Mada navikli na oscilacije vodostaja Đerdapske akumulacije koji reguliše Hidroelektrana „Đerdap 1“ kod Kladova, tek stanovnici dunavskih naselja u Đerdapu gotovo puna dva meseca gledaju u bezmalo ispražnjeno jezero budući da je prva đerdapska elektrana morala da otvori sva prelivna polja i preventivno ispusti vodu iz Đerdapskog jezera kako bi načinila mesta za novu količinu vode koja Dunavom posle obilnih padavina stiže iz Evrope. U sektoru Đerdapa iz tog razloga nivo vode niži je čitavih sedam metara u Donjomilanovačkoj kotlini, dok je nizvodno, u Oršavskoj kotlini nivo niži između 10 i 12 metara od uobičajenog.

– Brzina reke je sa 1,7 do 3,2 kilometra na sat porasla na 3,9 do čak 10,8 kilometara na sat u zavisnosti od sektora plovidbe, pa je plovidba uzvodno za sva plovila nerentabilna i neisplativa, odnosno četiri puta skuplja zbog velike potrošnje pogonskog goriva. S obzirom na odnos snage brodova i količine tereta, bezbednost plovidbe je mala što iziskuje veoma rizičnu plovidbu sa mogućnošću udesa i potapanja, posebno u sektoru Kazana, Golubinja, grebena, Lepenskog vira, Gospođinog vira, Kozla – Dojke i Golubačke klisure Juca – kaže za Danas predsednik Udruženja kapetana unutrašnje plovidbe Srbije Srećko Nikolić, pominjući da je već zabeleženo nekoliko nasukavanja sprudovima, kao i potapanje jedne rumunske barže na 968 kilometru Dunava.

Ovih dana nije lako ploviti ni uzvodno ni nizvodno Dunavom. Svi brodovi koji su krenuli uzvodno redukuju svoje sastave i bore se sa brzom vodom, jer je brzina plovidbe na najužim i najbržim delovima toka smanjena na svega 500 metara na sat. Ni onima koji su krenuli put Crnog mora nije lako, pa zbog velike brzine vode i opasnosti od zanošenja barži, redukuju svoje sastave radi sigurnije plovidbe. U sidrištima određen broj brodova čeka normalizaciju uslova plovidbe, a doskorašnje dno Đerdapskog jezera ozelenelo je ovih dana.

Kapetanima bi u ovakvim uslovima plovidbe dobrodošla stručna pomoć pilotaže, odnosno navigacije, a sasvim sigurno da bi stalno prisustvo kapetanijskog odnosno policijskog čamca radi pružanja pomoći i davanja uputstava doprinelo sigurnijoj plovidbi, smatraju u Udruženju kapetana unutrašnje plovidbe Srbije. Oceni kapetana da što pre treba preduzeti odgovarajuće mere, pridružio se nakon obilaska sektora Đerdapa, pomoćnik direktora Direkcije za unutrašnje plovne puteve Ljubiša Mihajlović koji je rekao da će ovogodišnje snimanje poprečnog preseka koje se radi svake četiri godine, omogućiti proveru tačnosti elektronskih navigacionih karata kroz ovaj sektor, kao i utvrđivanje tačnog plovnog puta u slučaju ovakvih vanrednih situacija.

Do punjenja Đerdapske akumulacije brodovi će sto kilometara uzvodnog puta od Đerdapa do Golupca umesto uobičajenih deset sati prelaziti za nekoliko dana.

Bez preporuke Dunavske komisije

– S obzirom da Dunavska komisija nije za ove uslove plovidbe u sektoru Đerdapa dala nikakvu preporuku, naše Udruženje predlaže da se što pre inicira sastanak Rumunsko – srpske mešovite komisije za Đerdap i predloži preduzimanje mera iz njihove nadležnosti. Potrebno je takođe ograničiti i zabraniti plovidbu brodovima koji nemaju dovoljnu instalisanu snagu i uzvodnu brzinu kretanja za bezbedan prolaz kroz najkritičnije sektore, a brodove tegljače koji su u posedu podunavskih zemalja angažovati kao pomoć za prevlačenje – navodi kapetan Nikolić.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari