Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture izdalo je građevinsku dozvolu za rekonstrukciju zgrade bivše Beobanke na Zelenom vencu u Beogradu, a samim tim će biti izmeštena i okretnica brojnih autobusa koji saobraćaju ka različitim delovima grada.
Da će doći do ovih izmena saopštio je ministar Goran Vesić putem svog Tviter naloga, ne navodeći kako će saobraćaj u tom delu grada ubuduće biti realizovan i gde će postojeća okretnica biti izmeštena. Stručna javnost upuzorava da pomenuta ideja nije dobra, a da posebno zabrinjava činjenica da nije ponuđeno rešenje za ionako velike probleme u saobraćaju.
Zoran Bukvić, koordinator grupe za saobraćaj pokreta Ne davimo Beograd, ističe za Danas da se ovaj pokret protivi izmeštanju okretnice autobusa sa Zelenog venca, jer se, kako navodi, primećuje obrazac po kome gradska vlast javni prevoz izmešta sa višedecenjskih okretnica pod izgovorom rekonstrukcije, a onda skraćuje linije javnog prevoza na štetu komfora putnika, kao što je to bio slučaj sa linijom 96, zbog čega je Ne davimo Beograd pokrenuo peticiju koju je potpisao veliki broj građana.
– Umesto da gradonačelnik Šapić daje prednost javnom prevozu i da pojačava frekvenciju autobusa, tramvaja i trolejbusa, on uvođenjem dodatnih presedanja i ukidanjem terminusa u centru grada umanjuje atraktivnost ovog vida prevoza, maltretirajući tako 50 odsto građana Beograda kojima je javni prevoz jedini vid trasporta. Krajnji rezultat ovakve štetočinske politike je urušavanje Gradskog saobraćajnog preduzeća i prelazak putnika iz javnog prevoza na privatne automobile, što uzrokuje ogromne gužve, nove troškove građanima, kao i dodatnu buku i zagađenje – naglašava Bukvić.
Ivan Mihajlović, predsednik Saveza ozbiljnih sindikalaca (SOS) GSP-a, kaže za Danas da ni u ovom preduzeću ne znaju gde će biti izmeštena okretnica sa Zelenog venca.
– S obzirom da ta ideja datira od ranije, pominjale su se dve lokacije na Novom Beogradu, jedna u bloku 20. U starom delu grada ne postoji lokacija na kojoj bi mogla da se napravi nova okretnica. Ostaje samo Novi Beograd, ali ni to rešenje nije dobro jer bi dodatno opteretilo saobraćaj preko mostova, gde je ionako gotovo svakodnevno kolaps – ukazuje Mihajlović.
Prema njegovim rečima, problem je i što mi kod svake rekonstrukcije polazimo od kraja, a ne od početka.
– Da bi se izmestila saobraćajnica, prvo treba da se izgradi nova, a mi ne znamo ni gde će biti. Da li iko razmišlja šta će se dogoditi ako se samo odjednom zatvori okretnica na Zelenom vencu? Takođe, nijedna od postojećih okretnica ne pokriva osnovne potrebe vozača GSP-a. Nemamo toalete u pauzama, čak ni gde da operemo ruke. Jedina koje je iole funkcionalna je upravo okretnica na Zelenom vencu – ističe naš sagovornik.
Nikola Jovanović, direktor Centra za lokalnu samoupravu takođe smatra da izmeštanje okretnice kod Zelenog venca u ovom momentu nije dobra ideja.
– Okretnica tu postoji, jer se radi o velikom broju putnika i jednoj od ključnih tačaka u urbanom gradskom jezgru. A nije moguće da sve linije budu dijametralne (prolazne), jer bi se napravilo dodatno zagušenje u Terazijskom tunelu i posle njega. Zato se jedan deo linija mora okretati na Zelenom vencu. Ranije je postojala ideja da se ta okretnica ukine, ali to je bilo aktuelno kada je važio prethodni plan za metro, koji je predviđao stanicu “Varoš kapija” u sklopu prve linije, koja bi rasteretila Zeleni venac – objašnjava Jovanović.
Naš sagovornik ističe da Beograd moraju voditi ljudi koji ga poznaju i koji se razumeju u kretanja ljudi u njemu, a ne da svaki činovnik iznosi predloge koji nemaju veze sa realnom situacijom i potrebama Beograđana.
Željko Veselinović, predsednik Udruženih sindikata Srbije “Sloga” kaže za Danas da sama ideja o rekonstrukciji zgrade i izmeštanju okretnice na prvi pogled ne deluje loše, “ali je nažalost kao i svi predlozi ove vlasti potpuno nedefinisana do kraja”.
– Od idejnog rešenja zgrade pa do njene namene i cene rekonstrukcije. Pogotovo je problem gde razmestiti okretnicu na Zelenom vencu. Svi znamo da je ta okretnica velikom broju Beograđana koji žive i rade u centru grada od velikog značaja jer povezuje prigradske delove grada sa centrom – ukazuje Veselinović.
Gde će ona biti izmeštena, kada, koliko će radovi trajati to je, dodaje naš sagovornik, nepoznanica i večiti problem ove vlasti koja svaki predlog odradi netransparentno i ne dovrši ga na način na koji treba.
Goran Vesić je najavio da će za početak biti rekonstruisana zgrada Beobanke “koje će postati jedna od najlepših poslovnih zgrada kao što je bila kada je građena“, okačivši fotografije kako bi ona trebalo da izgleda.
„Planirali smo da Beograd istovremeno sa rekonstrukcijom ove zgrade iseli okretnicu autobusa u skladu sa planom o izmeštanju svih autobuskih okretnica u centru grada i raspiše tender za rekonstrukciju vidikovca koji je sada zauzet bespravnim objektima i da tu bude urbani džep“, napisao je Vesić.
Prema njegovim rečima, sam objekat treba da postane umetnički centar.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.