Da li postoji rešenje za problem divljih taksista na aerodromu "Nikola Tesla"? 1foto EPA/KOCA SULEJMANOVIĆ

Kompanija Vansi, koncesionar aerodroma Nikola Tesla, postavio je ultimatum gradu Beogradu, da pod hitno reše problem „divljih“ taksista ili će oni formirati sopstvenu taksi liniju koja bi putnike vozila od aerodroma do njihovih odredišta.

Ta kompanija je, kako je saopštila, potpuno razočarana odsustvom rešenja nelegalnih taksija, iako je Vlada Srbije odavno poručila da će to pitanje rešiti, a gotovo ništa se nije promenilo.

Divljih taksista i dalje ima u velikom broju, najviše u delu za dolaske, a prema rečima Vensija, i dalje izuzetno agresivno presreću mahom inostrane i neupućene putnike nudeći im vožnje po nerealnim tarifama.

Zbog toga iz „Vansija“ poručuju da ukoliko budu morali da uvedu svoju taksi službu na aerodromu, legalni beogradski taksisti mogli bi ubuduće samo da prevoze putnike do aerodroma, ali ne i u suprotnom pravcu.

Sa druge strane, beogradsko strukovno udruženja taksista upozorava da po domaćim zakonima i propisima, Vansi neće moći da primeni rešenje koje je predložio.

Vlado Bulatović, predsednik Strukovnog udruženja taksi preduzetnika SITAB, kaže za Danas da postoje zakonska ograničenja zbog kojih aerodrom ne bi mogao da sam organizuje svoju taksi službu.

– Da bi neko organizovao taksi službu mora prvo da dobije saglasnost Sekretarijata za saobraćaj, zatim vozila moraju da budu registrovana za taksi prevoz, taksisti koji rade moraju da imaju dozvolu Grada za tu delatnost i da ispunjavaju sve uslove za vozaća, pa smatram da su to samo njihove želje, objašnjava Bulatović.

On dodaje da je aerodrom, poput autobuske stanice, objekat od posebnog značaja, te da za njih važe posebna pravila koja su regulisana zakonom i i odlukama Grada Beograda, pa ne postoji zakonska mogućnost da Vansi formira svoju taksi asocijaciju a time i monopol na taksi prevoz.

– Od kada je naše udruženje osnovano, od 2009, sve vreme se trudimo da objasnimo da je najveći problem zapravo to što se važeći zakon ne sprovodi, pogotovu od strane inspekcije, ističe Bulatović, čije je udruženje učestvovalo u pravljenju nacrta Zakona o prevozu putnika u drumskom saobraćaju, koji je već oko tri godine na snazi.

Naš sagovornik tvrdi da je u važećem Zakonu odlično obrađena tema „divljih“ taksista i da je samo pitanje hoće li Grad Beograd i nadležna inspekcija da suzbiju nezakonit prevoz ili neće.

– Poslednje dve godine imali smo dva protesta sa jednim jedinim zahtevom: da se taj zakon primenjuje. Tražili smo da i Ministarstvo za saobraćaj, kao resorno, izvrši nadzor nad primenom, međutim oni to odbijaju da urade. A u samom zakonu predviđene su sve mogućnosti i ovlašćenja da konačno reše taj problem. U zakonu, recimo , imamo mehanizam prikrivenog putnika, inspektora koji glumi putnika stranca. Na odredištu ih sačeka inspekcija, i ukoliko taksista nije uključio taksimetar ili naplati više, ili nema dozvolu, 500.000 dinara je kazna za vozača i oduzimanje vozila. Da li znate koliko su puta nadležni saobraćajni inspektori primenili tu mogućnost? Nijednom ili nekoliko puta, tvrdi Bulatović.

On napominje i važnu stavku, da su zakonom zaštićeni i korisnici, isto kao i samo taksisti.

– Da biste dobili taksi dozvolu morate da budete profesionalni vozač koji ima najmanje pet godina iskustva na poslovima vozača. Dalje, taksiranjem ne mogu da se bave lica koja su osuđivana, i tu se brinulo o bezbednosti putnika. Zatim, ko ne plaća porez tri meseca, ko naplati više od propisane cene, gubi taksi dozvolu. Stranke su zaista zaštićene tim zakonom, a to odgovara i regularnim taksistima, da ne dolazimo na loš glas jer se zakon ne sprovodi, zaključuje Bulatović i ponavlja da inspekcija ima sve zakonske predispozicije da suzbije nezakonit prevoz , ali je samo pitanje zašto ne radi svoj posao.

Aleksandar Bjelić, predsednik Saveza auto taksi udruženja, saglasan je oko stava da Vensi ne bi mogao da osnuje sopstveni taksi prevoz, jer kako naglašava, zakon je potpuno jasan ko organizuje prevoz na teritoriji lokalnih samouprava pa i u Beogradu.

