Nacionalni prosvetni savet smatra da je program biologije za osmi razred osnovne škole zasnovan na naučnim činjenicama, što je stav koji su zauzeli i Srpsko biološko društvo, sve biološke katedre sa univerziteta u Srbiji, kao i Institut za biološka istraživanja.
To je jedan od zaključaka današnje vanredne sednice NPS-a koja je održana nakon što je ministar prosvete Branko Ružić zatražio da se Savet ponovo izjasni o ovom programu, zbog polemike o sadržaju udžbenika biologije za osmi razred u delu koji se odnosi na rodni i polni identitet.
Pre same sednice NPS-a održan je sastanak ekspertske radne grupe na kojoj su biolozi bili jednoglasni u oceni da je program biologije za osmi razred u skladu sa naukom.
Predsednik NPS Radivoje Stojković je rekao da Savet nema mandat da diskutuje o sadržaju udžbenika, budući da stručnu ocenu rukopisa udžbenika, da li je usklađen sa programom i standardima kvaliteta, daje komisija Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja.
On je dodao da je ovo drugi put kako se NPS „proziva“ i da Savet mora da saopšti da je, kada je davao pozitivno mišljenje o programu biologije, smatrao da nema mesta za ideološke interpretacije i da učenici osmog razreda nemaju odgovarajuća predznanja iz psihologije i sociologije, što se pri interpretaciji mora uvažiti.
– Kompletna javnost je ustalasna i mislim da se svi moramo složiti da je ustalasana jer prepoznaje ideologiju i zbog toga što prepoznaje da odgovarajuća znanja iz psihologije i sociologije ne postoje kod učenika osmog razreda da bi određene interpretacije mogli u potpunosti i na pravi način da razumeju. Sve sam to sintetizovao u širim konsultacijama sa biolozima, sociolozima i psiholozima – kazao je Stojković.
NPS je, kako je definisao Stojković, podržao univerzalan stav da nijedna interpretacija programa ne može da sadrži elemente ideologije i da se mora voditi računa o psihološkim i sociološkim predzanjima učenika kada je u pitanju interpretacija programa, budući da đaci psihologiju uče od drugog razreda srednje škole, a sociologiju od trećeg.
Članovi NPS su prilikom glasanja podržali i ovaj zaključak, a jedino je predstavnica Srpskog biološkog društva
Nada Džamić Šepa kazala da ona podržava prvi deo zaključka iza koga su stali biolozi, a koji se tiče programa.
Ona je ukazala da su autori programa biologije kada su ga pisali konsultovali psihologe i sociologe, na šta je Stojković kazao: „Sigurno ne ovako široko kao što smo mi konsultovali kompletnu biološku zajednicu“.
Tatjana Mišović, rukovoditeljka Centra za razvoj programa i udžbenika u Zavodu za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja, je rekla da oni smatraju da su svi udžbenici biologije za osmi razred u skladu sa savremenim naučnim teorijama, tumačenjima i zaljučcima.
Ona je citirala deo iz uputstva za didaktičko-metodičko ostvarivanje programa biologije, u kome piše da u obradi polnog i rodnog identiteta, pored razvijanja tolerancije i prihvatanja različitosti, učenicima treba pružiti širu perspektivu genetičke varijabilnosti, kao prirodnog fenomena, koja ne daje osnove za predrasude, stereotipe, diskriminaciju i nasilje.
– Postoji veza sa predmetom građansko vaspitanje koji, istina, nemaju svi učenici, ali se teme pol, rod i seksualnosti rade u okviru tog predmeta. Mislim da učenicima nisu potrebna predznanja da razumeju da postoje osobe čiji se pol ne poklapa sa tim kako se osećaju, pogotovo što su oni u uzrastu kada se te promene već dešavaju i kada se vide. Mislim da je to pravo vreme da čuju za to. Neće njima niko pominjati koliko rodnih identiteta postoji i koji su, to ne postoji ni u jednom udžbeniku – navela je Mišović i naglasila da su svi odobreni udžbenici biologije za osmi razred u skladu sa onim što piše u programu.
Sednica ekspertske radne grupe je bila zatvorena za javnost, a po onome što smo uspeli da čujemo na samom kraju, biolozi smatraju da u udžbenicima biologije za osmi razred nema ništa sporno. Ipak, o tome se nisu izjašnjavali.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.