Da li će tramvaji ponovo kliziti niškim ulicama i tako smanjiti zagađenje vazduha u tom gradu 1Foto: Privatna arhiva

Niš je po vazduhu među najzagađenijim gradovima u Srbiji, saobraćajne gužve su ogromne, pošto u širem gradskom jezgu postoje iste ulice kao i pre 100 godina, a kao jedno od mogućih rešenja stručnjaci predlažu da se na niške ulice vrate tramvaji.

Niš je, inače, bio jedan od prvih gradova u Jugoslaviji koji je imao tramvajski prevoz jer je još 16. novembra 1930. prvi tramvaj prošao tim gradom. Međutim, 10. avgusta 1958. tramvaji otišli u zaborav.

Dragan Ilić, predsednik Udruženja ljubitelja niških tramvaja, koje se više od 15 godina bori da se opet uvede tramvajski prevoz u Nišu, smatra da bi to bilo idealno rešenje za smanjenje saobraćajnih gužvi i čistiji vazduh.

“Stručne analize pokazuju da u toku radnog dana 1.500 gradskih autobusa prođe preko Trga kralja Milana. To je ogromna koncetracija zagađenja iz auspuha. Ali, aerozagađenju doprinose i točkovi koji se taru o asfalt”, kaže Ilić.

On dodaje da najmanje 10.000 autobuskih točkova prođe ulicama po užem gradskom jezga, koji zagađuju vazduh nezdravim PM česticama.

“Niš je bio grad tramvaja. Tramvajski prevoz je bio sistem javnog prevoza u gradu na Nišavi čitavih 28 godina. Da li su niške vlasti krajem 50-ih godina napravile dobru procenu odlukom da se ukinu tramvaji? Očigledno je da nisu ako se zna da autobus za sat vremena preveze 2.400 putnika, a tramvaj za isto vreme 10 puta više, ali bez ikakvog aerozagađenja”, naglašava ljubitelj niških tramvaja.

Ilić dodaje da je prethodnih godina bilo dosta razgovora i predloga o vraćanju tramvaja u Niš.

„Jedan od predloga je da bi Pirotska pruga, pošto se oko Niša gradi obilaznica za vozove, mogla da se iskoristi za tramvaje. Međutim, smatram da je to loše rešenje jer je ipak najveća saobraćajna gužva u strogom centru grada. U saobraćajnom špicu u Voždovoj ulici ,na liniji prema Niškoj Banji, gradski autobusi u koloni od 200 metara čekaju na semaforu. To je stara tramvajska trasa, od Železničke stanice do Niške Banje, i na nju treba vratiti tramvaje kako bi se rasteretila saobraćajna gužva”, objašnjava on.

Tramvajski saobraćaj je bio u sastavu Električnih preduzeća grada Niša, kojim je upravljala niška opština.

“Direktor saobraćaja u Nišu je 1956. godine izjavio da će tramvaji biti prevaziđeni za javni saobraćaj. U toku 1958. godine 15 tramvaja je sklonjeno iz upotrebe i prodato. Autobusi su zamenili tramvaje na ceremoniji 10. avgusta. Po pisanju „Politike“, tog dana je više od 10.000 Nišlija došlo da isprati svoje tramvaje”, priča Ilić.

 

Izložba na 92. rođendan tramvaja u Nišu

Da li će tramvaji ponovo kliziti niškim ulicama i tako smanjiti zagađenje vazduha u tom gradu 4
Foto: V. Torović

U galeriji Niškog kulturnog centra 16. novembra je otvorena izložba “92 godine od početka tramvajskog saobraćaja u Nišu.

“Posetioci na izložbi mogu da pogledaju stare fotografije i snimke tramvaja u Nišu. Ali deo izložbe je posvećen i ideji povratka tramvaja u Niš, u kome Nišlije mogu da vide kako izgledaju savremeni tramvaji”, kaže Dragan Ilić.

 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari