Radnici Gradskog saobraćajnog preduzeća (GSP) Beograd održali su danas protest ispred Predsedništva Srbije, nezadovoljni uslovima rada, radnim vremenom, kolektivnim ugovorom i visinom plata,.
Dodatno, zaposleni tvrde da su rukovodioci pogona jutros zabranili obezbeđenju da izdaje propusnice za izlazak iz firme, kako bi sprečili radnike da se pridruže protestu.
– Tačno je da mnogim kolegama nije dozvoljeno da izađu iz kruga pogona u kom rade, ali se ipak oko 150 ljudi okupilo ispred Predsedništva. Izneli smo zahteve koje smo Predsedništvu već predavali dva puta, a naredne nedelje poslaćemo ih i novoizabranom gradonačelniku Šapiću. Tražimo najpre promenu kolektivnog ugovora, promena koeficijenata radnika na održavanju, vozača i otpravnika. Problem je i radno vreme vozača, koji sada rade šest dana, iako u kolektibnom ugovoru stoji pet radnih dana. Tako radimo jer nema dovoljno ljudi, radnici masovno odlaze a dosta ih planira tek da ode. Radnici održavanja odlaze zbog male plate i loših uslova rada. Prema nezvaničnoj proceni fali skoro 300 vozača, slično je i u održavanju. Dešava se da u večernjoj smeni nemamo ni jednog mehaničara u smeni, tako je bilo prošlog meseca svakog vikenda u mom pogonu, kaže za Danas jedan od zaposlenih u GSP-u.
On napominje da boljitka nije bilo ni od potpisivanja poslednjeg kolektivnog ugovora u decembru prošle godine.
– Zbog takvog radnog vremena, otkazivanja i promene smena, veliki broj ljudi ima problema sa zdravljem, preumorni su, sve je više obolelih od visokog pritiska, povišenog šećera, tegoba sa kičmom. I ako se nešto ne bude rešilo u narednom periodu, situacija će biti još gora, a kritična je već sada. Dešava nam se, primera radi, da linija 9a koja je sada uvedena umesto tramvaja, do Slavije do Banjice trebalo bi da radi 10 vozila, a ide samo šest polazaka. Dodatno se desi da se neko pokvari, isključi iz saobraćaja, i ta linija ostaje sa tri-četiri vozila, pa se tamo šalju solo autobusi umesto tramvaja „španaca“, jer jednostavno nemamo šta ni da vozimo. U održavanju nema delova, nema alata, a skoro sve je prepušteno privatnicima, a tu ima i izvlačenja para, priča sagovornik Danasa.
Kako kaže, pritisci i šikaniranja radnika su ustaljeni, na šta se oni žale već mesecima.
– Čim se neko pobuni, tu su pritisci, premeštanje u druge pogone, menjanje smena, da mu se stavi do znanja da se smiri. I sada je bilo poziva da ljudi ne dođu na protest, insinuacija da je u pitanju politički skup. Međutim, ovo nema veze sa politikom, mi jednostavno ne možemo više da trpimo šta nam se dešava, a u svemu trpe građani i putnici, zaključuje jedan od zaposlenih, koji je prisustvovao skupu.
Vozač Filip Brčić rekao je Fonetu da je osnovna plata, bez dodataka, 36.000 dinara i naveo da su zaposleni u GSP dobili „mala, beznačajna povećanja“ koja nisu dovoljna za normalan život. Podsetio je da je pre sedam ili osam godina radno vreme vozača povećano na osam sati i da su dobili obećanje da će zbog toga imati dva slobodna dana nedeljno, a da danas imaju samo jedan slobodan dan i rade osam sati.
Naveo je da mnogo vozača u GSP ne može da prođe lekarski pregled zbog zdravstvenih problema i upitao da li neko treba da umre za volanom da bi nadležni zaključili da se takve stvari „dešavaju“.
Brčić je rekao da probleme zaposlenih mogu da reše rukovodstvo GSP i reprezentativni sindikati, „koji nisu pokazali želju da nešto promene“.
Vozač Sima Šarik je rekao da sa toplim obrokom vozači ne mogu da zarade više od 65.000 dinara, a da su navodi o platama od 85.000 ili 90.000 dinara „mazanje očiju“.
Naveo je da direktor pogona u GSP ima 155.000 dinara platu, a da vozač noćnih linija ima toliku platu, „ali sa kartama, a bez karata 105.000 dinara“.
Dodao je da bi vozači na noćnim autobuskim linijama trebalo da imaju 160.000 dinara, a da bi vozači na dnevnim linijama bili zadovoljni i sa 100.000 dinara.
Istakao je da sindikati „iskamče“ novac od Grada za povećanje plata, ali da zaposleni to povećanje ne vide i zaključio da se na protestu nisu pojavili „oni koji su siti“, odnosno predstavnici dva reprezentativna sindikata koji su „u banjama i otišli more“.
Zaposleni u GSP najavili su novi protest za sedam dana ukoliko im se uslovi rada ne poboljšaju.
„Svaki radnik koji se pobuni istog momenta dobija otkaz ili lošije radno mesto“
– Iako je protest organizovan spontano i od strane nezadovoljnih radnika, kao predsednik Sindikata Sloga u GSP Beograd podržavam nezadovoljstvo, jer sam i sam žrtva nezakonitog premeštanja iz Saobraćajnog pogona Karaburba u pogon Zemun, isključivo zbog svog sindikalnog angažmana i što sam zahtevao i tražio veće plate i bolje uslove rada za radnike, tvrdi predsednik tog sindikata Miša Božić.
On za Danas kaže da je premešten u drugi pogon, gde mu je fizički nemoguće da ujutru stigne na posao gradskim prevozom, jer putuje više desetina kilometara od kuće.
– A ako radnik zakasni u toku meseca više od 30 minuta, naravno da se kažnjava procentom od plate, uz nemogućnost da se ti minuti nadoknade. Ali se to odnosi na one koji se bune, a drugi mogu da dođu i odu kada hoće. Svaki radnik koji se pobuni istog momenta dobije ili otkaz ili lošije radno mesto u neki udaljeni pogon. Uslovi rada su ispod svake časti i ljudskosti, vladaju mobing i javašluk. Jutros je direktor pogona zabranio obezbeđenju da nam izda propusnice da izađemo iz firme. Na okretnicama gde su otpravnici naređeno je da kontrolišu ljude i ne dozvoljavaju da se neko isključi ranije ili ode na drugi način. U restoranu za ishranu je bio direktor pogona pred 50 radnika i otvoreno je rekao da je lično zabranio da bilo ko ode iz firme. Pitali smo ga šta ako nekome pozli, ali njega to nije interesovalo, tvrdi Božić i dodaje da „ljudi ćute iz straha“ te da poseduje dokumentaciju o „mnogo malverzacija u firmi“.
Danas je pokušao da od rukovodstva GSP Beograd dobije komentar na ovakve tvrdnje, kao i potvrdu da je radnicima zaista zabranjeno da u vreme planiranog protesta izađu iz kruga firme, ali zvaničan odgovor još nismo dobili.
Među odgovorima koje očekujemo su i oni koji se tiču kršenja kolektivnog ugovora u delu o radnim satima, zatim broju radnika, kako vozača tako i onih na održavanju, koji nedostaju gradskom prevozniku, kao i da li i kada može da se očekuje eventualno potpisivanje novog kolektivnog ugovora.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.