Iako se još uvek niko iz Gradske uprave Beograda, i nadležnih institucija nije oglašavao povodom Vansijeve reakcije na problem pred aerodromom, pojedini mediji nezvanično pišu da je iz grada ponuđeno rešenje, veće prisustvo komunalnih milicajaca.

Bjelić pak kaže da su i sada tamo prisutni komunalni milicajci koje je postavio Grad, ali da to očigledno nije dovoljno za rešenje problema „divljih“ taksista, pa su se zbog toga uključila i resorna ministarstva, koja sada prave plan kako da izađu na kraj sa nezakonitim vozačima.

– Zakon postoji, ali mislim da se ne sprovodi u dovoljnoj meri ili se uopšte ne sprovodi, i mislim da je to uzrok ovog problema koji postoji. Zakon mora da se menja u određenim odredbama, koje predviđaju kazne za prekršioce, i slično, ali, svakako ima instrumenata da taj problem rešavaju i reše ga i bez izmena zakona, uveren je Bjelić.

On napominje da prema odredbama zakona o policiji ili prevozniku putnika u drumskom saobraćaju prvo ne smete da nudite vožnju, morate da budete u svom vozilu, a predviđa se i zabrana uznemiravanja lica na taj način.

– Ima i drugih članova preko kojih može to da se rešava, ali je sada na njima da počnu i da ih sprovode, neka država radi svoj posao.

Kako taksisti navode, cene prevoza utvrdio je Grad, po zonama, i od njih se ne može odstupati. Primera radi, u prvoj zoni, a to je vožnja od aerodroma do Novog Beograda ili Zemuna, cena je 2.300 dinara. Ka centru grada, čim se pređe reka, cena je do 3.000 dinara. Sa druge strane, divlji taksisti umeju da naplate iste relacije dva do tri puta više.

– Oni ponude neku cenu, ljudi ne znaju i na kraju kada saznaju koliko je zaista iznos za tu relaciju, shvate da su prevareni, priča Bjelić.

Boško Vukojević, direktor Ugovorne privredne taksi komore, skreće pažnju, međutim, da brojni problemi poslednjih godina proizilaze iz nejasne podele nadležnosti.

– Postoje problemi u nadležnostima, koje su sada poremećene na aerodromu zbog haosa koji vlada već nekoliko godina, zbog kojih se taksi stanica premešta već četiri, pet puta, zbog kojih su saobraćajnice koje su obeležene obeležio aerodrom a ne sekretarijat za saobraćaj, i na taj način su vezane ruke Komunalnoj miliciji. Opet, postoje službe koje mogu da rade taj posao, postoji institucija „prikrivenog putnika“ koja se uopšte ne koristi, nju treba da primenjuje saobraćajna inspekcija ali to ne radi, ne znam iz kog razloga, napominje Vukojević.

On napominje da bi Grad morao da angažuje mnogo više saobraćajnih inspektora ili da preda nadležnosti Komunalnoj miliciji tj. Belima, a to će se verovatno i desiti izmenama zakona.

– Tada ćemo tražiti da da se mnogo veće nadležnosti predaju Komunalnoj miliciji, jer zbog brojnog stanja saobraćajnih inspektora, oni ne mogu da završe taj posao. A sa druge strane, tu bi trebalo da se umešaju i sve službe policije, jer je aerodrom definisan kao lokacija od posebnog značaja za grad Beograd. Manje krivim one koji nelegalno rade nego one koji ne sprovode zakon, kaže Vukojević.

Žuta traka na autoputu

„Na insistiranje i inicijativu taksista, a što je prihvatila i država i Grad, autoput će tokom leta biti obeležen žutom trakom. To je zapravo gradska saobraćajnica, od aerodroma do Laste. To će biti velika pobeda građana, jer smo mi pre svega građani. Naš predlog je je da se dele flajeri koji će obaveštavati turiste da ako nemaju potrebe da idu tuda, idu obilaznicom. U to vreme se završava obilaznica, a zatim će uslediti obeležavanje tih 20-ak kilometara puta“, najavio je Boško Vukojević.

Izmene i dopune Zakona na jesen

Boško Vukojević napominje da i sa važećim zakonom divlji taksisti mogu vrlo lako da se uklone odatle. „Tvrdim da ne treba više od jednog dana da se to uradi. Istovremeno, želim da poručim i tim ljudima da to nije način, da čineći sebi korist uništiš celu delatnost, jer 99 odsto taksista radi pošteno. Može da se živi od poštenog rada. Oni će morati da se privedu nekom redu. A državne službe su namerne da to urade. A kada država reši nešto, to je tako, niko nije jači od države, poručuje Vukojević i dodaje da će se izmene i dopune aktuelnog Zakona raditi na jesen, te da se početkom naredne godine očekuje mnogo bolja situacija na tržištu prevoza putnika“.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari