Direktor za vezu Yandex-a: Srpsko taksi tržište je u ozbiljnoj krizi 1Ilustracija Foto: EPA / Koča Sulejmanović

Kako bi se Beograd i ostali gradovi Srbije pretvorili u savremene „pametne gradove“, država mora radikalno da izmeni zakone u oblasti legalnog taksi prevoza, rekao je Anton Petrakov, direktor za vezu sa državnim organima „Yandex.Taxi“ iz Rusije tokom prezentacije „Smart City“ na konferenciji „Innovation Talk 2018“, održanoj pod pokroviteljstvom Ministarstva za inovacije Republike Srbije.

On objašnjava da koncept „Smart City“ podrazumeva značajno smanjenje upotrebe, čak i potpuno napuštanje ličnih automobila, pa navodi razloge.

– Ako je u gradu dobro razvijen, ne samo tradicionalni javni prevoz, već i „lični“ koji je jeftin i udoban njihov automobil postaje nepotreban. Zašto gubiti vreme i novac za kupovinu automobila, osiguranje, održavanje, traženje parking mesta, brinući o sigurnosti vozila dok šetate ili dok idete u restoran, kada u bilo kom trenutku i u bilo kom mestu u gradu možete naručiti jeftini taksi? A ako želite da vozite – koristite car shering: brzo ćete pronaći automobil u vašoj blizini sa vašeg pametnog telefona, odvesti se tamo gde želite, i ostavite auto na ulici za sledeće korisnike – kaže Petrakov.

Petrakov podseća da se u mnogobrojnim ravijenim gradovima sveta to dešava, pa izražava nezadovoljstvo zbog čega to u Srbiji nije moguće.

On tvrdi da je u Moskvi prosečna cena vožnje taksijem približna kao i u Beogradu, ali je prosečna plata dva puta veća.

Pored toga, Petrakov kaže da je važeći zakon napravljen tako da je dobijanje taksi licence u zemlji već duži niz godina nemoguć.

– Broj vozača je prirodno smanjen, a za one koji žele da zarađuju dodatni novac, postoji samo jedan izlaz – da se to uradi nezakonito, zaobilazeći zakon i poreze, dodaje on i podseća da ova kompanija već radi u 14 zemalja, te im je dobro poznato da legalno taksi tržište i putnički saobraćaj generalno pokazuju brz rast u državama sa progresivnim zakonodavstvom, sposobnošću da odrede svoje cene za vožnju taksijem i otvorenim pristupom vozačima za dobijanje taksi licenci – navodi Petrakov.

On je naglasio da je srpsko taksi tržište trenutno u ozbiljnoj krizi, te se boji da ukoliko se nešto ne promeni kroz nekoliko godina, ono bi moglo potpuno da nestane.

Kako bi taksi iz „elitnog“ sredstva prevoza postao javni prevoz dostupan svim lokalnim stanovnicima, zadržavajući sve prednosti legalnog tržišta (licencirani vozači, transparentnost za oporezivanje), ova kompanija predlaže tri temeljne izmene zakonodavstva Srbije: Sposobnost određivanja tržišnih tarifa: mogućnost popusta u vožnjama u taksiju, promeniti pravila za izdavanje licenci za pružanje taksi usluga.

U kompaniji veruju da će te promene s jedne strane dovesti do brzog rasta potražnje za taksi uslugama, a sa druge – povećanju tržišnih kapaciteta, stvaranju novih licenciranih taksi službi i mnogim novim radnim mestima u zemlji.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari