „za nekoliko minuta“, čim proveri model kombi vozila koje je ova firma prodala Vranjancima, ali kasnije nije odgovarao na pozive novinara.
Više vesti iz ovog grada čitajte na posebnom linku.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.