Neprofitna udruženja povezana sa Color Media Communications, firmom Roberta Čobana, dobila su od 2017. do danas na državnim konkursima najmanje 78 miliona dinara. Deo novca završavao je na računu Čobanove firme, pokazuje istraživanje CINS-a, iako ona nije mogla da se prijavi na te konkurse. Sagovornica CINS-a ovo vidi kao zaobilaženje pravila konkursa.
Priče o hrani i vinu, degustacije i velik broj gastronomskih stručnjaka i javnih ličnosti obeležili su konferenciju o hrani Food Talk u Novom Sadu juna 2018. godine.
Za promociju ovog događaja je Pokrajinski sekretarijat za privredu i turizam odvojio 1,4 miliona dinara. Zvanično, novac je na konkursu dodeljen nepoznatom udruženju Bač u srcu Bačke, na čijem čelu je Gordana Bjelajac.
Međutim, dokumentacija do koje je došao Centar za istraživačko novinarstvo Srbije (CINS) pokazuje kako je najveći deo novca, odnosno 1,1 milion dinara, zapravo završio na računu firme Color Media Communications (CMC) Roberta Čobana. U toj firmi radi i Gordana Bjelajac. Njeno udruženje je poslužilo da se zaobiđu pravila konkursa koja brane CMC da na njemu učestvuje jer zarađuje na tržištu, smatra Bojana Selaković, programska direktorka Građanskih inicijativa.
Istraživanje CINS-a pokazuje kako je firma „balkanskog kralja tabloida“, kako mediji nazivaju Čobana, koristila šemu preko koje su neprofitna udruženja povezana sa njom, od 2017. godine do danas, iz budžeta dobila najmanje 78 miliona dinara. Reč je o pet udruženja koja vode zaposleni u njegovoj firmi, koja nemaju veb sajtove, a većina ni profile na društvenim mrežama, dok je jedno udruženje registrovano na istoj adresi kao firma Color Media Communications.
Selaković kaže da se na ovaj način uskraćuje novac organizacijama i udruženjima koja su osnovana i zaista rade u javnom interesu, bave se osetljivim društvenim grupama.
„Sama činjenica da su to zaposleni u Color Media Communications, da ta udruženja ništa drugo ne rade, da čak ni tu aktivnost ne rade nego podugovaraju, odnosno prebacuju novac firmi, to definitivno nije novac potrošen u javnom interesu, nego u privatnom“, dodaje Selaković.
Podrška kolegama i prijateljima
U Novom Sadu se održavaju različiti festivali – od prolećnih Čardi i bandi, preko letnjeg Štrand Summer Festa, do Oktoberfesta i Book Talk-a u jesen.
Ove manifestacije organizuju udruženja na čijem čelu se nalaze zaposleni Čobanove firme. Šema funkcioniše tako što udruženja dobiju posao, a onda plaćaju usluge Color Media Communications pa deo novca završava na računima kompanije ili drugih zaposlenih.
Tako na mestu projekt menadžerke u CMC radi Gordana Bjelajac, zastupnica Bač u srcu Bačke i NVO Color Media Events, koji su na konkursima dobili najmanje 33,4 miliona dinara. Oko četvrtina novca otišla je direktno u CMC, zaposleni u toj firmi takođe su dobijali novac, a slično su radila i ostala udruženja.
Maja Mišković, PR & Event menadžer u CMC, vodi The Best Fest koja je na konkursima osvojila najmanje 19,3 miliona dinara. Njena koleginica Ivana Rajinac danas je na čelu udruženja Petrovaradin medija, koje je na konkursima od sredine 2017. do danas dobilo najmanje 18,4 miliona.
U CMC kao finansijski administrator radi Milica Vujović (ranije Tubić), odgovorna za udruženje Centar za lokalnu demokratiju kom je kroz konkurse isplaćeno najmanje oko sedam miliona dinara.
Ceo tekst pročitajte na sajtu CINS-a.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.