Centralni registar stanovništva - brže i efikasnije obavljanje poslova u kontaktu sa administracijom 1Foto: Pixabay/Akela999

Direktor Кancelarije za informacione tehnologije (IT) i elektronsku upravu Mihailo Jovanović objavio je danas da je Centralni registar stanovništva omogućio brže i efikasnije obavljanje poslova u kontaktu sa državnom administracijom, jer se svi lični podaci građana Srbije sada nalaze na jednom mestu, i pozvao građane da pristupe ovoj bazi podataka.

Kako je Jovanović kazao agenciji Beta, Centralni registar stanovništva jedan je od četiri osnovna registra na kojima se zasniva razvoj savremene elektronske uprave, a objedinio je trinaest različitih baza podataka pet različitih institucija.

Podsetio je da je na istom mestu, pored ostalog, moguća Provera validnosti ličnih podataka, poreskih obaveza, evidencija socijalnog osiguranja, ali se mogu naći i podaci iz Ministarstva unutrašnjih poslova, podaci iz Ministarstva državne uprave i lokalne samouprave, Кatastra ili lokalne administracije.

„Dok nije postojao Centralni registar stanovništva te podatke građana smo nalazili u pet različitih institucija. Sada su ti podaci svi na jednom mestu, što je neverovatno bitno i za same građane, ali i za razvoj savremene elektronske uprave. U ovom trenutku građanima je omogućeno da vide svoje podatke u Centralnom registru stanovništva preko Portala elektronske uprave i čak da signaliziraju ukoliko vide da neki od tih podataka nije kako valja“, rekao je Jovanović.

On je objasnio da građanin može na bezbedan način da pristupi registru prijavom preko portala E-Uprave.

„To znači da može da pristupi portalu ili sa kvalifikovanim elektronskim sertifikatom ili sa mobilnim telefonom, dakle da potvrdi svoj identitet sa mobilnim telefonom, jer su to jedini bezbedni načini pristupa Centralnom registru stanovništva“, naveo je Jovanović.

Kako je precizirao, tada će mu se pojaviti opcija pregleda ovih podataka i građani na jednostavan način pristupaju svim ovim podacima iz trinaest različitih registara.

„Ali mnogo je bitnije da tim podacima sada polako kreću da pristupaju i državne institucije, tako da uvek imaju ažurne podatke o građanima, što će nam omogućiti razvoj naprednih usluga elektronske uprave. Pravi primer za to je skoro donet Zakon o socijalnoj karti koji će se u potpunosti osloniti na Centralni registar stanovništva, gde ćemo po prvi put u tom segmentu socijalne zaštite imati sve podatke o svim davanjima i imaćemo mnogo pravedniji sistem socijalnih davanja“, rekao je on.

Jovanović je ukazao da se svi podaci Centralnog registra stanovništva čuvaju u Državnom data centru po svim tehničkim i bezbednosnim standardima.

„Od skoro je pušten i Data centar u Kragujevcu, tako da se kopije podataka nalaze i u Kragujevcu, a u oba ova data centra primenjujemo najviše standarde pristupa podacima, čuvanja podataka tako da građani ne moraju da brinu za bezbednost i sigurnost svojih podataka“, rekao je direktor Kancelarije za IT i E-Upravu.

Ministarka državne uprave i lokalne samouprave Srbije Marija Obradović vidi Centralni registar stanovništva kao alat kojim će državna uprava građanima omogućiti brže, efikasnije i jeftinije izvršenje brojnih administrativnih procedura.

„Prvi put u Srbiji, građani neće imati potrebu da gube svoje vreme, svoj novac prikupljajući različite potvrde i dokumenta nadležnih organa, već će državni službenici to raditi za njih jednostavnim uvidom u savremeni informacioni sistem“, kazala je ona agenciji Beta.

Istakla je da je država prilikom razvoja Centralnog registra primenila najmodernije tehnologije zaštite podataka od bilo kakve vrste zloupotrebe i neovlašćenog pristupa.
„Ovaj veliki korak jedna je od najvažnijih karika u sve boljem funkcionisanju čitavog državnog aparata“, rekla je Obradović.

Registar je deo celokupnog procesa reforme javne uprave, koja se u Srbiji sprovodi uz podršku Evropske unije.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari