Desetogodišnji ugovor Fijata i države istekao prošle jeseni 1Foto: Beta/AP/David Zalubowski

Nakon nove dvoiponedeljne pauze, uzrokovane smanjenjem proizvodnje i plasmana modela „500L“ na evropskim i severnoameričkim tržištima, proizvodne trake u kompaniji Fijat Krajsler automobili Srbija danas su ponovo pokrenute, i sa njih će da silazi po uobičajenih 410 gotovih automobila dnevno.

Do kada će trake u kragujevačkom Fijatu da budu u pokretu, pouzdano se zna se, dok se u fabrici špekuliše da će u ovom mesecu posla biti do kraja ove, ili početka naredne sedmice.. Zvanično, radnici FCA Srbija na trodnevni kolektivni godišnji odmor (feragosto) odlaze kad i njihove kolege u svim Fijatovim fabrikama širom sveta, 29. jula, i u pogone bi trebalo da se vrate 19. avgusta.

Prema nezvaničnim informacijama, proizvodnja u kragujevačkoj fabrici će, nakon „feragosta“, najverovatnije ponovo da bude pokrenuta početkom septembra. Podsetimo da je Vlada Srbije nedavno odobrila zahtev menadžmenta kragujevačkog Fijata da zaposleni u toj kompaniji, pored zakonom dozvoljenih i u međuvremenu „iskorišćenih“ 45 dana prinudnog odmora, na plaćenim odsutvima mogu do kraja godine da budu još 87 radnih dana, koji im se plaćaju sa 65 odsto od pune plate.

Od početka godine do sada, u Fijatu je, s obzirom na broj radnih dana u tom periodu, proizvedeno između 22.000 i 23.000 automobila. Koliko će sa proizvodnih i montažnih traka još da ih siđe do kraja 2019. , totalna je nepoznanica.

Izvesno je jedino da će u ovoj godini da bude proizvedeno znatno manje, možda i za 20.000 vozila manje nego lane, kad je iz pogona kragujevačke fabrike izašlo oko 60.000 automobila sve tri verzije modela „500L“.

U Vladi Srbije nadaju se, prenose pojedini mediji, da bi proizvodnja u kragujevačkoj fabrici dogodine mogla značajnije da poraste, što je, sasvim izvesno, „računica bez krčmara“, ili širenje optimizma bez pokrića.

Proizvodnja bi mogla da poraste jedino ukoliko fabrika u Kragujevcu dogodine dobije novi model, a od toga, po svemu sudeći, neće biti ništa. Niti ga ko najavljuje, niti se fabrika, kao što smo već pisali, sprema za proizvodnju novog modela.

Ono što je minuliih dana, s tim u vezi, uveliko zbunjivalo neupućeni deo javnosti, pa i određeni broj Fijatovih radnika jesu medijske informacije da desetogodišnji ugovor sa Fijatom ističe krajem ove godine, preciznije u decembru 2019., kada će, prema tim informacijama, da počnu pregovori države i Fijata o novom poslovnom aranžmanu dveju strana, što je prilika da Vlada ukine subvencije Fijatu i još ga „pritisne“ da u Kragujevcu konačno otpočne proizvodnju novog ili još jednog modela.

Desetogodišnji ugovor države Srbije i Fijata o formiranju zajedničke fabrike za proizvodnju automopbila potpisan je u septembru 2008., i istekao je, logično, istoga meseca prošle godine. Nakon toga ništa se nije desilo, Fijat je ostao u Srbiji, subvencije i ostale povlastice mu nisu uikinute, a (ne)zvanično je saopšteno da ugovor sa Fijatom traje još pet godina, odnosno do 2023., do kada važi i ugovorna klauzula, prema kojoj, ukoliko jedna od dveju strana želi da izađe iz zajedničkogh poslovnog poduhvata, svoj udeo u kompaniji, po pravu preče kupovine, mora najpre da ponudi svom dotadašnjem partneru.

Predstavnici zaposlenih u Fijatu ovim povodom navode da se informacija o isteku desetogodišnjeg ugovora sa Fijatom krajem ove godine nedavno „javila“ jednom analitičaru na jednoj televiziji sa nacionalnom frekvencijom.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari