Denis Mjulinberg: Pad aviona srušio direktora Boinga 1Foto: EPA-EFE/ MICHAEL REYNOLDS

Pad putničkog aviona indonežanske avio-kompanije Lion u oktobru prošle godine i pet meseca kasnije pad letelice etiopijske avio-kompanije koji su zajedno odneli 346 života „došao je glave“ Denisu Mjulinbergu, do pre neki dan generalnom direktoru Boinga, američkog giganta avio i vojne industrije.

Oba aviona su bila marke Boing 747 Maks, najnovije i najprodavanije letelice Boinga. Nekoliko meseci kasnije, država za državom je prizemljivala ove avione, da bi na kraju i sama FAA (američki regulator vazdušnog saobraćaja) zabranila letove njima. Pre manje od mesec dana direktor FAA je zabranu produžio do „neodređenog datuma u 2020. godini“.

Cena ovog skandala za Boing se procenjuje na oko 10 milijardi dolara.

Za samog Mjulinberga gledano sa finansijske strane to neće biti problem s obzirom da, kako američki mediji spekulišu, može da izvuče otpremninu od oko 60 miliona dolara uključujući i akcije kompanije koje poseduje i penzijski plan.

Ovaj 55-godišnjak rođen i školovan u Ajovi celu profesionalnu karijeru proveo je u Boingu, od stažiste do generalnog direktora i predsednika, dakle bez sumnje najvažnijeg čoveka jedne od najvećih kompanija u Americi.

Američki mediji su 2017. godine zabeležili nekoliko saveta Mjulinberga kako biti lider, a pre svega „Reaguj brzo. Događaji mogu da promene sve, zato to moraš da uradiš ti“ ili „iscrtaj svoj kurs.

Kako bi sledećih 100 godina trebalo da izgleda“.

Međutim, izgleda da se prvi čovek aeronautičkog giganta nije držao sopstvenih saveta, jer mu javnost zamera upravo nespremnost da na vreme prizna propuste i nesposobnost kompanije da ih ispravi, a pri tome obmanjujući kupce i uopšte javnost da će uskoro sve biti rešeno.

Kompanija uopšte nije zaustavila proizvodnju aviona (to će se desiti tek od januara), već je gomilanjem zaliha slala poruku da će sve biti u redu. Ali ni to nije najgore.

U toku istraga o uzrocima pada dva aviona 747 Maks došlo se do saznanja da je pre pada letelica prijavljen problem sa sigurnosnim sistemom koji sprečava zaustavljanje motora, ali se preko toga olako prešlo.

Zatim su se pojavili iskazi pilota koji su letelice testirali pre puštanja u saobraćaj koji su u međusobnim razgovorima izražavali sumnju u to da li će taj sistem uvek raditi.

Na kraju pojavio se i uzbunjivač iz same kompanije koji je upozoravao menadžment baš na taj propust.

Odgovor kompanije bio je da je potrebno da piloti prođu dodatnu obuku kao i da će apdejt softvera sve rešiti. Vlasnici Boinga našli su drugo rešenje – otkaz za Mjulinberga.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari