Prijepoljski Muzej još jednom je ugostio izvanredno zanimljivu postavku Muzeja primenjene umetnosti iz Beograda, ovoga puta inspirisanu ženskom obućom kroz vekove, koja je odavno postala fetiš i po kojoj se mnogo toga dalo zaključiti o mestu i položaju žene u društvu, njenom ukusu i bogatstvu.

Tako je ova izložba otkrila i neke veoma interesantne detalje vezane upravo za Prijepolje, u čijim se kućama nekada krila prava mala riznica upotrebnih predmeta. Naime, posle više od pola veka dva para cipela koje je slikar Ljuba Ivanovićpronašao na terenu Prijepolja i odneo u Beograd, ponovo su u Prijepolju, ali ovoga puta kao izuzetni eksponati izložbe pod nazivom „Cipele – tradicija i moda“ koja je u ponedeljak otvorena u prijepoljskom Muzeju.

To su, zanimljivo, bili i prvi primerci obuće koji su ušli u Muzej primenjene umetnosti u Beogradu po osnivanju 1951. godine i od tada predstavljaju dragoceni deo zbirke od više od tri hiljade predmeta koje je Ivanovićprikupio u periodu između dva svetska rata, a zbirku čine isključivo tradicionalni tipovi obuće koja se nosila kao deo gradske nošnje u 19. veku. Papuče od crvene i mestve od žute kozje kože iz Prijepolja, i hamamske nanule, svedoče o načinu života, a ne samo o obući koju je žena nosila.

Ova izložba sa ukupno 22 para ženske obuće, upotpunjena je još jednim retkim primerkom mestvi sa kalošama, koje su u posedu prijepoljskog Muzeja, a koje bi Muzej primenjene umetnosti voleo da ima u svojoj zbirci, kako bi se do detalja pratila transformacija odevanja od tradicionalne orijentalne gradske nošnje do preuzimanja evropskih modnih obrazaca, kako je istakla autorka izložbe, kustos, Draginja Maskareli.

Prvi primerci evropske modne obuće, poput čizama za šetnju i satenskih cipela za veče koje su bile „trendi“ između 1914- 1927. godine deo su postavke „Ah te cipele“ koja je priređena prošle godine i na kojoj je bilo je izloženo 100 pari ženske obuće iz 19. i 20. veka.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari