To što na društvenoj mreži Tviter od 22. novembra neće više biti moguće plaćanje za promociju poruka političke sadržine u Americi otvorilo je debatu oko toga ko će profitirati od ove odluke na predstojećim predsedničkim izborima.
U Srbiji jedina dilema je – da li će odluka Tvitera imati ikakvog efekta.
Balša Božović, narodni poslanik i član Demokratske stranke, spada među one koji misle da bi odluka Tvitera mogla da se oseti i na domaćoj političkoj sceni.
– Vladajuća stranka ulaže enormnu količinu novca u političku promociju preko društvenih mreža. Oni koriste konglomerat botova kojima zatrpavaju mreže svojim porukama i lažnim vestima. Zabrana plaćanja političke promocije će donekle izravnati teren, kaže Božović, dodajući da će ovakvo rešenje više koristiti opoziciji.
Radomir Lazović iz lokalnog pokreta Ne da(vi)mo Beograd takođe smatra da će posledice da se vide, ali ne deli mišljenje oko toga ko će najviše profitirati od ovoga. On podseća da se nešto slično već dogodilo.
– Tokom kampanje za lokalne izbore u Beogradu društvena mreža Fejsbuk je u nekoliko zemalja, među kojima je bila i Srbija, sprovodila eksperiment. Oni su tada onemogućili da se objave organizacija po automatizmu pojavljuju na stranicama članova mreže, već su iste sklanjale u poseban odeljak. Time su poruke organizacija suštinski bile skrajnute, što je nama u tom trenutku predstavljao ogroman problem. Slične efekte očekujem i ovoga puta, a to je sužavanje prostora za delovanje autentičnih lokalnih pokreta. Veliki će uvek naći način za promociju svojih stavova, kaže Lazović.
S druge strane, Uroš Piper, medijski koordinator Demokratske stranke Srbije, kaže da odluka Tvitera neće imati bukvalno nikakvog uticaja na političku scenu.
– Tviter je kod nas, sa par procenata građana koji ga koriste, bez većeg značaja za rejting političkih opcija. Suštinski je čak i destruktivan, jer umesto da, kao nekada, svoj stav, revolt ili podršku nečemu pokažemo konkretnom akcijom, svi često upadnemo u zamku da je 10 retvita i 30 lajkova super podrška i da je to važan politički i društveni angažman. Nije, zaključuje Piper.
Da je Tviter irelevantan za promociju političkih stranaka misli i marketinški stručnjak Nebojša Krstić.
– Ona služi isključivo kao izduvni ventil za histerike i mentalno poremećene, a ima i važnu ulogu kao poligon na kome „lideri“ Saveza za Srbiju sebi svakodnevno pucaju u nogu prikazujući se onakvim kakvim zaista i jesu – kao nasilnici i potpuno nekompetentne ličnosti.
Dorsi: Mnogi pokreti uspeli bez marketinga
Odluku Tvitera da prekine sa političkim marketingom saopštio je direktor ove kompanije DŽek Dorsi, tvrdeći da su „mnogi društveni pokreti napravili uspeh bez bilo kakvog političkog marketinga“. „Za nas nije verodostojno reći ‘trudimo se da zaustavimo ljude da koriste naše sisteme za širenje lažnih informacija, ali ukoliko nam taj neko plati da ljudi vide njegovu političku reklamu, onda može da radi šta god želi“, rekao je Dorsi aludirajući na izjavu direktora Fejsbuka Marka Zakerberga.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.