Tekst o ekološkoj situaciji u Boru antropološkinje Deane Jovanović, koji je trebalo da bude objavljen u katalogu kao sastavni deo izložbe u srpskom paviljonu na Bijenalu arhitekture u Veneciji, nije podoban da se nađe u katalogu, pošto prema obrazloženju direktorke Muzeja primenjene umetnosti Ljiljane Miletić Abramović, sadrži problematične stilove.
Deana Jovanović pak smatra da je reč o cenzuri jer joj je, kako kaže za Danas, sugerisano da postoji nekoliko „problematičnih“ paragrafa i da se ceo tekst zameni drugim, već objavljenim o Boru.
Grupa mladih arhitekata „Moderni u Beograd“, čija izložba o gradu Boru je zvanični predstavnik Srbije na bijenalu arhitekture u Veneciji (u okviru teme „Kako ćemo živeti zajedno?“), pozvala je Deanu Jovanović da doprinese katalogu koji prati izložbu svojim radom u kome je analizirano zagađenje Bora i propast topionice.
– To su rezultati mog dugogodišnjeg istraživanja i u dogovoru sa njima, moj doprinos je trebalo da se tiče ekologije. Mi kao autori smo imali potpunu slobodu da pišemo. Ceo projekat je nekoliko puta bio na čitanju, katalog je prošao tri recenzije, Stručni savet izložbe i Komesara. Jedina korekcija koja je bila upućena krajem februara ove godine je da izbacim ime i prezime Aleksandra Vučića, koji je pomenut u kontekstu nekoga ko je otvorio rekonstruisanu „ekološku“ topionicu i da umesto toga navedem „tadašnji premijer“. Pristala sam na to i do maja nije bilo nikakvih drugih primedbi – priča za Danas Deana Jovanović, inače docentkinja i predavačica na Univerzitetu u Utrehtu na Katedri za kulturnu antropologiju.
Dan uoči puštanja kataloga u štampu, za koji je zadužen Muzej primenjene umetnosti, direktorka muzeja Ljiljana Miletić Abramović, označila je određene paragrafe Deaninog teksta kao sporne.
– Direktorka je imala samo komentar da stil nije dobar i da se moj članak mora korigovati kako bi se uklapao u temu izložbe. U pitanju je klasična cenzura, jer su sporni paragrafi zapravo šira kritička politička analiza zagađenja u Boru i ukazuju na nefunkcionalnu rekonstruisanu topionicu koja zagađuje grad, kao i na političke tokove i neispunjena obećanja i privatizaciju. U ovim paragrafima se govori o tome da je čist vazduh bio obećavan Boranima godinama i da takvi ekološki projekti služe uvećavanju partijske moći, kao i tome da se steknu politički glasovi – kaže Deana.
Napominje da joj se ni direktorka, niti predstavnici Stručnog saveta do danas nisu lično obratili, niti objasnili u čemu je problem, već su sve sugestije išle preko autora izložbe „Moderni u Beogradu“ koji su joj pružili podršku.
– „Moderni“ su stali iza mene kao autora, a još tri autora su iz solidarnih razloga povukli svoje tekstove iz kataloga. „Moderni“ nisu do sada želeli da se katalog štampa bez mog teksta. Direktorka je zvala telefonom određene autore ovih tekstova kako bi izvršila pritisak na njih. Mene nije kontaktirala. Katalog je integralni, a ne samo prateći materijal izložbe i bez njega naš paviljon ne može da ima prava da osvoji neku potencijalnu nagradu. U međuvremenu je stigla ponuda od Stručnog saveta ove izložbe da se pomenuti tekst zameni drugim, ranije objavljenim, ali se u njemu daje presek stanja u Boru iz 2012, odnosno pre privatizacije i nedavnih dešavanja koji ukazuju na prekomerna zagađenja u tom gradu. U tom smislu on ne može da objasni sadašnji kontekst zagađenog vazduha koga trenutno udišu građani Bora – ističe Deana.
Ljiljana Miletić Abramović, direktorka Muzeja primenjene umetnosti, ponudila je ostavku na tu svoju funkciju Upravnom odboru MPU prošlog petka. Na pitanje Danasa za razlog te svoje odluke i da li ona ima ikakve veze sa krađom 41 predmeta iz MPU 2019. godine ili sa tekstom Deane Jovanović za katalog naših predstavnika na ovogodišnjem Bijenalu u Veneciji, Miletić Abramović je odgovorila odrično i rekla za naš list da je ponudila ostavku „iz ličnih razloga“. Abramović, koja je i predsednica Stručnog saveta za prezentaciju Srbije na Bijenalu arhitekture u Veneciji, kaže za Danas da ovo telo stoji iza mišljenja da stil delova teksta antropološkinje Deane Jovanović u katalogu koji prati naše predstavnike Moderni u Beogradu nije adekvatan.
Ona dodaje da se dalje traži rešenje u svetlu novih odluka Bijenala koje je žiriranje i dodelu nagrada odložilo za kraj avgusta tako da su Deani Jovanović i dalje otvorena vrata za saradnju. Na opasku Danasa da je poznato to da je Deani Jovanović ponuđeno da umesto teksta čiji stil navodno nije adekvatan, objavi u katalogu svoj tekst iz 2013. godine, koji je stari i koji je već bio predstavljen u jednom časopisu, što je ona decidirano odbila, Ljiljana Miletić Abramović kaže:
– Svako naše nastojanje da se sve reši dogovorom i kompromisom između nas i nje, Deana Jovanović je u suštini do sada odbila . Ali ona ima vremena da napiše potpuno novi rad – poručuje Miletić Abramović.
Upitana da li je problem što autorka kritikuje političare u svom tekstu, Ljiljana Miletić Abramović objašnjava da je čitav tekst u tonu koji nije očekivan i da eksplicitno pominjanje imena nije primereno ovoj vrsti publikacije.
– Nije uopšte problem pominjanje političara, ali jeste stila i mislim da možda nije mesto u okviru tog kataloga pominjati ime i prezime nekog političara. Mislim da je to apsolutno nepotrebno. Može to da se kaže i na drugačiji način, a da se to podrazumeva. Što se tiče toga da su izmene sugerisane neposredno pred štampanje kataloga, Ljiljana Miletić Abramović odgovara da su tekstovi do nje dolazili u prelomu koji nikada nije bio dorađen.
– Autori su imali jako mnogo vremena, više nego ijedni drugi i ta njihova organizacija vremena je možda uticala na to da katalog kasnije dođe do nas kao upakovana celina. Nije stavljena rampa na katalog – podvlači Ljiljana Miletić Abramović.
Komesar izložbe: Nadamo se kompromisu
– Lično se nadam da će saradnica na katalogu prihvatiti neku od ponuda da ipak na kraju učestvuje svojim doprinosom. Za sada sve odbija. Projekat je odličan i dobili smo u Veneciji odlične stručne recenzije. Nadam se da ćemo i o tome pisati u Danasu. Na katalogu će se još raditi i sigurno će ga biti u narednom periodu – poručio je iz Venecije za Danas Slobodan Jović, komesar izložbe.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.